Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua på intel!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.aquaxp.com/desktops/Shak12.31.02.jpg

Det är faktiskt Windows XP

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 02:36

XP????? Hur? Vad?

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-31 06:39

Hur fixar man detta?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-31 06:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Hur fixar man detta?

Ett ord... SKIN
du kan få Os x att se ut som XP också

Apple kommer nog att slå på advokat knappen.

Eller starta lyset med advokatsymbolen som lyser på moln om natten.

<< Imitation is the highest form of flattery >>

Citat:

citera:Ett ord... SKIN
du kan få Os x att se ut som XP också

Varför skulle man vilja det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 08:42

Som att sätta läppstift på en gris.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Som att sätta läppstift på en gris.

Inget mer "Farmen" för din del!

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-31 16:44
Citat:

citera: Som att sätta läppstift på en gris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 16:52

Det har jag inte hittat på själv utan snott från en journalist vars namn jag tyvärr inte minns. Men visst är det bra? (Han skrev så om Windows 95.)

Men antagligen var det Oracle-bossen Larry Ellison som hittade på det.

[ 31. januari 2003, 19:39: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2003-01-31 19:17

Det var faktiskt gates själv som sa så när han hörde talas om StarTrek (System 7 på Intel) och han sa inte gris utan kyckling..

Se
http://www.macspeedzone.com/articles/appleconfidential/startrek.html

• Medlem
  • 2003-01-31 20:08

Ah, äntligen ett ämne som jag kan kalla mig expert på!

På Windows-plattformen finns, liksom på andra plattformar, en subkultur som sysslar med s.k. "customization", dvs att genom diverse "skins" (som nämns ovan), alternativa "shells" (skal motsvarande Aqua, inte som ett Unix shell) och andra applikationer skapa ett helt nytt utseende på sin tråkiga Windows PC.

Mest populärt är LiteStep, ett mycket kraftfullt alternativt skal som funnits i några år nu och som ursprungligen tog sin inspiration från NeXTStep/AfterStep men som idag är mycket mer flexibelt och dynamiskt. Till LiteStep finns hundratals s.k. modules som ger olika funktioner, från hotkeys och kommandoscripts till väder och nyheter.

Ett annat exempel är Blackbox för Windows, som tagit sin inspiration från den minimalistiska fönsterhanteraren för X11 med samma namn. Blackbox för Windows är bara lite mer än ett år gammalt, men även här finns ett flertal plugins som tillhandahåller trevliga funktioner. Det skall dock tilläggas att jag är något partisk i min rekommendation då jag är medlem (tidigare team leader) av utvecklings-teamet bakom Blackbox för Windows... :rolleyes: ...besök oss gärna!

Hur hänger då detta ihop med det screenshot av en Aqua-liknande desktop som nämns ovan? Jo, med hjälp av diverse program, t.ex. skal och applikationer+skins, kan man skapa något som liknar Aqua. Jag kan dock försäkra er att ingen av dessa Aqua-efterapningar kommer ens i närheten av känslan hos en riktig Mac, och i mitt tycke är det inte värt besväret. Om du inte trivs med Windows´ standard-skal, Explorer, så välj i stället ett av alternativen ovan. De ger betydligt mer flexibilitet, både i vad de klarar av och i dess möjligheter för dig som användare. Skapa din egen desktop - Think Different!

Lycka till - din PC kan aldrig bli som en Mac, men i alla fall bra mycket trevligare!

MVH//Kalle -> qwilk

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-02 20:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det var faktiskt gates själv som sa så när han hörde talas om StarTrek (System 7 på Intel) och han sa inte gris utan kyckling..

Se
http://www.macspeedzone.com/articles/appleconfidential/startrek.html

Är det bara jag som inte kommer åt den sidan? :-/

Ladda hem och läs kapitlet "The Star Trek Saga", ur boken Apple Confidential. (PDF 68 kb)

• Medlem
  • 2003-02-02 22:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Ladda hem och läs kapitlet "The Star Trek Saga", ur boken Apple Confidential. (PDF 68 kb)

Jag kan rekomendra boken Apple Confidential... Tror att det finns ett enda biblioteksexemplar i hela Sverige..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 23:11
Citat:

citera: Networking giant Novell (www.novell.com) wanted to provide an alternative to Windows by creating a Mac-like interface for its DRDOS that ran on Intel-based IBM PC clones, but feared getting sued by Apple (at the time, Apple´s copyright infringement suit against Microsoft was still very much alive). Rather than risk an infestation of lawyers at its headquarters, Novell decided to find out if Apple was willing to work together on such a project. On Valentine´s Day 1992, Darrell Miller, Novell´s VP of strategic marketing, met with several Apple software managers to reveal his company´s plan. Excited by the possibilities, the Apple contingent obtained CEO John Sculley´s blessing, and the two companies immediately began working together on a project that came to be called Star Trek, because it would boldly go where no Mac had gone before: the Intel platform. When Bill Gates heard of Apple´s plan to put the Mac OS on an Intel machine, he responded by saying it would be "like putting lipstick on a chicken."

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-03 21:50
Citat:

Citat:

Jag kan rekomendra boken Apple Confidential... Tror att det finns ett enda biblioteksexemplar i hela Sverige..

Finns den att köpa i Sverige?

• Medlem
  • 2003-02-03 23:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nillon:

Citat:

Citat:

Finns den att köpa i Sverige?

Jag fick hångla med en bibliotekarie för att få den

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-04 16:52

Sådär, boken hittad och beställd, ser fram emot lite spännande läsning om sisådär en vecka.

1
Bevaka tråden