Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det defragmenteringen som låter så mycket? Eller spotlight?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min hårdisk går aldrig ner i vila sedan ett antal systemversioner och nu står den och tickar irriterande hela tiden när jag inte jobbar mot den. Går det att stänga av detta tickande på något sätt?
Jag kör OSX 10.4.5 nu.

Det är väl egentligen ett nonsens problem men jag vill kunna ha min gamla PowerBook på på nätterna och använda iSleep som väckarklocka och då är det rätt störande.
Är det OSX som defregmenterar hårddisken eller är det spotlight som letar filer eller vad är det?
Jag har tittat i Aktivitetskontroll och där är hårddiskaktiviteten minimal när det låter som mest. HDn tickar kanske 10 ggr per sekund i ca 10 sekunder sedan skiver den något och då är den relativt tyst, sen börjar allt om igen. Hårddisken är alltså mycket tystare när den skriver eller läser större filer(typ strömmande media) då läshuvudet inte hoppar fram och tillbaka över sektorerna hela tiden utan jobbar med färre och mindre hopp.
Kan man göra något åt detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 06:56

Tuggar och tickar det hela natten? Annars är det väl normalt att OS X kör cron-script nånstans i vargtimmen, men det ska ju inte behöva ta så lång tid.
Spotlight indexerar rubbet vid nyinstallation, sen indexerar den i princip så fort du ändrar något. Med det går ju på tjillevippen.
Om den står och tuggar och tiggar hela tiden när du inte använder den så låter det mer som om du har problem med själva disken.

Öppna Terminalen och skriv sudo fs_usage, följt av enter. Då får du se vad datorn håller på med för tillfället. Kanske kan det ge några ledtrådar till vad som väsnas?

Min powerbook har en processor som viskar högljutt när jag har processorkraften på max. Försvinner om jag drar ner till reducerat.

Tack för infon!
Jag kan inget om Unix men när jag provar sudo fs_usage frågar den om password mm så jag vågar inte gå vidare där. Däremot så har jag kollat lite på processerna i Aktivitetskontroll men jag får inte ut så mycket av det heller eftersom jag inte vet vad de olika processerna gör. Sen verkar det ju inte som om att det tar nån processorkraft till vad det nu är som tickar.
Tickandet hörs med olika intensitet när som helst under dygnet tex nu när jag sitter och skriver. Kör jag däremot OS9 från en annan partition på samma hårddisk så är det helt tyst.

Oj, ursäkta! Jag glömde säga att så fort man använder sudo frågar programmet efter lösenordet. Det är helt okej i det här fallet. Det är för att fs_usage kollar även de processer som du inte äger.

alltså:

sudo fs_usage
enter
lösenord
enter

ok, ska prova igen...

Jihaaaa... det bara rusar förbi en massa saker som jag inte ens hinner se vad det är. Hur ska jag få ut något av detta? Går det att stoppa?

Stoppa genom att trycka: äppelkringla + punkt.

Länge sedan jag var in här. Lyckades få bort lite skräp(CRM4Mac) via fs_usage-metoden, tack för tipset. Tyvärr så kvarstår problemet i alla fall om än inte lika frekvent.

En sidofråga: Går hårddisken aldrig ner i vila nuförtiden i OSX? Min gör det i alla fall inte. Kan det vara en del av problemet?

Jodå, hårddisken ska gå ner i vila lite då och då, såvida man inte kryssat ur alternativet Sätt hårddisken/hårddiskarna i vila när det är möjligt. Det gör du i Systeminställningar > Strömsparare.

Hmm... den rutan är fortfarande ikryssad men som sagt min hårddisk går aldrig ner i vila, det gör bara de externa diskarna och det brukar gå ganska fort. Kör jag däremot OS9 från den andra partitionen på disken så går den ner i vila ganska snart.

Vad kan detta bero på? Ska jag installera om systemet? Eller har jag en för gammal dator? Jag har en PowerBook Pismo G3 500 Mhz, 640 MB, 80 GB, OSX 10.4.5.

1
Bevaka tråden