Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ordna ljudingång till Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 21:49

Hej! Jag skulle bli glad åt lite tips om hur jag får en ljudingång till min mini.
Frågan är om man måste köpa ett externt ljudkort för dyra pengar eller om det finns nån billig grunka som fungerar.
Köpte en "usb adapter" på Clas Ohlson som skulle ge ljud in men jag får det inte att lira. (är dock ganska värdo på datorer..) Det ser ut som att datorn "ser" adaptern, men det händer inget varken in eller ut.
Det jag vill göra är i första hand att kunna spela in lite gamla vinylskivor och bränna till CD.
Tacksam för svar!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-26 22:54

hmm... har du valt din USB-grunka i systeminställningar?
systeminställningar/ljud/ljud in

• Medlem
  • 2006-02-27 00:29

Jag kör samma usb-grunka från clas ohlson och den fungerar utmärkt. Använder den med ett råbilligt head set för att köra skype. Som sagt, öppna systeminställningar, klicka på ljud och sen ljud in. Där väljer du USB-grunkan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 01:52

Den billiga USB-ljudadaptern fungerar bra med min Mac mini, men det kan krångla ibland. Oftast när man inte hör något, hjälper det att kryssa i och sedan ur "Ljud av" i ljudinställningarna.
I bland kan man även behöva peta lite i programmet "Ljud/MIDI-inställningar" som finns i mappen Verktygsprogram (cmd-skift-U).

Ett problem finns dock med denna adapter: Den tycks inte klara stereoljud in. Min stereomikrofon, som funkar bra tillsammans med en "riktig" iMic-adapter, ger bara mono-ljud om jag använder Clas Ohlson-varianten och mina ljudprogram visar alltid varningar såsom "denna enhet stöder endast mono-ljud" etc.

Detta är nog en dyrare lösning:
http://www.griffintechnology.com/products/imic2/

Har en kollega som tydligen har lite problem med den i Cubase.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-27 13:06

Jag kör med en M-Audio Transit. Ljud in och ut samt även digitala in och ut. Mycket bra när man kör den som HTPC

• Medlem
  • Slöinge
  • 2006-02-28 08:01
Ursprungligen av bollman:

Jag kör med en M-Audio Transit. Ljud in och ut samt även digitala in och ut. Mycket bra när man kör den som HTPC

Håller med, kört med M-Audio Transit nu sedan lanseringen. Mycket nöjd.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-28 10:57

Biltema har en USB-adapter med ljud in och ut. Funktion helt OK, Skype. Har inte provat ännu att spela av gamla LP-skivor. Billig.
Har den inte framme nu, men om ni söker så hittar ni.
Tror den finns med i något gammalt inlägg här på 99 mac eller Macnytt.

• Oregistrerad
  • 2006-03-01 09:41

I dag får Clas Ohlson tillbaks sin USB-adapter som blir utbytt mot en Griffin imic köpt på humac för 395:- Jag fick Clas Ohlson grunkan att funka men tycker att imic låter bättre, och så är det ju stereo.
Tack alla för tips!!

1
Bevaka tråden