Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digitalkamera i Bangkok

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,

jag ska till Bangkok o undrar om ngn vet hur mkt billigare en digitalkamera är där (jmf med sverige)? ngt man bör tänka på och är risken stor att man får någon dålig kopia?

tacksam för svar,

/Tobbe

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-19 18:30

Det är billigare där.
Men det är garantiproblem.
Vissa märken har världsgaranti, speciellt på professionella kameror (kanske semiproffs.)
Du kan kolla/fråga märkena här i Sverige om de har världsgaranti.
I mitt fall köpte jag en Canon för 15 är sedan och den hade världsgaranti.
Jag vet inte hur det är hos Canon idag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-19 18:32

Jag glömde tillägga att jag köpte kameran i New York.

Hmm, importerad elektronik kostar lika mycket i Thailand som här hemma. (Ibland mer)
Det beror på att man har en ruggig importskatt. Men du kan hitta en del begagnat till bra priser. På bottenvåningen i MBK (Stort varuhus i Bangkok) finns en kamerabutik som är bra.

Mitt råd: Köp här hemma eller på någon taxfree-shop på vägen dit.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-19 19:41

Taxfreepriserna i Bangkok låg ungefär på ex.moms priser i Sverige på Sony-DVkameror, men nu känns det som priserna blivit väldigt mkt billigare i Sverige pga $$ fall. Jag har inte varit där sen i somras så nu vet jag inte om priserna gått ner i Bkk. Skall dit igen i mitten på mars och tänkte kolla pris på en Sony TRV950.

Handlar du en i "riktig" butik så får du iaf med Sony, garanti som gäller i Europa.

Sen kan du köpa smuggelgods men då får du inget kvitto överhuvudtaget, men billigt blir det. Om du hittar ngt riktigt billigt på MBK så är det garanterat kopia/smuggelgods.

Jag skulle tänka mej för innan jag köpte dyr kamera utomlands. De försöker förstås få dej att tro att det är billigt, men hur kul är det när du behöver support? Köper man i butik så finns det ju i alla fall nånstans att gå och klaga.

Förr fanns det udda lokala märken utomlands, speciellt i öststaterna, och då gick det verkligen att göra klipp och handla vanvettigt billiga saker, till fasta priser till på köpet. När jag var i Tallin senast så var det helt förändrat. Nu var det precis som hemma, samma saker, samma priser. Jag tror inte på några prisparadis längre. Vissa varor är billigare på vissa håll, men det är allt. Och köpa billiga DVD utomlands vet vi ju hur kul det är...

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 17:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Jag skulle tänka mej för innan jag köpte dyr kamera utomlands. De försöker förstås få dej att tro att det är billigt, men hur kul är det när du behöver support? Köper man i butik så finns det ju i alla fall nånstans att gå och klaga.

Tror inte det spelar så stor roll om köpt kameran i Bangkok eller på netonnet om den går sönder. Det viktiga är att man kollar så att man får riktig garanti. I bägge fallen så skickar/går man ändå till närmaste garantiverkstad och får den lagad. För en kamera behöver man ju inte heller "användarhjälp" på samma sätt som en dator. Butiken på hörnet känns ganska passé om man inte vill betala "höga" priser.

Vad gäller priser så sparar man ju mkt på momsen om inte annat. Jag köpte tex min Tibook 1 GHz i NewYork och betalade 1000 pix under svenska exmomspriset och då med 1 GB RAM.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Taxfreepriserna i Bangkok låg ungefär på ex.moms priser i Sverige på Sony-DVkameror, men nu känns det som priserna blivit väldigt mkt billigare i Sverige pga $$ fall. Jag har inte varit där sen i somras så nu vet jag inte om priserna gått ner i Bkk. Skall dit igen i mitten på mars och tänkte kolla pris på en Sony TRV950.

Handlar du en i "riktig" butik så får du iaf med Sony, garanti som gäller i Europa.

Sen kan du köpa smuggelgods men då får du inget kvitto överhuvudtaget, men billigt blir det. Om du hittar ngt riktigt billigt på MBK så är det garanterat kopia/smuggelgods.

Jag har varit i Thailand bra mycket och sett en hel del genom åren men jag har inte nappat på utländska märkesvaror tack vare de höga priserna. Men KAN man som turist få refund på skatten när man åker hem så är det ju en helt annan femma.
(Har visst missat nåt eller...?)

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 21:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Svante S:
Men KAN man som turist få refund på skatten när man åker hem så är det ju en helt annan femma.

Funkar på samma sät som i Sverige, dvs du måste handla i en butik som har Taxfree-licens (eller vad det kan heta) och ha passet med dig. Sen är det bara att visa upp blanketten på flygplatsen. Det funkar ju inte i Patpong...

Du får igen ungefär 5% på momsen i Thailand, men det mesta tjänar du ju på att du slipper betala svensk moms.

Sen är det skillnad på grejer och grejer. Japanska kameramärken är bara billiga om det är modeller tillverkade för den asiatiska marknaden (typ Sony). Är det direktimport från Japan så är det dyrt.

1
Bevaka tråden