Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FLASH 8 - Hur bra är det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att införskaffa Flash 8 då det verkar väldans förbättrat jämfört med tidigare versioner. Nu finns det typ lagereffekter med skugga, blur osv. som man kan slänga på valfritt vektorobjekt. Har dock inte kunnat testa det själv än, har bara sett en demo på det och det såg skitbra ut.

Lite frågor:
- Kan man lägga skugga och andra filter direkt på importerade bilder och om det går, funkar det på PNG-bilder med alpha kanal?
- Finns det färdiga wipe-effekter (dissolve, cube, glow, blur osv. mellan två scenes t.ex.)? Eller dem har fortfarande inte det trots att det alltid borde funnits (enligt mig)?
- Är det mycket som är förändrat i interfacet jämfört med Flash 2004/MX?
- Flyter det på bra i OS X?
- Är det enkelt att importera videofilmer i flashfilerna och går det att få bra kvalitet på komprimeringen?

Var väl det jag kom på nu. Hoppas någon kan svara på frågorna. Gärna någon som jobbar med det på professionell nivå.

Jag tycker det är klart bättre än 7:an. Jag gjorde just ett projekt med video och den nya video-codecen är verkligen bra. Den kräver dock att användaren har Flash-player/plugin 8 också.

Interfacet är inte så stor skillnad på, en del i ActionScript delen.
Skuggorna och effekter har jag inte testat.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag tycker det är klart bättre än 7:an. Jag gjorde just ett projekt med video och den nya video-codecen är verkligen bra. Den kräver dock att användaren har Flash-player/plugin 8 också.

Interfacet är inte så stor skillnad på, en del i ActionScript delen.
Skuggorna och effekter har jag inte testat.

Ok! Låter ju bra.
Kan man baka in en video i flashen som den hämtar från en extern fil? Typ att man skriver in url:en till "filmklipp.mov"? Så man slipper baka in den i flashfilen.

Personligen gillade jag inte att dem tagit bort det enkla actionscript drag/drop i Flash 2004. Blir lite meckigare när man inte är programmerare och ska göra saker. Var lättare i Flash MX och tidigare versioner tycker jag.

Ursprungligen av tobiwan:

Kan man baka in en video i flashen som den hämtar från en extern fil? Typ att man skriver in url:en till "filmklipp.mov"? Så man slipper baka in den i flashfilen.

Japp! Jag sparade mina filmklipp som .flv-filer kodade och klara. Sen kan man göra ett gränssnitt som laddar rätt film.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Japp! Jag sparade mina filmklipp som .flv-filer kodade och klara. Sen kan man göra ett gränssnitt som laddar rätt film.

Låter trevligt, ska ge mig på det sen då!

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-03-01 15:07

Finns en 30 dagars shareware att ladda hem gratis pa macromedias hemsida, da kan du prova allt

.blomman

1
Bevaka tråden