Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Fuji Film - Bristande kvalitet och dålig service

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min första digitalkamera för 2 år sedan. Min pappa gav mig den, så det skulle ju inte vara en skit-sak. Han köpte en halv-proffs(?)-kompaktkamera Fuji Film F700. Den var ju en ren uppenbarelse med sitt vackra borstad-metallskal och vackra bilder.
Ska bara förtydliga att jag alltid använder ett tjockt Lowepro fodral och behandlar min kamera pedantiskt.
Men en gång, när den hade legat en vecka i min väska (absolut inga slag eller liknande) så hände något mystiskt. Den visade en plutt på displayen när man tittade genom linsen. Som en flugskit ungefär. Tyvärr så satt den inte på linsen men fanns ändå på alla bilder jag tog.

Jag lämnade den på en sådan där auktoriserad sak, fuji film butik, och de tog emot den för en frakt kostnad på 160 kr. Det skulle det kosta att skicka den till lagning. En sådan avgift har jag då ALDRIG betalat innan. De kunde inte säga om det skulle kosta pengar eller vara gratis, men de visste att om det var CCDn som var sönder skulle det kosta upp emot 5000:-, och då kunde jag lika gärna köpt en ny.

Efter en månad service kom den tillbaka, gratis faktiskt, jag hade tur. Det hade varit ett fel på CCDn som de trodde och på något mirakulöst sätt så blev det ingen extra kostnad, för jag tror den usla 1års garantin hade gått ut precis.

Jaha, nu har det gått en halvår och jag har lagt av kameran i en vecka, utan att ha använt den. Gissa vad som har hänt nu!?

Jaha, nu är alla bilderna dassigt rosa. Den har legat i sitt fodral på en hylla i ett oöppnat skåp och gått sönder.
Det är säkert CCDn och jag kommer inte få det på garantin. Det kommer att kosta 5000:-

Jag rekommenderar er att tänka om om ni ska köpa Fuji Film. Servicen är dålig och produkterna får konstiga CCD fel. Pappas svindyra Fuji Film är också mystisk, man kan inte radera minneskortet från datorn osv.

  • Medlem
  • 2006-03-06 22:47

Jag tycker att det låter som om servicen var ganska bra. Du slapp betala trots att garantin hade gått ut.

Mja, men jag vet inte det riktigt. Den varade kanske fortfarande. Dessutom var det ju ett grovt "byggfel" och inget jag hade gjort.

  • Medlem
  • 2006-03-07 10:33

Om det har gått mer än två år sedan du köpte den så har du tyvärr inte lagen på din sida, om de inte har en utökad garanti på t ex CCD:n eller liknande. Vänd dig till deras service innan du klagar offentligt, tycker jag, och försök få tag på deras servicekontor direkt.

Elektronik är konstig. Att man inte kan radera minneskort i datorn, beror nog på att kameran vill formatera sina kort själv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-07 11:28

Minneskort ska man absolut inte formatera i datorn. Har själv förstört ett MS-kort genom att låta OSX formatera det. Resultatet blev att kameran inte hittade kortet pga att filsystemet blev felaktigt.

  • Medlem
  • 2006-03-08 00:00

Rätta mig om jag har fel, men numera har vi en treårig reklamationsrätt av felaktiga produkter. Det var åtminstone vad säljaren informerade mig om i går när jag köpte ny mobiltelefon. Dock ligger bevisbördan mer på konsumenten än säljaren.

Ursprungligen av stfm:

Om det har gått mer än två år sedan du köpte den så har du tyvärr inte lagen på din sida, om de inte har en utökad garanti på t ex CCD:n eller liknande. Vänd dig till deras service innan du klagar offentligt, tycker jag, och försök få tag på deras servicekontor direkt.

Elektronik är konstig. Att man inte kan radera minneskort i datorn, beror nog på att kameran vill formatera sina kort själv.

  • Medlem
  • 2006-03-08 01:04
Ursprungligen av Korsriddaren:

Rätta mig om jag har fel, men numera har vi en treårig reklamationsrätt av felaktiga produkter. Det var åtminstone vad säljaren informerade mig om i går när jag köpte ny mobiltelefon. Dock ligger bevisbördan mer på konsumenten än säljaren.

