Hej.
Jag ska börja plugga till hösten och har kollat lite olika utbildningar i programmering. Men det jag slås av är att de flesta program/kurser som jag har sett bara innehåller programmering för Windows. Är det någon som vet om det finns någon Kurs eller program där man har inriktat sig på programmering till OSX?
Jag läser civilingenjörsprogrammet i informationsteknologi vid Uppsala universitet och de programmeringskurser vi läst hittills har varit plattformsoberoende, och jag tror att många av de kommande kurserna är det också. Fokus ligger på att bli en bra programmerare och inte att lära sig skriva program till en viss plattform.
Själva programmeringsspråken är ju som sagt plattformsoberoende i stor utsträckning, så länge det finns en kompilator för OSX så är det inget problem.
OSX bygger ju på Unix och många universitet använder Unix-system vilket underlättar något enormt när man ska använda de verktyg som finns för programmeringen.
Andelen studenter (och lärare för den delen) som använder mac är stadigt på väg upp och folk fnyser inte åt en bara för att man sitter med en mac i föreläsningssalen.
Det är det intrycket jag fått här i Uppsala i alla fall, hur det är på andra orter kan jag inte svara på, men ett råd är att höra av sig till program/kurs-ansvariga eller studievägledare - de kan ge dig raka svar.