Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

16:9 med full upplösning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste om en konverter(lins) som fixar 16:9 till 4:3 så att man använder hela CCD:n med alla linjers upplösning.

http://www.centuryoptics.com/products/video/digital/dig16-9.html

Är det någon som vet om Sonys DCR-PC100 använder alla linjerna när man filmar 16:9?

Hmm, kan man säga att det då blir anamorfiskt format?

Ja, det är rätt att bilden blir "anamorphic". Men kanske inte på det sättet som alla hoppas på. En vanlig DVD-film som är "anamorphic widescreen" innehåller *fler pixlar* än vad en 4:3-tv kan visa. Så, upplösningen blir bättre. Linsen ovan gör att du kan filma 16:9 och lagra det anamorfikst på en 4:3-panel. Det är gott så, men det ger dig inte fler pixlar än vad en 4:3-inspelningen ger dig. Det är dock snäppet bättre än den inbyggda "widesceenfunktionen" i en PC100 som ger dig färre pixlar än 4:3-filmning, eftersom den bara kapar två fält i kameran.

Så då höjs bildkvaliteten med linsen!

Yes, det blir fler pixlar än på det kapade 16:9-sättet som jag beskrev ovan.

Jag tycker däremot att deras pedagogiska bilder längst ner på sidan är bedrägliga.

Bild A visar en 4:3-bild. Gott och väl.
Bild B visar en "kapad" 16:9-bild. Pedagogiskt visar bilden att detta format ger dig färre pixlar än 4:3-formatet.
Bild C visar en 16:9-bild som skall illustrera linsens positiva effekt. Det bedrägliga är att den ger intryck av att ha fler pixlar än 4:3-bilden. Enlig min mening hade det korrekta sättet att visa bild C hade varit att låta den bestå av lika många pixlar som bild A, men visa en bild i 16:9-format istället.

Ok, tack!

Nu är bara frågan var man kan få tag på linsen och vad den kostar.

(C-bilden skvallrar om brännvidsförändringen)

[ 18 April 2002, 10:27: Meddelandet ändrat av: Andreas Fornstedt ]

Scandinavian Photo tar 5.995 kr (inkm)!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-16 15:56

De verkar inte sälja linsen längre... Annat förslag på återförsäljare?

1
Bevaka tråden