Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera inomhus med blixt - trix?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fotograferar nu en tid framöver en hel del inredningar och liknande i hemma-hos-folk-inrednings-reportage. Jag har ofta kort tid på mig och har nedanstående utrustning med mig.

•Ett problem som jag har är att jag ofta riktar blixten upp i taket för att få en mjuk spridning. Men om de har träpanel eller någon färg i taket så blir ljuset fel liksom. Ofta med starkt rödstick. Jag fotar ju i RAW, så det går ofta att fixa nästa helt bra, men har någon nåt annat tips så vore det bra. Jag har ju studioblixtar också, men det finns inte tid för att sätta upp dem.

• Ett annat svårt moment vad gäller inomhusfoto är ju badrum som ofta är trånga och kaklade. Blixten blänker i kaklet även om man bouncar den i taket. Tips? Hur funkar det med Omni Bouncer? Skulle en sån underlätta?

(Canon EOS 350D
Sigma 10-20 mm objektiv /Canon 18-55mm
Sigma 500 DG Super blixt
Stativ)

Är inte proffsfotograf men har du testat att rikta blixen mot objektet och att ställa ned den 1-2 exponeringssteg?
Hellre en underexponerad bild än en utfrätt med andra ord.

Ursprungligen av Svante S:

Är inte proffsfotograf men har du testat att rikta blixen mot objektet och att ställa ned den 1-2 exponeringssteg?
Hellre en underexponerad bild än en utfrätt med andra ord.

Nja, jag har ofta tyckt att det blir för hårt eller platt med direkt blixt, men ibland har det funkat. I badrum är det ju uteslutet, men när det är träpanel i taket så är det ju bättre än uppåt. Jag kör alltid med helt manuella inställningar på både kamera och blixt för att få lite balans på det naturliga ljuset och blixten. Jag försöker använda det naturliga ljuset så gott de går, men det är ju inte alltid tillräckligt.

Att slå blixten i en reflexskärm eller paraply kan funka bra ibland. Omni Bounce är också bra.
Vad gäller badrummet tror jag det skulle räcka att dra ner några steg (och fortsätta med den upp i taket). Att rikta mot motivet blir sällan bra inomhus.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 22:31

Ta med ett par Frigolitskivor och låt någon hålla i dem bakom dig. Är du ensam är de så lätta att det inte brukar vara så svårt att rigga dem lite tape eller på ett staffli. Funkar bra som Bouncer. Fixar du en slavblixt också så får du ett mer modelerande ljus.

Ett vitt paraply måste ju vara en god idé. Kanske i kombination med en bra lampa i rummet så man slipper blixen helt.

(Jag förstår också att blixt rakt på inte är så kul, men om den är nedställd till att vara svag så kan resultater i vissa fall bli ok, underexponerat men ok)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-03 00:39

Är det bara stillastående motiv som inredningsdetaljer du fotar kan du väl låta bli blixten till förmån för ditt stativ om du behöver lågt iso och stor skärpedjup? I annat fall funkar väl handhållet om du tänder taklampan?

Är det folk med på bilden och du vill ha ett större skärpedjup kanske du får säga till dem att sitta still men det borde inte vara nödvändigt med blixt då heller skulle jag tro.

/Johnnie

Ursprungligen av dunberg:

Är det bara stillastående motiv som inredningsdetaljer du fotar kan du väl låta bli blixten till förmån för ditt stativ om du behöver lågt iso och stor skärpedjup?

Jag är inte yrkesfotograf, och inte ens så kunnig som amatör, men jag tycker att detta med stativ är guds bästa gåva till oss som fotograferar. Det billiga och enkla stativet jag köpte på Clas Ohlson är ju dessutom så lätt och smidigt att det nästan är lika enkelt som att hålla kameran i handen. Man riggar det på en halvminut.

Nu vet jag ju inte när bilderna tas (dagtid?) och för vilket syfte, men jag har märkt att de interiörer jag har fotat med stativ känns så otroligt mycket skönare när det gäller att återge rymd och ljus. Det blir något helt annat när man låter ljuset flöda in från fönstren på ett naturligt sätt.

