David, kodformatering är en ständig källa till diskussion. Jag har hört snacket sen före du föddes. Mitt tips är att gilla läget och hitta vägar kring det. Antingen sväljer du förtreten och lär dig läsa kod med olika formatering utan att irritera dig, eller så använder du en editor som med en knapptyckning formaterar koden efter ditt eget tycke. Jag har inte använd XCode på länge men det skulle förvåna mig storligen om dess editor inte kan formatera enligt mallar. Gör den inte det, hitta en annan och använd den istället. Jag har tyvärr inga tips, själv jobbar jag bara med Java och Eclipse och där finns allt man behöver i denna väg.
Jo självklart är det väl ganska trivialt egentligen, men ack så smärtsamt för en perfektionist som jag är(med vissa saker). Sedan är det inte själva formateringen i sig jag irriterar mig på utan att alla verkar köra sina egna race tom inom Apple. Det jag vill är ju att anamma den bästa formateringen och ha klara argument till varför det är vettigt att formatera koden just så.
/Developer/Examples var ett klockrent exempel på hur olika det kan se ut. Kolla själva en gång. Det är en programmerare som gjort varje exempel så jämför två olika och se själva. Ah well... jag vet inte riktigt hur jag skall göra men det löser sig nog...
Per,
använder du dig av mellanslag precis efter funktionsanrop och isf varför?
ex.
[FONT="Courier New"]System.out.println ("Hello world")[/FONT];.
EDIT: glömde en mening samt ändrade lite.