Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurser i programmering på Högskola/universitet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-03-01 15:21

Hej.

Jag ska börja plugga till hösten och har kollat lite olika utbildningar i programmering. Men det jag slås av är att de flesta program/kurser som jag har sett bara innehåller programmering för Windows. Är det någon som vet om det finns någon Kurs eller program där man har inriktat sig på programmering till OSX?

Du kan ta en kurs i t.ex. Java eller web-applikationer, då kan du programmera helt plattformsoberoende.

• Oregistrerad
  • 2006-03-01 17:18

Nästan alla språk finns till både Windows och OS X så det borde nog vara strunt samma. Hör av dig och se om det är ok att du använder mac. Du kan ju kolla om det finns någon compiler till OS X för det språket du vill lära dig. Är inte helt 100% men Visual C++ till windows är väl exakt samma som Visual C++ till mac (bara ett exempel)? Du bör nog inte begränsa dig till strikt OS X-programmering dock. Försök att hitta något där du kan gå över till Windows om det skulle vara nödvändigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 18:16
Ursprungligen av Queux:

Hej.

Jag ska börja plugga till hösten och har kollat lite olika utbildningar i programmering. Men det jag slås av är att de flesta program/kurser som jag har sett bara innehåller programmering för Windows. Är det någon som vet om det finns någon Kurs eller program där man har inriktat sig på programmering till OSX?

Jag läser civilingenjörsprogrammet i informationsteknologi vid Uppsala universitet och de programmeringskurser vi läst hittills har varit plattformsoberoende, och jag tror att många av de kommande kurserna är det också. Fokus ligger på att bli en bra programmerare och inte att lära sig skriva program till en viss plattform.
Själva programmeringsspråken är ju som sagt plattformsoberoende i stor utsträckning, så länge det finns en kompilator för OSX så är det inget problem.

OSX bygger ju på Unix och många universitet använder Unix-system vilket underlättar något enormt när man ska använda de verktyg som finns för programmeringen.
Andelen studenter (och lärare för den delen) som använder mac är stadigt på väg upp och folk fnyser inte åt en bara för att man sitter med en mac i föreläsningssalen.
Det är det intrycket jag fått här i Uppsala i alla fall, hur det är på andra orter kan jag inte svara på, men ett råd är att höra av sig till program/kurs-ansvariga eller studievägledare - de kan ge dig raka svar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 18:29

Jag läste Civing Datateknik på Chalmers och kan bara instämma i det vanilj säger. Vi körde på unix/linux och kodade inget för någon specifik plattform (nu skall det väl sägas med vissa brasklappar då en del språk inte är så plattformsoberoende som de borde vara). Det fanns en hel del med äpple på laptopen när jag var där nyligen på besök och jag hörde inget om att de hade problem med att hitta kompilatorer...

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-03-01 19:29

Läser datavetenskap i Umeå och kan säga att jag aldrig har behövt programmera för windows utan för det mesta Java,matlab samt C kod som körs unix/Linux. Macen funkar helt urbra på dessa platformar. Däremot så känner jag inte till någon utbildning där man programmerar Cocca.

Det finns en heldel akademier inom ämmnet som har insett vad windows är - skulle jag träffa på en kurs där windows krävs skulle jag bli sur och bråka. Sen så finns det ju förstås en del studenter som vill jobba i windows (Fattar inte varför)

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-03-01 21:03

Ok. Tack så mycket för alla svaren. Då förstår jag lite bättre. Tack

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-02 09:23

Jag undervisar i programmering vid Uppsala Universitet och har kämpat för att få folk att förstå hur bra Mac OS X är för just utveckling. Den kampen behöver jag inte driva längre, eftersom macarna på IT-institutionen i Uppsala i snart (kanske redan?) utgör en majoritet av datorerna som både lärare och studenter använder.

1
Bevaka tråden