Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför går det inte att "klippa ut"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybliven switcher har jag massor av knasiga frågor. En av dessa är varför det inte går att klippa ut filer? Kopiera går utmärkt, men inte klippa ut. Markerar filer i Finder eller på skrivbordet, men kommandot "klipp ut" är ständigt dimmat (ej möjligt att använda) i menyerna, och tangentbordskombination för klipp ut funkar givetvis inte heller då.

Någon som har ett svar på det här?

/ M

Jag vet inte. Det kan vara någon del i tanken om att man med musen flyttar eller kopierar en fil dit man vill ha den. Mer logiskt så.

Håll inne Alt då du drar en fil så kopierar du den.

Jag förstår din tankegång. Rent praktiskt är jag dock relativt ovan att använda mus (kommer senast från *nix-miljön Ubuntu) och ser hellre att jag kan använda tangentbordet för sådana "enkla" grejer.

Du menar att du har samma beteende på ditt OS X?

Kan det vara så att osx vill vara försiktig med radering, en flytt är väl en kopiering med efterföljande radering?

Ursprungligen av akerstrom:

Kan det vara så att osx vill vara försiktig med radering, en flytt är väl en kopiering med efterföljande radering?

Hur gör man om man inte har tillgång till en mus då? I terminalen går det givetvis, men om vi håller oss till Finder och skrivbordet...

Nu har jag googlat och läst lite, det klagas visst en del på den "funktionen", men det är visst så att det helt enkelt inte går!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-03-04 09:01

Det är riktigt att det inte går att göra så. Finns säkert en tanke bakom det, men för min del hade jag hellre sett att möjligeten fanns. Fast i all ärlighet är det inte speciellt jobbigt att använda musen + alt, man vänjer sig ganska fort.

1
Bevaka tråden