Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns "registret"?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har haft Mac ett tag nu och har inte behövt komma åt det som hette "Registret" i Windows förrän nu. Jag skulle bland annat behöva kolla/ändra några serienummer till ett par program. Hur gör man detta på Mac? Biblioteket? Sen?

Tack på förhand!

Mvh Andreas

Något sådant register hittar du nog inte vad jag vet.

Hur serienummer sparas är olika. Oavsett metod så är det inte så enkelt som att du bara editerar en fil och så funkar programmet med ett nytt nummer. De flesta program är mycket mer sofistikerade än så nuförtiden. Det kollar checksumma och märker att något har hänt vilket gör att programmet slutar fungera.

Vissa program har registreringsinfo insparat i preference-filen andra sparar in det i app-paketet. Bibliotek/Application Support gäller för några program. Sen finns det program som sparar en dold prefeerence-fil på godtycklig plats. Det finns alla varianter.

Om man installerar om programmet så kan du ju behöva mata in det på nytt. Men det är också ganska troligt att det ligger kvar filer som gör att man vid en ominstallation får samma serienummer.

Kanske AppZapper är något? Jag har inte testat det själv men det ska ju ta bort allt vid avinstallationen.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-03-01 23:59

För övrigt kan jag meddela att användningen av registret inte ens gäller som aktuellt i Windows längre. Det hetaste där numera är XML-konfigurationsfiler...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 02:48
Ursprungligen av TERdON:

För övrigt kan jag meddela att användningen av registret inte ens gäller som aktuellt i Windows längre. Det hetaste där numera är XML-konfigurationsfiler...

Skulle säga att registret fortfarande är aktuellt för över 90% av vanliga användares applikationer.
XML-filer är väl lika inne och tuft som ini-filer ungefär.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-03-02 23:14

Nja, du har rätt i att XML-konfigurationsfiler inte används än, men det är det som är hett. Bland annat har .NET 2 utrustats med funktioner för att hantera XML-konfigurationsfiler istället för registret.

INI-filer har varit stendött i Windows sedan Windows 95 någon gång när registret lanserades. Ganska oförskyllt i mina ögon, eftersom INI-filer var i alla fall halvhanterbara jämfört med registret, som måste vara något av de mest korkade påhitt som kommit från MS överhuvudtaget...

1
Bevaka tråden