Vi behöver seriös hjälp!!
Detta problem berör inte bara oss med å ä och ö utan alla som använder udda bokstäver i det latinska skriftsystemet. Har läst förvirringar och irritationer från Macfolk i Tyskland, Polen, Israel mm mm.
Ingen verkar egentligen veta vad felet är och alla antar att det beror på textkodningen i Mail.
De flesta diskussionerna på nätet och här på 99 hänvisar till att man ska gå in i terminalen och ändra den defaulta textkodning. Problemet är att ingen vet med säkerhet viken textkodning man ska använda. Det hänvisas både till UTF-8 och ISO-8859-1. Men problemen uppstår i båda formaten, då faktorer som signaturer och bilagor inverkar på hur Mail hanterar olika tillägg utöver den rena texten.
Med dom här problemen innebär det att Mail är ett program som egentligen bara kan användas av engelskspråkiga Macanvändare.
Någon borde ställa Apple mot väggen!!!
Det här är den bästa sidan jag hittat på ämnet.
http://homepage.mac.com/thgewecke/woutlook.html
Jag kanske ska påpeka att jag själv aldrig upplevt några problem då jag befinner mig i en bransch där de flesta är Macanvändare. Har även bara ett fåtal vänner som inte kör Mac.
Anledningen till att jag är upprörd är att jag håller på och hjälper en vän med att fixa hennes arbetsmaskin och råkade övertalade henne att gå över till Mail. Redan första dagen började mail komma in med klagomål på oläsliga mail.