(Om mina amatörmässiga iakttagelser inte tillför något vettigt till diskussionen så är det ju bara att bortse från dem. )

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag är inte yrkesfotograf, och inte ens så kunnig som amatör, men jag tycker att detta med stativ är guds bästa gåva till oss som fotograferar. Det billiga och enkla stativet jag köpte på Clas Ohlson är ju dessutom så lätt och smidigt att det nästan är lika enkelt som att hålla kameran i handen. Man riggar det på en halvminut.

Nu vet jag ju inte när bilderna tas (dagtid?) och för vilket syfte, men jag har märkt att de interiörer jag har fotat med stativ känns så otroligt mycket skönare när det gäller att återge rymd och ljus. Det blir något helt annat när man låter ljuset flöda in från fönstren på ett naturligt sätt.

(Om mina amatörmässiga iakttagelser inte tillför något vettigt till diskussionen så är det ju bara att bortse från dem. )

Jo, har man inte med sig stativet så är det så gott som kört.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-03-03 00:53

i badrummet skulle jag först ställa in på så lång slutartid som möjligt och sen lägga på så mycket blixt som behövs för att få tillräckligt med ljus.

Ursprungligen av sommer:

i badrummet skulle jag först ställa in på så lång slutartid som möjligt och sen lägga på så mycket blixt som behövs för att få tillräckligt med ljus.

Nä, det funkar inte och anledningen är att i många badrum så är det väldigt lite naturligt ljus. Det mesta ljuset kommer från belysningen kring spegeln. Så om man har lång slutartid så bränner man ut högdagrarna där vid belysningen, men man får mörkare områden ju längre från belysningen man kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-03 11:25

Bästa tricket är att ha flera blixtar som man styr med en IR-sändare. Eftersom du har Canon så finns det såna möjligheter, fast jag tror inte att det funkar med "piratblixtar", men det kan du ju kolla upp. Med två eller flera blixtar och en IR-sändare får man fantastiska möjligheter till ljussättning eftersom man kan dosera ljuset individuellt för varje blixt.

Ursprungligen av Konrad:

Bästa tricket är att ha flera blixtar som man styr med en IR-sändare. Eftersom du har Canon så finns det såna möjligheter, fast jag tror inte att det funkar med "piratblixtar", men det kan du ju kolla upp. Med två eller flera blixtar och en IR-sändare får man fantastiska möjligheter till ljussättning eftersom man kan dosera ljuset individuellt för varje blixt.

Jo, det är ju sant, men det är ju lite mer jobba att rigga en trådlös blixt. När man har allt på kameran så går det ju snabbare att gå fråm rum till rum.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 19:20
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo, det är ju sant, men det är ju lite mer jobba att rigga en trådlös blixt. När man har allt på kameran så går det ju snabbare att gå fråm rum till rum.

Känner du till Morris slavblixtar. Den minsta väger 100 gr vilket borde innebära att du kan fästa dem med häftmassa eller i värsta fall dubbelhäftande tejp/fästkuddar. Jag har inte använt dem själv, men skulle gärna vilja ha ett par stycken då jag tycker dom verkar vara utmärkta hjälpblixtar. Problemet är ju att du måste lösa ut dem med huvudblixten, men om du kollar runt lite till på sidan ovan så har dom både omnibounce (med exempelbilder) och en del andra diffusionsprodukter, som kan mjuka upp huvudblixten.

  • Medlem
  • 2006-03-06 10:45
Ursprungligen av Stefan Swales:

Nä, det funkar inte och anledningen är att i många badrum så är det väldigt lite naturligt ljus. Det mesta ljuset kommer från belysningen kring spegeln. Så om man har lång slutartid så bränner man ut högdagrarna där vid belysningen, men man får mörkare områden ju längre från belysningen man kommer.

Jag skulle strunta i blixten, använda stativ och göra ett antal (3-5) olika exponeringar och sedan merga dem som en HDR bild i PS.

Ett exempel

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml

Jag har experimenterat lite med en Omni Bouncer på min blixt nu och det verkar som om den slukar lite av ljuset från blixten. Man måste dra på ett par steg till jämfört med utan bouncer. Kan det stämma?

Nästa experiment blir HDR merging.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har experimenterat lite med en Omni Bouncer på min blixt nu och det verkar som om den slukar lite av ljuset från blixten. Man måste dra på ett par steg till jämfört med utan bouncer. Kan det stämma?

Om du kör du manuellt, ja. Med E-TTL så ska den fixa det automagiskt.

