Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mässerbjudanden?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-27 13:46

Måste börja med att konstatera att detta är ett fantastiskt forum! Tänkte dock kolla ifall det är någon som har erfarenhet ifrån mac-mässor och liknande evenemang. Tänkte åka till mac-mässan i köln ( juni) och undrar ifall man kan förvänta sig extra bra erbjudanden eller ifall det är bättre att bara beställa en dator på nätet?

Har längtat tillbaka till mac-världen en längre tid (har ej haft mac sedan min performa 630 och powerbook 145 förpassats till de sälla jaktmarkerna...) Sedan man väl kommit så långt att man bestämmt sig för att köpa en ny mac känns juni väldigt avlägset, och efter att med stort intresse följt tråden om leveranstider förstår jag att själva frågeställningen kan verka smått absurd Men som sagt, är ändå tacksam ifall det finns någon som kan spekulera i vilka fördelar det ändå kan finnas med att vänta någon måndad till?

/Jonas

Ursprungligen av bryssel:

...spekulera i vilka fördelar det ändå kan finnas med att vänta någon måndad till?

Fördelarna med att vänta beror på vilken typ av Mac du är ute efter...
Bärbart eller stationärt? "Konsument" eller "Pro"?

Övergången till Intel-processorer pågår för fullt, som du kanske vet. iMac och 15-tums PowerBook (som numera heter MacBook Pro) har redan gått över till Intel. Enligt vissa rykten så kommer Mac mini i Intel-version imorgon. iBook i Intel-version väntas dyka upp någon gång i mars/april. Vad gäller PowerMac, och de andra PowerBook-varianterna, så har jag inte hört några rykten, men Apple har sagt att övergången till Intel ska genomföras under det här året.

Och det diskuteras flitigt huruvida man ska satsa på de nya Intel-modellerna, eller köpa de utgående G4- och G5-modellerna. Fördelarna och nackdelarna med det valet beror väl lite på vilka program man använder...

Så berätta gärna lite mer om vad du är ute efter, och vilken typ av program du främst använder, så är det lättare för forumet att hjälpa dig med råd och tips.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-27 14:48

Tack!
Det handlar om en konsumentdator som skall fungera under 3-5 år frammåt, har tittat på imac 20", g5:an skulle alldeles säkert räcka prestandamässigt men jag gissar att det är bättre att köpa en intel ifall det är så vi kommer att behålla datorn några år.

Frågan är ifall ev. uppdateringar/korrigeringar av ev. "barnsjukdommar" kommer de närmsta månaderna (dvs innan juni) och ifall man kan förvänta sig extra bra erbjudanden ifall man köper en mac i samband med en "mac-mässa" (har aldrig bevistat dylika tillställningar, men det är ju inte så ofta man ser "just-nu" priser på mac, så det kanske är något speciellt på en mässa heller?).

...jag gissar att det är bättre att köpa en intel ifall det är så vi kommer att behålla datorn några år.

Ja, det gissar jag också.

Men...

...en anledning till att välja iMac G5 idag, är väl om man kör mycket Photoshop t.ex. Det dröjer nog ett tag innan Adobes program kommer i Intel-anpassade versioner, så det kan vara lite segt att köra dessa program emulerade via Rosetta i en Intel-Mac nu. (Detta diskuteras i andra trådar. Sök, och läs mer där.)

...och en annan anledning kan ju vara priset... de har ju sänkt priset på G5-iMacen med ca 2000 kr.

Frågan är ifall ev. uppdateringar/korrigeringar av ev. "barnsjukdommar" kommer de närmsta månaderna (dvs innan juni)

Uppdatering av iMac innan juni? Förmodligen inte.

och ifall man kan förvänta sig extra bra erbjudanden ifall man köper en mac i samband med en "mac-mässa"

Förmodligen inte.

Senast redigerat 2006-02-27 16:07
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-27 16:11

Tack igen, det verkar som om de som fått sina nya intelmackar är nöjda så jag gissar att det bara återstår att beställa en!

/Jonas

1
Bevaka tråden