A: Men det kommer vara värt det
B: Vanliga konsumenter kommer se problem med att betala ockerpriser för sin kulturkonsumtion, speciellt om det är lättare att piratkopiera.
C: Det är kulturproducenterna (eller snarare de som bestämmer över kulturproducenterna) som har svårt att förstå att de inte kan kontrollera kulturen hur de vill. Människor vill ha en viss frihet med det de köper och pirater är inte ens ett särskilt stort hot. Dagens DRM är inte ens till för att stoppa piratkopiering utan privatkopiering… som är laglig.
Ett större hot är människors möjlighet att utforska ny kultur som inte produktionsbolagen öst in miljoner i marknadsföringspengar till. Problemet är inte att de inte får in pengar på det folk konsumerar. problemet är att det inte längre är självklart vad folk vill konsumera och bolagen måste helt plötsligt göra som företag i alla branscher alltid fått göra. Ta risker.
Som rätt stor köpare av DVD-film och CD-skivor ser jag detta som ett hot mot mina rättigheter som konsument. Jag vill inte betala för en film som jag kanske inte kan se om 10 år och jag vill ha möjlighet att köpa en film som det aldrig var tänkt att min målgrupp skulle se. Min köplust hänger redan nu på en skör tråd och det krävs inte mycket mer skit från underhållningsbranschen för att jag inte ska tycka det är värt pengarna längre. Det finns alternativ.