Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig FireWire-port, hur undersöka?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar på en skola som har c.a 80 datorer. En utav dessa datorer har en trasig FireWire-port som "kortsluter" t.ex anslutna-videokameror eller hårddiskar. Efter att man har anslutet något till denna, i nuläget okända, dator så upphör prylen att fungera.

Ingen vet vilken dator det är och det är rätt dyrt att testa med en video-kamera tills dess att man hittar datorn.

Ett tips jag fick var att använda Apple Hardware Test, men den säger varken bu eller bä om FireWire-portarna. Ett annat tips jag fick var att använda en volt-mätare och kolla runt. Det var inte heller så lyckat eftersom jag med hjälp av en sådan kortslöt FireWire-porten på min egna dator.

Så, finns det några andra alternativ förutom volt-mätar varianten som uppenbarligen är lite farlig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 17:13

Om det farliga med voltmäteriet är att fippla runt med metall inuti en port, så går det kanske att göra säkrare genom att montera (tejpa/löda/svetsa/eget val) fast sladdändarna i en lös fw-kabel som du sedan någorlunda riskfritt kan plugga in i datorerna.

Om det är själva metern som kortsluter porten, så glöm mitt inlägg.

Macces idé låter bra! Du skulle kunna göra det ännu lättare för dig genom att offra en FW-kabel som du kapar och skalar bort en bit isolering på. Ta sedan reda på vilken ledare som är vilken, märk dem tydligt, och sedan är det lätt att mäta upp porten. Men se för guds skull till att bara mäta mellan varje enskild ledare och jord (ledare 2, eller ännu hellre jordblecket på ett uttag), mäter du mellan spänningsmatningen och signalledarna så trycker du in 30 V i firewirechippet och det är sällan någon bra idé.

Du kan hitta en pinout här: http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Firewire.html#b

Lycka till förresten

Att skala en FW-kabel är en genial idé. Helt klart ett smart alternativ. Jag använde mig av en FW-kabel när jag mätte (och pajade porten) och det beror nog på att jag lyckades korta den.....lite väl tight i utrymmet. Att skala kabeln gör ju saken betydligt lättare.
Thanx!

Underligt. Får samma volt-mätning både på trasiga (vi har en som vi vet är trasig) och fungerande FW-portar.
Hur sjutton ska jag göra för att kunna lista ut vilka datorer som pajar videokamerorna? Dvs, utan att offra videokameror? Någon som vet hur eller vad jag ska mäta/undersöka?

Koppla en firewirehub mellan dator och kamera. Då kan du se om porten fungerar utan risk.:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 14:40
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Underligt. Får samma volt-mätning både på trasiga (vi har en som vi vet är trasig) och fungerande FW-portar.
Hur sjutton ska jag göra för att kunna lista ut vilka datorer som pajar videokamerorna? Dvs, utan att offra videokameror? Någon som vet hur eller vad jag ska mäta/undersöka?

Martin,

Det slog mig att du kanske inte har problem med en specifik dator, utan i själva verket ligger felet i någon kabel du har i dina samlingar...

Kanske dags att införskaffa en sån här kabeltestare:

Läs mer här...

- Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 13:18

Saffran,

Ursprungsproblemet som Martin hade var att en av hans datorer "grillade" det som anslöts till maskinen ifråga, d.v.s. ett elektriskt fel på kontakten snarare än mjukvarufel...

Så, att ansluta en firewirehub till den felande datorn kommer säkerligen innebära att man samtidigt grillar firewirehubben!!!

Dock billigare än ytterligare en kamera...

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Saffran,

Ursprungsproblemet som Martin hade var att en av hans datorer "grillade" det som anslöts till maskinen ifråga, d.v.s. ett elektriskt fel på kontakten snarare än mjukvarufel...

Så, att ansluta en firewirehub till den felande datorn kommer säkerligen innebära att man samtidigt grillar firewirehubben!!!

Dock billigare än ytterligare en kamera...

-Torkel

Ja just det!:D

Faktum är att LAN-Master i Stockholm har lovat att bygga en FireWire-dummy åt mig som kollar alla signal-vägar och ström.

1
Bevaka tråden