- Christopher Anderton
- Medlem ●
- Stockholm
Bolagen har som vi alla vet olika regioner för olika områden i världen. Nu är det till och med förbjudet för t.e.x Åhléns och d.y.l att importera Region1 filmer.
Och vad om "svensson" vill köpa en film från Asien som aldrig någonsin kommer släppas i Sverige. Ja, det får han i princip inte. Eftersom han inte kan se på filmen (utan regfri DVD).
Ska vi filmälskare stå ut med det här? Nej verkligen inte.. Tänk er samma sak med böcker.
En bok som t.e.x Anne Rice "The tales of the Body Theif" får inte säljas i Sverige eller importeras och säljas i affärer. Man måste vänta på en översättning. Oj, tänk om den aldrig kommer. Ja då får du strunta i det.. Ni ser.. det här är helt sjukt..
Är det någon här som är insatt i dom här frågorna?
Skulle vara intressant och få höra åsikter. För jag tycker det har varit alldeles för tyst om denna fråga.
Kan bara hålla med, helt sjukt att jag inte ska få köpa en film när jag är i USA eller annat land i fel region. Borde vara brottsligt att regionskoda. Vad tjänar det till? Förhindra globala affärer och premiera lokala handlare eller?
Bah, trist. Har en regfri DVD.
Håller helt med annars. Fattar inte att sådana här ideer sprider sig. Nu senast med kopieringskydd av vanlig musik-CD. Samma trend liksom.
Någon som vet om det finns något bra (och säkert) sätt att göra sin SuperDrive regionfri. Vill ju inte ha strul med vare sig CD eller DVD-bränning.
[ 28 Juni 2002, 13:19: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]
Alexandra: All pertinent information finns på http://www.wormintheapple.gr/macdvd/. Nu minns jag inte om de har lyckats haxxa SuperDrive än, men jag har i vart fall med framgång befriat min PBG4 från de förtryckande gränserna.
Kollade. Det verkar som att den SuperDrive som finns i första QuickSilvergenerationen fungerar fint att befria, men ännu inte de andra.
Det verkar dock inte ta lång tid för haxxare att fixa ett krack. Bara hoppas att nån tar tag i det.
Hmm... på farsans PC har det aldrig varit något problem att spela DVD:s av olika regioner.
Windows tillåter bara att man ändrar region 5 gånger, likadant är det med DVD-spelarprogramen.
MEN själva DVD-spelaren i datorn klarar av att spela alla regioner.
Så på farsans PC, har jag bara tagit ner PowerDVD för att spela upp DVD, sen när PowerDVD har låst sig så använder jag bara ett litet program som resettar alla de 5 gångerna eller alternativt kan man ändra den region PowerDVD låste sig på direkt i det lilla programet. Det finns en hel uppsjö av sådana här småprogram, för att nollställa regionerna.
Jag har beställt en iMac med SuperDrive som inte kommit än, men hur funkar det på mac-fronten med DVD-regionerna?
Jag har aldrig ägt en mac förut, så jag är inte riktigt säker på hur det fungerar. Själva SuperDriven (den är väl från Pioneer läste jag nånstans?) borde väl kunna spela alla regioner. Vad är det som låser SuperDriven? Själva MacOS eller DVD-spelar programmet?
Jag vill bara påpeka en sak. I Windows när man hade ändrat 5 ggr, så låste den sig på den sista region man hade. MEN jag vill bara redogöra att Windows INTE på något sätt skrev någon data eller liknande till DVD-spelaren att den skulle låsa sig. Det var bara ta ner ett skitprogram och resetta så man fick 5 ggr till. Det var något den sparade i Windowsregistret.
Men på Macen verkar det ju som om data skrivs till något minne i SuperDriven att låsa sig på en region efter 5 ggr. Måste man då hacka minnet i SuperDriven?
