Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips inför köp av digitalt trumset önskas!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Vill börja med att be om ursäkt för den taskiga placeringen av posten, men kunde inte komma på nåt bättre lämpat ställe.)

Jag är inne på att köpa ett digitalt trumset, främst pga. tre anledningar:
För att kunna öva när som helst på dygnet, utan att störa andra. För att det tar mindre plats än ett vanligt trumset... men också för att kunna använda när jag repar med bandet (en ganska viktig punkt, att det fungerar smidigt).

Det här trumsetet har jag hittat, som jag tycker ligger i en lagom prisklass Medeli Digitalt Trumset. Kostar 4500:-, och för mig känns det som ett vettigt pris, är inte beredd (eller rättare sagt, jag har inte råd) att lägga ut mer pengar.

Jag har några frågor.

1. Går det att smidigt koppla in till en förstärkare, så att man kan använda det tillsammans med andra - när man repar?

2. Finns det några nackdelar med digitala trumset som jag bör känna till?

3. Finns det något bättre/mer prisvärt trumset som ni kan rekommendera?

4. Är Medeli ett bra märke, eller har ni några bättre tips på lager?

5. Vad kopplar man lämpligen in det till för förstärkare? Gitarr, basförstärkare, "vanlig" förstärkare kopplad till vanliga högtalare?

Skulle bli jätteglad om någon kunde svara på de här frågorna Känner mig ganska vilsen.

MVH
Björn

(Måste också tillägga detta): Anledningen till att jag frågar här på 99Mac är för att ni (vi) är det mest överlägsna svenska forumet tror jag, inte bara för Apple och Mac, men för hjälp och tips i allmänhet. Trevligt och kunnigt folk, och dessutom vet jag att många här är i musikbranschen/har musik som intresse.

</ slut på ursäktandet >

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 15:56

Har du testat 99musik? Där finns det kanske ännu mer kompetens i just denna fråga.
Same shit som denna sajt, men mer för folk i musikbranschen.

• Medlem
  • 2006-03-05 16:49

1 & 5; Elektroniska instrument har normalt linje-utgång, dvs samma nivåer som stereon/datorn har (fast oftast med tele-pluggar istället). Det är inte att rekommendera att plugga in den i bas/gitarr-förstärkare då dessa oftast är anpassade efter instrumentens frekvens-gång; du ska ha en full-frekvens-anläggning såsom ett PA eller eventuellt en keyboard förstärkare. Observera att du kommer behöva en hyfsat kraftig anläggning om du ska repa med den.

2; Antar att du jämför med akustiska trumset... Tja, de låter ju inte likadant, och har inte alls samma dynamik - hur hårt du slår påverkar volymen men inte mer än så. Triggningen är alltid ett problem, sätter du tröskelnivån för högt tappar du "lättare" slag, sätter du den för lågt får du "dubbel-triggningar". Mycket pill innan man hamnar rätt.

Dyrare set är naturligtvis bättre, det finns de som mäter vart på paden du slår osv, vilket ger mer "naturligt" sound. Jag rekommenderar dig att testa innan du köper så att du vet vad du får.

Ursprungligen av SirN:

1 & 5; Elektroniska instrument har normalt linje-utgång, dvs samma nivåer som stereon/datorn har (fast oftast med tele-pluggar istället). Det är inte att rekommendera att plugga in den i bas/gitarr-förstärkare då dessa oftast är anpassade efter instrumentens frekvens-gång; du ska ha en full-frekvens-anläggning såsom ett PA eller eventuellt en keyboard förstärkare. Observera att du kommer behöva en hyfsat kraftig anläggning om du ska repa med den.

2; Antar att du jämför med akustiska trumset... Tja, de låter ju inte likadant, och har inte alls samma dynamik - hur hårt du slår påverkar volymen men inte mer än så. Triggningen är alltid ett problem, sätter du tröskelnivån för högt tappar du "lättare" slag, sätter du den för lågt får du "dubbel-triggningar". Mycket pill innan man hamnar rätt.

Dyrare set är naturligtvis bättre, det finns de som mäter vart på paden du slår osv, vilket ger mer "naturligt" sound. Jag rekommenderar dig att testa innan du köper så att du vet vad du får.

Okej, tack för svaren, det redde ut en hel del. Att köpa över internet har jag kommit på är en rätt dålig idé, vill nog provspela på riktigt, innan jag bestämmer mig. Men som sagt, tack för svaret

1
Bevaka tråden