Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetsnivåer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en läsvärd artikel hos Reuters berättas om hur även Microsoft fick in det senaste viruset på en av sina servrar, pinsamt efter som dom lovat att prioritera säkerheten. Ett par rader ur artikeln kan nog ses som bra reklam för Macintosh.

Computer security experts said on Thursday the recent "SQL Slammer" worm, the worst in more than a year, is evidence that Microsoft Corp.´s year-old security push is not working.

"Trustworthy Computing is failing," Russ Cooper of TruSecure Corp. said of the Microsoft initiative. "I gave it a ´D-minus´ at the beginning of the year, and now I´d give it an ´F."

"Microsoft was completely hosed (from Slammer). It took them two days to get out from under it," said Bruce Schneier, chief technology officer of Counterpane Internet Security, a network monitoring service provider. "It´s as hypocritical as you can get."

In the meantime, Schneier said he was thinking of switching from Windows to the Macintosh platform because of all the security issues. "My wife has a Mac and she doesn´t worry about viruses, trojans, leaks..., " he said.

A Consumer Reports survey last year found that virus infection rates on Macs are half what they are on Windows, noted Smith. "Is that because Macs are safer? I think the answer is yeah."

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-31 07:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
A Consumer Reports survey last year found that virus infection rates on Macs are half what they are on Windows, noted Smith. "Is that because Macs are safer? I think the answer is yeah."

Äh! Kan aldrig stämma. Jag har inte sett ett virus på en mac sen -96, och det är enda gången jag sett ett. Det var på skolan jag jobbade på då, där det fanns ca 50 macar.

Aldrig i livet att det skulle varit bara två virusangrepp på win sen -96. Jag gissar snarare att virus på mac står för kanske en promilles promille av virusen på win. Antal virusangrepp per mac måste ju vara skrämmande liten jämfört med win.

Annars var det ju trevligt att sådana uttalanden visar sig då och då.

Jag är inte lika säker som du. Beror nog på hur statistiken används. OM man ser till hur många PC som finns i drift och som har drabbats - SAMT - hur många macar som finns och har drabbats så kanske siffrorna kan stämma. Men däremot så kan det inte vara så att ifall 10 miljoner PC drabbas så kan det inte vara så att 5 miljoner macar drabbas. Jag tror inte det är relevant att räkna antalet virus som finns för varje platform, tror att det är den procentuella andelen på platformen som avses. Svårt att förklara och kanske ingen fattade...

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-01-31 18:15

Helt rätt... ingen fattade.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-31 19:28

På min arbetsplats har vi ca 65 macar och 25 pc. Pcburkarna har fått virus det senaste året vid minst tio tillfällen. Till och med servrarna drabbas, och vår pc-tekniker (vi har en sån, men ingen mac-tekniker) var tvungen att stänga av alla maskiner, starta dem en och en och installera om.
För att inte tala om alla makrovirus som dyker upp i Outlook och andra M$-program på windows.
Uppdatering av antivirusprogrammen på pc-burkarna sker dagligen.

På macarna har jag (som jag skrev ovan) inte sett något virus sen -96. Go figure!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 19:47

Visst, virus kan vara rent livsfarliga för Windows-burkar, men hur fasen kan de bli smittade om virusdefinitionerna är uppdaterade?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-31 20:07

Ja, säg det...

Inte att lite på, helt enkelt.

Citat:

citera: Visst, virus kan vara rent livsfarliga för Windows-burkar, men hur fasen kan de bli smittade om virusdefinitionerna är uppdaterade?

Det är väl inte så konstigt? Ett nytt virus ligger ju alltid ett steg före antivirusprogrammen.

Någon kan förklara litet om filsystem och OS i Mac
uppbyggnad, uppdelning av partitionerna...
Vet ej så mycket om det..
Tack //Nancy

1
Bevaka tråden