Eller är det som på PC:n att själva DVD-spelarprogrammet låser sig och sen är det bara att fixa en crack så får man alla 5 gångerna igen?
quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag har beställt en iMac med SuperDrive som inte kommit än, men hur funkar det på mac-fronten med DVD-regionerna?
Jag har aldrig ägt en mac förut, så jag är inte riktigt säker på hur det fungerar. Själva SuperDriven (den är väl från Pioneer läste jag nånstans?) borde väl kunna spela alla regioner. Vad är det som låser SuperDriven? Själva MacOS eller DVD-spelar programmet?
Jag vill bara påpeka en sak. I Windows när man hade ändrat 5 ggr, så låste den sig på den sista region man hade. MEN jag vill bara redogöra att Windows INTE på något sätt skrev någon data eller liknande till DVD-spelaren att den skulle låsa sig. Det var bara ta ner ett skitprogram och resetta så man fick 5 ggr till. Det var något den sparade i Windowsregistret.
Men på Macen verkar det ju som om data skrivs till något minne i SuperDriven att låsa sig på en region efter 5 ggr. Måste man då hacka minnet i SuperDriven?
Eller är det som på PC:n att själva DVD-spelarprogrammet låser sig och sen är det bara att fixa en crack så får man alla 5 gångerna igen?
Det är dels ett mjukvaruskydd i Apples DVDspelarprogram, och dels ett firmwareskydd som ligger i själva DVD-spelaren. Således bör du _inte_ byta region en massa gånger, vilket medför att den låser sig och inte mera går att byta. Kolla länken jag skickade ovan för nyheter angående haxxad firmware för iMacen.
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Det är dels ett mjukvaruskydd i Apples DVDspelarprogram, och dels ett firmwareskydd som ligger i själva DVD-spelaren. Således bör du _inte_ byta region en massa gånger, vilket medför att den låser sig och inte mera går att byta. Kolla länken jag skickade ovan för nyheter angående haxxad firmware för iMacen.
Jag kollade din länk Martin och jag fick svar på alla frågor jag undrade över! Kanonbra sida.
Jag visste inte om att det fanns "hårdvaruskydd" i DVD-spelare för datorer, utan trodde att det bara fanns mjukvaruskydd som man crackar bort.
Alla (vad jag vet) DVD-spelare för datorer som säljes idag har tyvärr ett sådant firmwareskydd. Dock brukade inte de tidigare ha det. Jag har en 5.2x (eller så) Toshiba som inte har något sådant alls, men den dollarhungriga och sadistiska filmindustrin kom väl med stora piskan när de insåg att folk kunde börja syssla med att handla därifrån det var billigast(!)...
Nu är det ju ingen nyhet att inte butikerna får sälja andra skivor än reg2-plattor, men däremot får ju privatpersoner fortfarande själva importera filmer. Det enda man riskerar är ju tullpåslag men det kan det ju vara värt om det är en film man riskerar att aldrig få se i landet ändå.
Det enda man riskerar är ju tullpåslag men det kan det ju vara värt om det är en film man riskerar att aldrig få se i landet ändå.
Nej, det blir även 25% påslag för moms samt adm. avgift på ca 60 kr, så det blir bra mycket mer att betala om ditt paket åker på en kontroll av posten/tullen.
Men.. Det är ju fucking (ursäkta språket) sjukt!
Vad är nästa steg? Ska Belgien införa regionsskyddade serie album?
Nästa steg är väl att Microsoft inför regionsskyddade operativsystem, i samarbete med Intel och AMD...
"Den här datorn har du bara licens på att ha i köket. Vill du ha en i vardagsrummet måste du köpa en till."
quote:Nu är det ju ingen nyhet att inte butikerna får sälja andra skivor än reg2-plattor, men däremot får ju privatpersoner fortfarande själva importera filmer. Det enda man riskerar är ju tullpåslag men det kan det ju vara värt om det är en film man riskerar att aldrig få se i landet ändå.
Jag tror att det är parallellimporten som är otillåten, inte själva försäljningen.
