Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stöldskydda sin dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För mindre än ett halvår sedan fick jag hem det senaste i powerbook-väg. Nu är modellen visserliggen nerlagd och utgången men likafullt oerhört stöldbegärlig. Så då inställer sig frågan:

Vad kan jag göra för att underlätta för en eventuell utredare den dagen min powerbook blir stulen?

Idag har jag sparat uppgifter om serienummer (det som står att läsa i 'om den här datorn') och jag gör daglig backup på hela hårddisken.

Jag har laddat hem ett program som heter Undercover men har inte slagit till på någon licens ännu. Jag vill gärna höra med er om ni har några erfarenheter av Undercover eller liknande program först.

Hur kan jag mer förbereda mig för tjuvars påhälsning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 15:12

Undercover har jag installerat. Om det fungerar vet man väl först om man skulle bli stulen... men annars är jag nöjd.

• Oregistrerad
  • 2006-03-01 16:41

Lite off topic men jag satt och funderade på om man inte med de nya iMac eller Macbook pro borde kunna skapa en lösning för inloggning alt spionera på vem som använder datorn när man inte är vid den på ett kontor eller liknande. Låt oss säga att man identifieras av kameran på något sätt. Så fort något rör sig framför kameran så spelas en snutt in och skickas automatiskt till ens mail om den nu skulle bli stulen eller liknande. då har man ju en bild på den som gör intrång. Ah det går säkert att utveckla, vore lite collt iaf. Dessutom får man ju en bild på sig själv varje gång man sätter sig vid datorn.. Kan bli något liknande det projekt som en kille gjorde. Han tog ett foto varje dag på sig själv i samma position och lade upp det på en sida. Mkt coolt. Dock så skulle det vara kul om jag kunde hitta adressen igen som tycks vara helt borta. Någon som kommer ihåg vilken sida det var på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 18:01

Undercover har en liknande funktion.

Saxat från hemsidan:
See who's using your Mac
Undercover introduces another world first: if your Mac has a built-in or external iSight, Undercover will transmit pictures of the thief and his surroundings every 6 minutes, making it even easier to identify the current user. It's like having a private detective working for you.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 18:31

Men ett program som undercover förutsätter väl att tjuven kan logga in och koppla upp datorn mot nätet? Ett bra lösenord skyddar mot sånt.

Kommer inte tjuven eller stöldgodsköparen förbi inloggningen blir de väl tvungna att boota från cd/dvd och installera om eller byta lösenord på konton (om det går)? Installerar de om har du ingen nytta av undercover.

För att den skall kunna identifieras efter stöld behöver du nog märka den fysiskt, men det blir nog inte så snyggt. Det är stor risk att batteriet är slut när den kommer till Polisen, då kan de inte identifiera den via ett serienummer som syns när datorn är på och du är inloggad, ens om de visste var de skulle leta.

Jag skulle inte räkna med att få tillbaka en stulen dator. Jag skulle heller inte räkna med att polisen lägger ned speciellt mycket resurser på fallet.

Fortsätt ta backup, kolla försäkringar och var försiktig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 18:41
Ursprungligen av oskard:

Men ett program som undercover förutsätter väl att tjuven kan logga in och koppla upp datorn mot nätet? Ett bra lösenord skyddar mot sånt.

Kommer inte tjuven eller stöldgodsköparen förbi inloggningen blir de väl tvungna att boota från cd/dvd och installera om eller byta lösenord på konton (om det går)? Installerar de om har du ingen nytta av undercover.

Från deras FAQ:

What if the thief can't login into an account? Will Undercover still phone home?
Even when no one is logged in, Undercover will still phone home because it's a root process that's always active. However, we do recommend to create a dummy account that will enable the thief to play around on your Mac. This account should have a blank password and no admin privileges.

What if someone does a clean install of OS X on my machine?
You can prevent this by installing a firmware password. You can find the firmware password utility on your Mac OS X Tiger DVD (in /Applications/Utilities/ on the disc).

1
Bevaka tråden