Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 Airport Basstationer, 30 st mac ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-03-08 18:34

Hej,
Jag har jobbat för flera år sedan som nätverkstekniker inom pc men kan nada om macintosh. Nu går jag en utbildning där vi har 30 st arbetsstationer i Mac och vi ska köra trådlöst med Airport basstationer. De sitter uppkopplade och jag har kontakt med dem. Vi kommer att köra telia ADSL och så har vi två skrivare som alla ska ha tillgång till. Hur löser jag det bäst?

Gissar att jag ska köra DHCP på en av basstationerna, ska dessa tre ha egna IP och vilka nummer bör jag välja? Ska jag köra interna adresser från t.ex. 192.168.1.1-192.168.1.60 (kommer nog fler datorer så småningom) på DHCP? Jag lägger basstationerna på var sin kanal nr 1, 7 och 14 men jag bör ju kanske se til att tio arbetsstationer går till en bestämd basstation eller hur gör jag?

Ge mig tips, det var 5 år sedan jag arbetade med närverk så jag är lite ringrostig. Svar snarast önskas....

• Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-08 19:24

Då undrar jag om alla av dom där är bärbara datorer? För annars finns det ju ingen anledning att köra wlan. Sen om man nu ska köra trådlöst så får du köra en ut mot modemet och sen ska även köra NAT och DCHP. De övriga ska inte köra NAT utan bara agera AP, sen hur man ställer in det på Airport vet jag inte så det får någon annan berätta.

Sen får du fundera ut hur säkerheten ska lösas med krypterng/Mac-adress begränsning osv..

Nu har jag ju bara EN Airport men jag är en sån där som läser manualen. Det finns rätt väl beskrivet hur man gör för att bygga ett större trådlöst nätverk med flera basstationer.
http://www.apple.com/airportextreme/

Hmm jag har tre basstationer till en Mac Men det är nog lite udda variant.

1
Bevaka tråden