Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra något av en gammal powerbook 17" skärm?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 08:37

Hej på er,

För ca ett halvår sedan dog min powerbook 17" 1 ghz. Totaldöd. Försäkringen hade precis gåt ut. Jag fick helt enkelt köpa en ny. (15" powebook)
Min fråga är om jag kan göra något av min gamla skärm. Kan jag koppla loss den på nått sätt och använda som extern skärm? Den funkar ju fint liksom(förutom två döda pixlar). känner någon till ett enkelt sätt at göra detta?

Jag montera själv ut hårdisken och ram-minnet. Är det något mer jag kan ha nytta av?

Om det är jättesvårt och krångligt får gärna nån av er försöka er på att modda ihop det på nått sätt mot en liten slant. (student)

Några förslag hur jag kan göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 09:44

Det blir svårt, ja omöjligt, att ha den som extern skärm. Det var någon på forumet nyss som efterlyste en ny skärm till en 17-tummare, leta upp den tråden.
Du kan ju ta ut AP-kortet också, sen kanske det finns andra kretsar som kan vara intressanta, vet dock inte vilka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-28 09:54

Sälj den som reservdelsmaskin...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 10:35
Ursprungligen av Jonaz:

Sälj den som reservdelsmaskin...

Känns ju inte alls lika kul. Får väl tänka på saken

Tänk inte ens tanken på att försöka använda skärmen till något annat, är ungefär omöjligt för gemene man. Sälj den istället.

Varför är det så svårt? Det är väl någon slags kontakt i änden på skärmens kabel. Kan man bara få reda på vilka stift som är vad så ska det väl gå att få bild från en vanlig bildskärmsport.
Eller är det någon egen signal som skiljer sig helt från DVI?

Jag tänker fritt nu, jag gör inga påståenden om att det borde gå. Det skulle ju vara snyggt att få upp skärmen på väggen och köra Frontrow från en Mac Mini på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 10:52
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Varför är det så svårt? Det är väl någon slags kontakt i änden på skärmens kabel. Kan man bara få reda på vilka stift som är vad så ska det väl gå att få bild från en vanlig bildskärmsport.
Eller är det någon egen signal som skiljer sig helt från DVI?

Jag tänker fritt nu, jag gör inga påståenden om att det borde gå. Det skulle ju vara snyggt att få upp skärmen på väggen och köra Frontrow från en Mac Mini på den.

Och hur snyggt skulle det bli? Om det gick. Glöm såna tankar, det går inte. Det sitter kretsar på logikkortet som driver och styr skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 11:36

Jag får väl inse faktum. Om vet om någon som behöver delar till en powerbook 17" kan de maila mig på patrick.hammarsten@berghs.se

tack

Det var ju nån tråd här för några veckor sen om nån som var på G o köpa en pb 17" med kvaddad skärm.. Han vill kanske köpa din?

Ursprungligen av Johan S:

Det var ju nån tråd här för några veckor sen om nån som var på G o köpa en pb 17" med kvaddad skärm.. Han vill kanske köpa din?

Det var jag som funderade på det men någon annan bjöd tydligen betydligt bättre och jag lägger inte ut 5000:- + flera tusen på en skärm för något som kanske skulle gå att laga.

Du kan bygga en sjukt högupplöst projektor av den:

http://www.denguru.com/2004/11/13/supersize_your_tv_for_/index.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 02:36

Problemet med att koppla skärmen till något annat är att man måste ha fullständig pinout för att ens komma i närheten av att kunna göra något vettigt. Om det ens går då. Sök runt lite, finns otaliga diskussioner om laptopskärmar på diverse hårdvaruforum. De få som lyckas klarar låga upplösningar med få färger.

1
Bevaka tråden