När vi gick med i EU fick Factory Outlet-företagen inte importera märkeskläder som redan hade en generalagent i Sverige (tex Levi´s och Gant). Däremot fick företagen (tex Handelskompaniet) sälja ut sina lager utan att bryta mot lagen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
//Patrick
quote:Håller med er alla. Regioner suger. Antar att företagen vill styra var man skall köpa respektive filmer. Är det någon som har en vettig förklaring till regionerna? Finns det någon bra motivering?
/Jont Olof
Filmer visas oftast på bio i USA innan de kommer till Sverige. Detsamma gäller med DVD-filmer - de kommer ljusår innan där borta. Skulle det inte finnas regioner skulle vi svenskar kunna beställa filmen från USA direkt utan att se den på bio och då förlorar filmbolagen mycket flis.
Nu har ju alltfler filmen världspremiär så DVD-regionerna kanske försvinner så småningom.
//Patrick
Om jag inte helt missminner mig finns det en hel drös med sätt att även som företag paralellimportera, problemet är att filmbolagen och distributörerna vägrar handla med dig om du säljer Region 1 skivor. Den enda ljusningen på himlen är att den "lilla" film-pirat svängen tvingat filmbolagen att släppa filmerna samtidigt oftare nu än förr, och även när det inte är sant är latenserna mycket mindre än tidgare. Detta innebär att det kommer vara meningslöst att regionskoda om detta faktiskt blir sanning för 60-70% av filmerna. Problemet det urpsrungligen ville skydda sig mot var illegala organiserade visningar i Asien (eftersom de låg ännu mycket mer efter än vi). Av samma skäl har S/VCD var poppis i asien mycket länge. En film-pirat som är först ute med sin kopia (oavsett kvalitet) kan hysta in $5000 i Hong Kong utan problem så det är pengar som driver detta också från båda håll.
quote:Skapades ursprungligen av: Patrick Lindgren:
quote:Håller med er alla. Regioner suger. Antar att företagen vill styra var man skall köpa respektive filmer. Är det någon som har en vettig förklaring till regionerna? Finns det någon bra motivering?
/Jont Olof
Filmer visas oftast på bio i USA innan de kommer till Sverige. Detsamma gäller med DVD-filmer - de kommer ljusår innan där borta. Skulle det inte finnas regioner skulle vi svenskar kunna beställa filmen från USA direkt utan att se den på bio och då förlorar filmbolagen mycket flis.
Men hur motiveras det med t.e.x Asiatiska filmer som aldrig går upp på bio i sverige?
Nu har ju alltfler filmen världspremiär så DVD-regionerna kanske försvinner så småningom.
//Patrick
Men hur motiveras det med t.e.x Asiatiska filmer som aldrig går upp på bio i sverige?
[ 02 Juli 2002, 04:11: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Jag har för mig att det är så att dom (affärer som tex Åhléns) bara får importera filmer som ej har någon svensk distributör (och många hongkong-filmer har inte det).
Det är förmodligen därför dom flesta importfilmer på Åhléns här i stan är hongkongfilmer med tex Jet Li och Jackie Chan
Dock region 1 utgåvor (dom importerar även en del region 2 uk utgåvor som inte finns i sverige, tex Akira)
[ 03 Juli 2002, 10:22: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]
Lagstiftningen säger att SAMMA produkt inte får importeras om det finns svensk återförsäljare.
Nu är ju problemet att det inte är SAMMA produkt. Film med region 1 och region 2 är ofta, om inte ALLTID två OLIKA produkter. Kan ta ett exempel, när jag skulle köpa "State And Main", upptäckte jag att region 2-skivan fattades den fantastiska Audio-commentaryn (inläst av cast and crew). Nej tack, sa jag och beställde region 1-skivan istället.
