Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka sångbok?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-27 15:19

Jag vill trycka upp en sångbok och vill ha lite förslag på var jag skall vända mig för att få bästa pris och kvalitet. Eftersom det är en studentorganisation är inte ekonomin den mest stinna.

Mer exakt
A5-format
Inlaga: ca 100 blad 1+1 matt papper den nuvarande är gjord i 100g, men 80g kan fungerar nog fint
Omslag: 1+0 250g matt grått papper
Upplagan beror lite på priset, men minst 50ex

  • Medlem
  • 2006-02-27 15:48

Kolla med JMS Mediasystem (dotterbolaget Digitalprint). En så liten upplaga måste du trycka digitalt för att kostnaderna ska bli hållbara överhuvudtaget. Nu vet jag inte om det blor billigast då jag inte har koll på priser egentligen. Men det är ett förslag.. Finns kontor i både Malmö och Sthlm.. Kvaliteten blir bra.

www.jms.se

kolla även med ABA Kopiering AB www.aba.nu
dom är i dax läge lite vassare en JMS dotterbolag när det gäller digitaltyck i sv/v o färg

--

Du kan också gå utanför storstadsregionerna för att pressa priset, till exempel fyrapunkter.se i Värnamo. Dom är både snabba och lätta att ha och göra med.

100 sidor A5 eller 100 blad A4?

Kolla med Edita Västra Aros i Västerås, som i höstas köpte en ny Indigopress (digitaltryck, vilket är det som ger ekonomi i önskad upplaga). Tel 021-815500.

När vi tryckte våra sångböcker vände vi oss till de lokala tryckerierna (kolla med studenttidningen och vem-det-nu-är på kåren som gör broschyrer och liknande vad de vet om de lokala företagen) då de ofta pressar priset lite extra när ortens studenter kommer och behöver få något tryckt.

Överlag är det bra att hänvisa till att man kommer från studentkåren i vilka sammanhang det än är när det ska till och handlas grejor. Vi var ute efter en skapligt dyr stång med vissa specifikationer till kårpuben, så när vi erkände att den skulle vara på dansgolvet i puben eftersom tjejerna tjatat om en dansstång fick vi den gratis med en uppmaning om att sätta upp en skylt: "Sponsrad av firmanamnet". =D

Har du tänkt på upphovsrätten? De flesta sångböcker innehåller en massa skyddad musik. Sånt publicerar man inte hur som helst. Lite privatkopierat gör ingenting, men en större upplaga tryckt av en studentförening är en annan sak. 50 tror jag väl att upphovsmännen struntar i, men 100, 200?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 12:25
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Har du tänkt på upphovsrätten? De flesta sångböcker innehåller en massa skyddad musik. Sånt publicerar man inte hur som helst. Lite privatkopierat gör ingenting, men en större upplaga tryckt av en studentförening är en annan sak. 50 tror jag väl att upphovsmännen struntar i, men 100, 200?

Det är ju Arvids egna sångtexter så klart. Om han sprider sångboken och folk sjunger offentligt så får han ju STIM-pengar. Tror du att Arvid är tappad bakom en vagn?

1
Bevaka tråden