Ursprungligen av Kristofer:

Om du kör du manuellt, ja. Med E-TTL så ska den fixa det automagiskt.

Jag kör alltid helt manuellt.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag kör alltid helt manuellt.

Då måste du naturligtvis kompensera för saker som skymmer blixten

Ursprungligen av Kristofer:

Då måste du naturligtvis kompensera för saker som skymmer blixten

trodde väl att den var till för att sprida blixten inte skymma.

Ursprungligen av Stefan Swales:

trodde väl att den var till för att sprida blixten inte skymma.

Jo men det säger väl sig självt att om man sätter någonting framför en ljuskälla så minskas styrkan..

Ursprungligen av Kristofer:

Jo men det säger väl sig självt att om man sätter någonting framför en ljuskälla så minskas styrkan..

Jodå, men jag tyckte det var ganska mycket som den slukade för att vara en diffuser . . .

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jodå, men jag tyckte det var ganska mycket som den slukade för att vara en diffuser . . .

Sant
Upp till två steg om jag inte minns totalt fel..

Blixt på kameran brukar inte funka något vidare vid interiörfotografering. Stativ och lång exponeringstid är bättre. Eventuellt kan man lätta bilden lite genom att skjuta en extern blixt i någon vit yta som reflekterar in ljus på motivet.

Ursprungligen av Björn Nordström:

Blixt på kameran brukar inte funka något vidare vid interiörfotografering. Stativ och lång exponeringstid är bättre. Eventuellt kan man lätta bilden lite genom att skjuta en extern blixt i någon vit yta som reflekterar in ljus på motivet.

Bäst att jag förtydligar mig eftersom detta svar med stativ och lång exponering återkommer här i tråden:
Under rätt förhållanden så är det ypperligt med stativ och lång slutartid, det vet jag som fotograf. Men det funkar inte alltid. Ofta är det riktigt uselt med belysning och ljus hemma hos folk (jag pratar om hemma hos vanliga människor). Eller så är det vissa situationer som gör att det befintliga ljuset är fel. T.ex. i ett badrum utan fönster där det bara finns en enda lampa som lyser rakt emot dig, då blir lampan som en exploderande supernova om man ska ha tillräckligt lång slutartid för att exponera bra ute i hörnen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 16:45

Det finns inga genvägar om man bara har en flash. En diffusor typ Omni Bouncer är en bit på vägen, men bara en bit, särskilt om det är stora rum. Man måste ha mer ljus om rummen inte är bra belysta - är de det så kan man köra med befintligt ljus, mäta färgtemperatur och använda stativ.
Fler blixtar eller lösa lampor är ett måste om det ska bli bra. Man kan inte bara ränna runt i en lägenhet och smälla av bilder och tro att det ska bli bra.

Ursprungligen av Konrad:

Man kan inte bara ränna runt i en lägenhet och smälla av bilder och tro att det ska bli bra.

Härligt Konrad! du får utmärkelsen "bäst formulerade meningen" i den här tråden. Grattis! underbart

Ursprungligen av Konrad:

…. Man kan inte bara ränna runt i en lägenhet och smälla av bilder och tro att det ska bli bra.

Men så gör ju jag alltid! (Föreställer er hur jag lätt förvirrad rantar runt i kortbyxor och keps och fotograferar lite på måfå.)

Av din hemsida att döma verkar det fungera riktigt bra!

  • Medlem
  • 2006-03-08 00:53

Hur bra är det för en professionell fotograf att söka råd bland amatörer...?

Hur som helst så har jag svårt att föreställa mig fulare bilder än de tagna med en blixt på kameran. Jag har plåtat en del interiörer och använt befintligt ljus. Det funkar ju bra. Jag förstår att det kan bli svårt hemma hos vissa privatpersoner. Vad jag inte förstår är varför det måste gå så snabbt. Ska husen rivas?

Jag vet att det här är något av ett antitips, men vore det inte bra om du satte ned foten och krävde en halvtimme-timme extra för ljussättning? Om du känner att du måste använda blixt, tror jag att två blixtar med paraply är absolut minimum. Annars kan du omöjligt lysa upp ett helt rum plus en hall t ex.

Om du ska lappa ihop bilder till HDR hamnar den extra tiden i postproduktion istället, vilket sällan leder till de bästa bilderna och tid som är svårare att ta ordentligt betalt för.

Bevaka tråden