Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med PHPmyAdmin2.0.8

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-28 14:22

Har ingen aning varför, men då och då tappar PHPyAdmin kontakten med MySQL. Kanske efter systemuppdatering eller nåt.

Nu får jag felmeddelande:

Citat:

Error

MySQL said: Documentation
#2002 - The server is not responding (or the local MySQL server's socket is not correctly configured)

Så jag tänkte passa på att installera senaste version, 2.0.8.
Men får fortfarande samma meddelande.

Programmet ligger i user/sites. Troligen behöver jag fixa "The path to the socket to use. Leave blank for default." men jag har ingen aning om den. "Default" (dvs blankt) verkar inte funka...

Eller: Finns det nån liknande program som är lättare att installera? Har även CocoaMySQL, men tycker det verkar lika krångligt.

Tips mottages tacksamt.

Danne

EDIT: Det slog mig just: Kan det vara så att en uppdatering av systemet ändrat permissions? I så fall, var ändrar jag tillbaka dom? (Har kört permission scriptet utan framgång)

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 09:40

Både 10.4.4 och 10.4.5 påverkar MySQL. Jag har dock inte hört om några problem från 10.4.4 till 10.4.5, så jag gissar att du gick från 10.4.3.

Jag har dessvärre ingen bra hjälp att ge, men här står lite: http://www.macpro.se/?p=3456

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-07 10:12

Hugin!

Jorå, det var en alldeles utmärkt hjälp!
Klickade vidare till den där Wordpress bloggen och där stod hur man ändrar i php.ini.:

Citat:

So of course I went ahead and upgraded my two Macs to 10.4.4 and my Wordpress 2.0 and mySQL 4.1.15 systems stopped working with the can't connect to mysql datasource error.

To fix this, this is what I had to do on two machines running Mac OS X 10.4.4 (client, not server):

cd /etc
sudo cp php.ini.default php.ini

then edit the php.ini file so that the "mysql.default_socket" line is:

mysql.default_socket =/tmp/mysql.sock

save the file

sudo apachectl restart

and my wordpress blog was back in action.
I'm not sure if this is some odd thing that just hit my two Macs, but thought this could be of some help to others.

Gjorde så, och nu startade MySQL som den skulle!
Tack, tack!!!

Danne

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-07 21:13
Ursprungligen av Danne V:

Hugin!

Jorå, det var en alldeles utmärkt hjälp!
Klickade vidare till den där Wordpress bloggen och där stod hur man ändrar i php.ini.:

Gjorde så, och nu startade MySQL som den skulle!
Tack, tack!!!

Danne

Så bra. Det verkade hjälpa för alla utom mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-07 21:53

Ja, jag använde inte terminalen, utan BBEdit direkt - om det nu kan göra nån skillnad, dvs om dokumentet verkligen sparar ändringarna om man kör via terminalen?
Och jag startade om på vanligt sätt, i preferences...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 21:45

Suveränt bra tips!

Tackar och bockar
/Martin

1
Bevaka tråden