Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes vägrar visa vissa låtar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En del mp3or som jag försöker importera till itunde bibiloteket dyker inte upp, jag har testat lägg till fil i bibilotek, lägg till mapp och testat dragit dit dom men de vägrar dyka upp. Helt vanliga mp3or som spelas utan problem i winamp. Vad kan vara fel?

  • Medlem
  • 2006-02-25 13:19

Det är inte så enkelt att ID3-taggarna är tomma eller fel, så att de hamnar någonstans du inte förväntar sig att de ska hamna? Ett tips är att alltid importera till en annars tom spellista, så ser du direkt vad iTunes tycker filen heter.

Annars kan du testa att öppna dom i QuickTime, brukar ge bättre fel-meddelanden och fungerar bättre om det inte är en mp3-fil trots suffixet.

Ursprungligen av SirN:

Det är inte så enkelt att ID3-taggarna är tomma eller fel, så att de hamnar någonstans du inte förväntar sig att de ska hamna? Ett tips är att alltid importera till en annars tom spellista, så ser du direkt vad iTunes tycker filen heter.

Annars kan du testa att öppna dom i QuickTime, brukar ge bättre fel-meddelanden och fungerar bättre om det inte är en mp3-fil trots suffixet.

Har kollat det nu och id3 taggarna är inte tomma utan ser ut som dom ska, testade även att imortera låtarna på en tom spellista utan att de syntes. Datorn tänkter till och det blinkar till en ruta med progress för filerna sedan är det bara tomt...

Ursprungligen av SirN:

Annars kan du testa att öppna dom i QuickTime, brukar ge bättre fel-meddelanden och fungerar bättre om det inte är en mp3-fil trots suffixet.

Har du testat detta tips som SirN gav tidigare? Det kan vara något fel på mp3-filen, och då brukar QuickTime Player ge ett felmeddelande (i motsats till iTunes som inte säger någonting utan bara struntar i filen)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 13:40

iTunes kanske inte vill spela vad skit som helst?

väldigt störande det här måste jag säga.... och hjälpsupporten på itunes är näst intill obefintlig. Upptäckte nu att Itunes inte ens kan spela upp låten???? Vad tusan nu blir jag riktigt less vilket kasst program.. fungerar hur bra som helst i winamp

hmm missade det... ok öppnade en av filerna i quicktime nu. Meddelandet sa dock itne så mkt.
"Fel - 2048: Filen är inte en" Det var allt som stod. Inte en vadå? En mp3 är det ju, och den fungerar finfint i winamp varför skulle då inte quicktime och itunes klara av den?

Det är inte säkert att det ÄR en mp3-fil bara för att fil-ändelsen är ".mp3". Det kan vara något annat fil-format som Winamp kan läsa, men som iTunes inte kan läsa.

Hej
Jag hade en gång ett likande problem med EN låt som inte ville fungera i iTunes, däremot så gick det fint i QuickTime och direkt i Finder. Jag löste det till sist genom att koda om låten i QuickTime. (Inte den bästa lösningen kanske eftersom jag tappade kvalitet)

FileBuddy är annars ett verktyg som man kan testa. ( eventuellt)

nu hänger jag itne med, om ändelsen är.mp3 så måste det väl vara en mp3? annars skulle det ju ha en annan filändelse. Men anta att det är så då, det måste väl finnas nått sätt att få itunes att spela den? Det kan väl inte vara så att itunes är sämre än winamp på att klara av filtyper?

Man kan döpa en Wordfil till .mp3 om man vill, eller en mp3-låt till .doc ...

Ursprungligen av Svante S:

Man kan döpa en Wordfil till .mp3 om man vill, eller en mp3-låt till .doc ...

Ja men Winamp skulle inte spela en wordfil

Ursprungligen av jonmannen:

Ja men Winamp skulle inte spela en wordfil

Eh, nej! Det var liksom det jag menade.

Ursprungligen av jonmannen:

Ja men Winamp skulle inte spela en wordfil

Nej, självklart inte. Det var ju bara ett exempel för att visa att filändelsen egentligen inte har någon betydelse. Man kan sätta vilken filändelse som helst på en fil, men filformatet i sig ändras ju inte ändå.

Här är en lista på de filformat som WinAmp kan läsa (tagen från WinAmps hemsida):
CDA, MP3, MP2, MP1, AAC, NSA, OGG, WMA, MID, MIDI, RMI, KAR, MIZ, MOD, MDZ, NST, STM, STZ, S3M, S3Z, IT, ITZ, XM, XMZ, MTM, ULT, 669, FAR, AMF, OKT, PTM, WAV, VOC, AU, SND, AIF, AIFF

Bland dessa finns säkert några som iTunes inte klarar av. Din fil kan vara en sådan fil, men som av någon anledning har fått filändelsen ".mp3"

Och varför någon har satt filändelsen ".mp3" på en fil som inte är mp3, ja det kan man ju fråga sig... men det lär vi aldrig få veta...

Ursprungligen av jonmannen:

nu hänger jag itne med, om ändelsen är.mp3 så måste det väl vara en mp3? annars skulle det ju ha en annan filändelse. Men anta att det är så då, det måste väl finnas nått sätt att få itunes att spela den? Det kan väl inte vara så att itunes är sämre än winamp på att klara av filtyper?

Nej, det måste det inte vara. Macen behöver inte en filändelse för att förstå vad det är för fil.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-25 16:03

Jag tror att winamp klarar fler typer än iTunes.
Det går bra att döpa om en filändelse, så en fil som heter .mp3 kan mycket väl vara i något annat format.

Kanske winamp kan ge någon information om vad det är för format?

... eller så väljer du "Visa info" om låten.
iTunes kan (om allt står rätt till) spela alla låtar som QuickTime klarar. Man kan lägga till codecs i QuickTime. Sök på VersionTracker t.ex.

http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=codec&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0

Mest videorelaterat men ändå...

  • Medlem
  • 2006-02-26 17:55

Testa att öppna filen i VLC, Windows Media player etc till du hittar ett program som öppnar filen. När du väl lyckats få upp den, välja att visa info (eller motsvarande) för den filen i programmet som öppnat den. Då borde det gå att utröna vad programmet tycker filen har för format, vilket det måste veta för att kunna spela den.

En annan sak man kan testa är att öppna filen i en texteditor, det är inte ovanligt att det finns lite textsnuttar i början som avslöjar formatet.

Har själv några .wmv-filer som hette .mp3, tog lite tid att lista ut varför det inte ville fungera...

1
Bevaka tråden