Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp ej boken "Digitalt ljud"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns sedan en tid en bok på svenska om digitalt ljud och hårddiskinspelning. Den heter "Digitalt ljud", är skriven av Russ Haines och utgiven på Pagina förlag. Köp inte denna bok! Det är förmodligen en av de sämsta läroböcker som någonsin skrivits, alla kategorier. Den är skriven på ett uselt språk med erbarmerlig översättning, den innehåller direkta faktafel och en osäkerhet om ämnet som Haines försöker dölja med dåliga försök till vitsar och nedvärderande musiker- och ljudteknikerfördomar. Det följer dessutom med en CD som ska innehålla alla behövliga program för att själv komma igång med hårddiskinspelning för både PC och Mac men på min CD fanns inte ett spår av något Mac-program. Det enda positiva som kan sägas om boken är att den är smått underhållande då en del avsnitt blir idioti in absurdum. Jag känner tyvärr inte till någon annan bok på svenska om digitalt ljud, på engelska finns det en bra, mkt omfattande bok som heter "Computer Music Tutorial" av Curtis Roads, en smärre bibel som kostar 763:- på bokus och behandlar hårddiskinspelning men framförallt datormusik på olika sätt. Det finns en äldre bok, "Ljudinspelningens ABC", som behandlar grundläggande inspelningsteknik och kan vara värd att undersöka. Men som sagt, varning för "Digitalt ljud".

"Ljudinspelningens ABC" läste jag för ca 10 år sedan när jag gjorde mitt specialarbete på gymnasiet (specialarbetet hette f.ö. "digital ljudinspelningsteknik" :-). Minns att boken gav en bra överblick över olika inspelningstekniker och att avsnittet om digitalt ljud förklarade samplingsfrekvens och olika upplösningar på ljudet (så att även jag förstod ;-).
Jag gissar att det kommit nya "versioner" av den boken genom åren, om den nu fortfarande ges ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-06 05:59

Jag har inte läst en enda bok från Pagina som varit bra. Jag har själv köpt en bok från Pagina och jag kan lätt säga att jag aldrig köper något mer från det förlaget.

Vi kör vidare på denna tråd om det är okej?

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=8;t=000640

[ 06 Juli 2002, 06:11: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vi kör vidare på denna tråd om det är okej?

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=8;t=000640

[ 06 Juli 2002, 06:11: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

njaeä, det var inte så ok. det går ju inte å läsa ju...

1
Bevaka tråden