Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Python och varför är det aktivt på min Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland noterar jag att datorn laggar ner sig ganska mycket. Då öppnar jag ett terminalfönster och kör en 'top -u' för att se vad som tar kraft. Inte så sällan ligger en process som heter "Python" som käkar 30-50% av processorn. Jag dödar den illa kvickt.

Jag vet inte varför den körts igång och ingenting slutar funka när jag dödat processen, så jag undrar vad det är för nåt!??

Nån som vet...?

• Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-06 14:32

Python är ett programmeringsspråk som körs av en tolk, ungefär som java. Python heter också tolken som kör koden och det är den du ser. Python används ofta till underhållningsscript på unix/linux-system men det finns även program skriva i det som tex Tomato Torrent.

Python följer med som standard i Mac OS X så det är inget du behöver vara orolig för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 14:35

Python är väl ett programmeringsspråk, som är som java ungefär eller .net ?

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 14:35

AHA., lite sen

Men den tar ju enorma mängder prestanda? Kan jag se *varför* den körs?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-06 15:00

testa skriva i Terminal:
ps uaxwww|grep -i python
Då borde du få se lite mer av kommandoraden som körs.

Thanks!

Så var det dags igen.... Datorn laggar och fläkten har gått igång... Körde kommandot och fick följande info:

carlsson 274 41.2 0.6 44604 8076 ?? Rs 11:00AM 97:08.71 /usr/bin/python -OO -W ignore /Users/carlsson/Library/Mail/Bundles/JunkMatcher.mailbundle/Contents/Resources/JMServer.py /Applications/JunkMatcher.app/Contents/Resources/Engine
carlsson 555 0.4 0.0 18060 260 p1 S+ 9:22PM 0:00.00 grep -i python

Det är alltså spamprogramvaran Junkmatcher som är boven i dramat! Det blir ju avinstallation med en gång! Urk, hatar processorkrävande programvaror!
Och stämmer det att den har varit igång sen kl 11??

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden