• Medlem
  • Håbo
  • 2006-03-07 08:35

Hej,

I morse när jag vaknat och precis gnuggat sömnen ur ögonen hör jag det karakteristiska ljudet av en vaknande PowerBook (DVD-läsaren som gör någon test vid varje start?). Döm till min förvåning så hade min sovande PowerBook startat helt utan anledning.

Datorn stod och sov på ett bord precis där den har stått och sovit varje natt de senaste 10 månaderna (sedan jag köpte den). Inga tillbehör var anslutna, ej heller nätverkskabel. Det enda som var anslutet var laddaren (som ej var inkopplad till el-nätet). Blåtanden var avstängd. Rummet var mörkt och jag var ensam i lägenheten. Precis som vanligt har jag en hel hög med program igång, inget ovanligt med det.

Jag vet att det finns någon inställning som gör att man kan ställa in så att datorn vaknar vid ett visst klockslag men jag har själv aldrig ändrat i dessa inställningar.

Av någon anledning har jag en olustig känsla runt allt det här. Vetskapen att datorn lever sitt eget liv är inte helt tillfredställande. Det fanns ju en anledning att jag bytte från PC/Windows till Mac och även betämde mig för att köpa en sen revision av PowerBook (= inga barnsjukdomar, en välutvecklad, välprövad plattform.) Hitills har datorn fungerat helt perfekt, inga underligheter alls. Eftersom datorn alltid sover när jag inte är hemma så kan givetvis detta ha inträffat tidigare (eftersom den somnar själv efter x antal minuter på batteridrift).

Min fråga: Är det någon som upplevet något liknande? Är det någon som har en idé om vad det kan vara?