Det finns flera bra importörer av Region 1-DVD:er, för att ta ett exempel:
http://www.dvdirect.net
Det är alltså INTE olagligt att sälja importera och sälja Region 1 i Sverige. Det är företag som distribuerar Region 2 som med viss skrämselpropaganda har lyckats få folk att tro det.
quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Lagstiftningen säger att SAMMA produkt inte får importeras om det finns svensk återförsäljare.
var står det? Det måste ju vara klart brott emot konkurrenslagstiftningen!
Sen finns det ju många produkter med flera ÅF...
Sorry, förstod nästan när jag skrev inlägget att någon skulle förstå mig fel.
Som jag har förstått så är problemet att SAMMA produkt inte får importeras från annat land, när det redan finns distribution i Sverige. Jag kan ha fel i formuleringen, men något åt det här hållet ligger det till.
Det är sedan allmänt accepterat att Region 1-DVDn och Region 2-DVDn är SAMMA produkt. Vilket jag (och många med mig) hävdar att det INTE är.
Men det blir ju så sjukt när film-distribution i övrigt inte hänger med. För att ta ett exempel, jag har just beställt "Gosford Park" (just släppt på DVD) av Robert Altman. Den filmen går upp på bio i Sverige först i September och finns inte alls i Region 2.
Hur kan det då vara "förbjudet" av företag typ Åhlens att importera och sälja? Jo, för att folk i Sverige lever under tron att det skulle vara lagbrott att göra det. Det kan det ju omöjligt vara.
Jag tror du blandar ihop *kontraktsbrott* och *lagbrott*.
Svensk lag bryr sig inte om DVD-regionskodningar överhuvudtaget. Det är dom som har Copyrighträttighetern som bryr sig och jäklas på detta sätt med konsumenterna. Jag tror att det fungerar ungefär så här; den som äger distributionsrätten i världen säljer rättigheterna till köpare i respektive region/land. Så, när någon Svensk distributör vill köpa rätten att sälja American Beauty i Sverige av DreamWorks så skriver parterna ett kontrakt. I detta kontrakt tror jag det regleras att man får ensamrätt på sin egen marknad, bland annat. Jag tror också att det regleras hur DVDn skall regionkodas. (Det finns t ex en kod för yttre rymden, om jag minns rätt...)
Nåväl, då behöver bara DreamWorks se till att alla *företag* som dom säljer till förbinder sig att inte sälja filmerna till andra företag som hör hemma i andra regioner. Så fort det dyker upp en Amerikansk distributör som säljer Region 1-filmer till ett företag i Sverige så kan DreamWorks hota att stämma dom för kontraktsbrott. Så, allt regleras med affärsmässiga avtal mellan företag och har inget med Svensk eller Amerikansk lagstiftning att göra.
Kan mycket väl vara så. Något är det som ställer till det, och jag vet att det har göra med att man bestämt hävdar att Region 1- och Region 2-skivan är SAMMA produkt.
Som cineast hävdar jag bestämt att det INTE är samma produkt. Så mycket kan vi väl vara överens i alla fall, eller?
quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Någon som vet om det finns patch för att få DVD regionsfri till iBook 700 Combo (Sony DVD/Combo drive) ?
Ciryon
Starta en ny tråd om detta...
Varning, politiskt inlägg!!1 ; )
Handlar inte EU och "the common market" om att öka konkurrensen inom Unionen? Varför har då de "konfederala" myndigheterna beslutat att paralellimport är olagligt. Hur kan företag överhuvudtag kunna lobba bort konkurrens på sin marknad?
Min åsikt är att inget företag skall få kontrollera distributionen av sina produkter. När det handlar om imateriella varor som tillexempel film och musik så har producenterna redan ett monopol på produkterna. Monopol = dyra varor. Om man då har monopol på distributionen också så resulterar detta i den enkla ekvationen: monopol + monopol = ännu dyrare varor.
**resten bortklippt, sorry för det (var trött tror jag)**
[ 05 Juli 2002, 20:21: Meddelandet ändrat av: Kinslayer ]