För saker man köper nu ja. Inte för saker du köpte innan den nya lagen trädde i kraft., enligt samma princip som att man slipper betala trängselskatt retroaktivt.

Bevisbördan efter lagstadgad ettårig garanti har alltid legat på köparen, vad nu det exakt betyder. Troligen menas här att slitdelar mm inte täcks av den förlängda garantin.

Ok, nu i efterhand måste jag erkänna, servicen är nog rätt OK ändå. Jag mailade dom ett halvargt mail och fick svaret:

Hej!

Vi vill inte förlora en trogen kund.
Skicka kameran till oss, så ska vi hjälpa dig men din kamera, med vändande post.

Fujifilm Sverige AB
Kameraverkstaden
Bergkällavägen 28
192 79 Sollentuna

Mvh

Staffan Bjökman
----------------------------------------

Men vad ska jag göra nu då, skicka den i ett stort kuvert med massa i papper och så, med namn, adress och telenummer? Men om de sen säger att jag måste betala då?
Jag kan ju skicka en kopia av det glada mailet jag fick också...

Vad hade ni gjort?

Ojojoj, det där är riktigt bra service, speciellt med tanke på rådande klimat i fotobranschen!

Jag skulle stoppad med ett kort brev i vilket jag förklarade situationen. Släng med en utskrift av mailet också, det skadar aldrig.

En summering och ett nytt ett problem.

Kameran blev lagad, de bytte hela CCD'n, operationen tog hela 32 minuter. Kostnad 0 kr. Ok, tack FujiFilm, men hellre ett företag som gör bra produkter är ett med bra reparationsmöjligheter. Att förebygga ett problem är bättre än att vara expert på att kunna fixa det.

Jaja, det gick ju bra tillslut i alla fall, men som sagt, ett nytt problem är funnet. Vår systemkamera, en FujiFilm s2 pro som har kanske 2,5 år på naken vägrar att starta. Batterier funkar inte, väggadapter funkar inte, inget funkar. Den vägrar bara att starta, inget händer. Nu blir det ännu mer "trevlig" kontakt med FujiFilm som gäller.

Nu tycker jag att jag har tillåtelse att säga att det är bristande kvalité på FujiFilm's produkter.

Ursprungligen av martin_stenmark:

En summering och ett nytt ett problem.

Kameran blev lagad, de bytte hela CCD'n, operationen tog hela 32 minuter. Kostnad 0 kr. Ok, tack FujiFilm, men hellre ett företag som gör bra produkter är ett med bra reparationsmöjligheter. Att förebygga ett problem är bättre än att vara expert på att kunna fixa det.

Jaja, det gick ju bra tillslut i alla fall, men som sagt, ett nytt problem är funnet. Vår systemkamera, en FujiFilm s2 pro som har kanske 2,5 år på naken vägrar att starta. Batterier funkar inte, väggadapter funkar inte, inget funkar. Den vägrar bara att starta, inget händer. Nu blir det ännu mer "trevlig" kontakt med FujiFilm som gäller.

Nu tycker jag att jag har tillåtelse att säga att det är bristande kvalité på FujiFilm's produkter.

Har du ersatt batteriet någon gång? De håller inte alltför länge och behöver ibland bytas ut, det kanske är det som är problemet?

Vi lyckades åtgärda problemet genom att sätta i dom "onödiga" blixtbatterierna (som man inte ska behöva ha i maskinen) och samtidigt ha el i den. Nu, efter den startat med alla batterier och el inkopplade, nödvändiga och onödiga så gick det, äntligen. Varför det gick vet vi inte, men vi är glada för att vi inte förlorade 17000 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-15 10:09

Köp nya batterier och sluta gnäll i onödan.
Är kameran två år, som du skrev i början, så kan du nog räkna med att batterierna är slut.

Ursprungligen av Konrad:

Köp nya batterier och sluta gnäll i onödan.
Är kameran två år, som du skrev i början, så kan du nog räkna med att batterierna är slut.

Batterierna ska vara av AA sort. Vi bytte 5 gånger, laddade, nya oladdningsbara osv. Det skulle funkat med de. Men sen prövade vi att sätta i "blixt-batterierna" som man inte ska behöva ha i förutom när man ska ta med blixt. Då fungerade det.

