Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic 7 Express: Volymbanor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-07 16:23

Jag undrar vart man får fram volymbanor (som jag kallar det, kom gärna med det korrekta ordet). Att man alltså sätter ut punkter för volymen när den ska höjas och sänkas. Undrar också om man kan kontrollera effekter såsom lowpass, hipass etc. med hjälp av samma teknik?

Kalla dom vad du vill…men är inte volymvariationshandtagsgreppvänligasmåduttar bättre?

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 00:06
Ursprungligen av sheep:

Jag undrar vart man får fram volymbanor (som jag kallar det, kom gärna med det korrekta ordet). Att man alltså sätter ut punkter för volymen när den ska höjas och sänkas. Undrar också om man kan kontrollera effekter såsom lowpass, hipass etc. med hjälp av samma teknik?

Jadå. Öppna hjälpen och sök efter Track Automation.
Enkelt förklarat så öppnar du upp mixern och ändrar menyn över volymregeln till "touch". Sedan kan du ändra volymen medans låten spelas upp och det "fastnar" i låten.
Om du sedan vill ändra det manuellt så kan du gå in och ändra tillbaka till "Read" och sedan trycka View > Track Automation, välja Volym så ser du ett streck som går upp eller ner beroende på volym. Dumt förklarat, säkert lättare att läsa i hjälpen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 07:23

Man kan enkelt trycka på tangenten V när man är i Arrange.
Då får man se "Automation data".
I en meny vid varje spår kan du välja vad du vill kontrollera på banorna. Man kan välja Volym, Panorering, etc. Om du har aktiverat filter (som lowpass, som du säger) kommer det att finnas alternativ för dem i menyn också - du kan i stort sätt kontrollera alla attribut av alla effekter via detta sätt.

• Oregistrerad
  • 2006-03-09 23:10

Om jag trycker på "V" så lyser bara en gubbe uppe i vänstra hörnet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-11 01:04
Ursprungligen av sheep:

Om jag trycker på "V" så lyser bara en gubbe uppe i vänstra hörnet.

Konstigt ...
Själva menyalternativet "Track Automation" finns i View-menyn i Arrange - där kan du även se vilken tangentbordsgenväg som gäller.

Du har inte funderat på att kika på det mest grundläggande i manualen?

1
Bevaka tråden