Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

finder.99mac.com

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom på en sak i natt (jag ligger hemma med feber...yrar lite lagom) som jag tycker saknas på svenska internet:

http://finder.99mac.com/
(den är inte igång ännu)

Finder är som en svensk mini-yahoo för macanvändare. En enkel sökmotor och en massa URL:er sorterade under olika kategorier. Helt enkelt ett ställe där man går när man ska hitta en återförsäljare, macnyheter, servicecenter osv osv. Kanske ska man ha en kategori som heter "personliga hemsidor" där alla vi på 99mac.com lägger upp länkar till våra egna hemsidor.

Målet är att vara en naturlig startpunkt för svenska macanvändare...

• Medlem
  • 2002-03-02 10:14

Tycker jag låter som ett väldigt bra förslag.

Go for it!

Det finns en utmärkt sökmotor för Mac-material. Macinstein heter den (vet inte om den är så känd).
http://www.macinstein.com/

Ska man ha en "finder.99mac.com" bör den i.s.f vara mer inriktad på svenskt Mac-material.

Jag rekommenderar alla att installera Macinsteins Sherlockplugin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-02 11:17

Tänk vad lite man vet egentligen....
...å vad mycket man lär sig på att vara med i det här forumet!

• Oregistrerad
  • 2002-03-02 11:29

låter som en väldigt bra ide´

För er som inte vet om det så kan jag rekommendera:

http://www.macsurfer.com/ - Macsurfer Headline News™, en sajt som sammanställer alla viktiga Macnyheter varje dag.

finder.99mac.com är nu aktiv...men den innehåller inte så mycket information ännu...jobbar...

kommentarer?

Sen har vi Google.com/mac också
Men, visst bra med ett svenskt alternativ!

• Medlem
  • 2002-03-04 09:36

Ungefär som vårat Hyperhelgo, då. Fast kanske ngn automatfunktion som fixar utdaterade länkar.

Hyperhelgo:mac

Låter utmärkt Martin!

Här fick man ju dessutom massa bra länktips! Otroligt eg. att det kan finnas så mycket Macinfo på nätet, när vi bara är 5% av datoranvändarna.... Men det är klart. Vi är ju de bästa 5%. Eliten. Gräddan...usw....

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
kommentarer?

tjolahopp, blev väl mest en önskelista. (har också feber och spräckt trummhinna, aj aj, vad det gör ont och iprenmannen hittar inte rätt så jag
yrar nog också lite)

Tycker inte att du ska se det som ett miniyahoo utan istället som en utökning av 99mac. Låt användare lämna sina bästa länkar i sin profil och be moderatorer skriva lite om sina bästa länkar för respektive ämne. Länkarna (med kommentarer) sorteras sedan in automatiskt i finder.99mac.

Lägg till länkarna som skrivs in i forumet, genom att lägga till en drop-down-meny sist när man klickar på snabbknapparna för att få UBB-kod, så att länken sorteras in automatiskt i rätt område i finder.99mac.com.

Gör det möjligt att betygsätta de olika sidorna efter några relevanta variabler för medlemmar i 99mac.

Gör det möjligt att kommentera alla länkar för medlemmar i 99mac.

Gör en liten applescriptwidget som alla användare kan ha på sin maskin så att sidan som användaren har upp i sin browser enkelt kan skickas in till finder.

Lista sidorna efter popularitet och kvalitet.

Ta inte bort länkar som slutar fungera utan hänvisa till web.archive.org istället.

Gör ett litet program som kollar att länken funkar och när sidan senast var uppdaterad.

Gör det möjligt för 99mac medlemmar att få ett mail när någon av deras favvo-sidor har uppdaterats.

Skicka ett mail till alla som får sin sida listad och be dem skriva en beskrivning av sin sida.

Integrera finder med 99mac genom att ha en slumpvis utvald dagens länk som användarna kan betygsätta och babbla om.

Vore väl fint?

1
Bevaka tråden