Jag anser att rubriken stämmer till viss del. Min F700 har varit så pass jobbig så man kan kalla den bristande kvalitet, fast servicen är faktiskt bra.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Batterierna ska vara av AA sort. Vi bytte 5 gånger, laddade, nya oladdningsbara osv. Det skulle funkat med de. Men sen prövade vi att sätta i "blixt-batterierna" som man inte ska behöva ha i förutom när man ska ta med blixt. Då fungerade det.

Hm, ett förslag till nästa gång är att läsa manualen innan du spyr mer galla. Det är inga blixtbatterier, utan de driver hela "kameradelen" - slutarmekanik, ljusmätning, AF och hela köret. Med andra ord är det inte konstigt att kameran inte går att använda om de är slut. De andra batterierna driver sensorn och all annan elektronik Fuji har petat in för att göra en digitalkamera av det hela, eftersom S2:an i grunden är ett analogt kamerahus som blivit ombyggt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-15 10:55

kul tråd. sicken kovändning. hehe någon kanske ska ändra rubrik på tråden så att ingen får för sig att fuji film är skit.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-16 06:44

Det känns som väldigt mycket gnäll faktiskt. Kameran fungerar precis som den ska. Du får reparationer utanför garantin etc. Vad är problemet? Texten i manualen för liten? För trevligt folk på serviceavdelningen? Jag fattar faktiskt inte vad tråden handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-16 15:23
Ursprungligen av kashiwagi:

Det känns som väldigt mycket gnäll faktiskt. Kameran fungerar precis som den ska. Du får reparationer utanför garantin etc. Vad är problemet? Texten i manualen för liten? För trevligt folk på serviceavdelningen? Jag fattar faktiskt inte vad tråden handlar om.

Haha, eftermiddagens skönaste inlägg

/Kalle

Ursprungligen av kashiwagi:

Det känns som väldigt mycket gnäll faktiskt. Kameran fungerar precis som den ska. Du får reparationer utanför garantin etc. Vad är problemet? Texten i manualen för liten? För trevligt folk på serviceavdelningen? Jag fattar faktiskt inte vad tråden handlar om.

Jo, det står här:

"...Men en gång, när den hade legat en vecka i min väska (absolut inga slag eller liknande) så hände något mystiskt. Den visade en plutt på displayen när man tittade genom linsen. Som en flugskit ungefär. Tyvärr så satt den inte på linsen men fanns ändå på alla bilder jag tog...

...Jaha, nu har det gått en halvår och jag har lagt av kameran i en vecka, utan att ha använt den. Gissa vad som har hänt nu!?

Jaha, nu är alla bilderna dassigt rosa. Den har legat i sitt fodral på en hylla i ett oöppnat skåp och gått sönder.
Det är säkert CCDn och jag kommer inte få det på garantin. Det kommer att kosta 5000:-"

Jag har redan skrivit att jag fått en ny bild av servicen, den är bra.

"Ok, nu i efterhand måste jag erkänna, servicen är nog rätt OK ändå..."

Jag hör av mig sen NÄR den går sönder igen. Hörs!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-18 15:37
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jo, det står här:

"...Men en gång, när den hade legat en vecka i min väska (absolut inga slag eller liknande) så hände något mystiskt. Den visade en plutt på displayen när man tittade genom linsen. Som en flugskit ungefär. Tyvärr så satt den inte på linsen men fanns ändå på alla bilder jag tog...

...Jaha, nu har det gått en halvår och jag har lagt av kameran i en vecka, utan att ha använt den. Gissa vad som har hänt nu!?

Jaha, nu är alla bilderna dassigt rosa. Den har legat i sitt fodral på en hylla i ett oöppnat skåp och gått sönder.
Det är säkert CCDn och jag kommer inte få det på garantin. Det kommer att kosta 5000:-"

Jag har redan skrivit att jag fått en ny bild av servicen, den är bra.

"Ok, nu i efterhand måste jag erkänna, servicen är nog rätt OK ändå..."

Jag hör av mig sen NÄR den går sönder igen. Hörs!

Du råkar inte ha dina kära fodral i ett skåp som solen ligger och steker på under en veckas tid?

Sol + Skåp = Värme, Värme + Elektronik = Dåligt

1
Bevaka tråden