Har hos mina svärföräldrar en iMac G5 17" 1,9 GHz av senaste generationen. Till den har de en Canon Pixma iP4200 som vägrar skriva ut.
Problemet uppkommer när man går in i 'Skriv ut' dialogen, eller något annat som har med skrivaren att göra för den delen, då det enda som händer är att den klassiska badbollen börjar snurra och man måste tvångsavsluta applikationen som skulle skriva ut, tillexempel Safari. Samma problem får man från Word, iPhoto eller något annat program. Även när man väljer 'Skrivarinställning...' från 'Skrivare och fax' i Systeminställningar skiter det sig.
Jag har installera drivrutiner från Canons hemsida som ska vara för just denna skrivare. Detta hjälper, OM jag först tar bort de tidigare installerade filerna:
/Library/Receipts/Canon iP4200 416.pkg
/Library/Printers/Canon/*
och installerar drivrutinerna igen. Då verkar skrivaren fungera ett tag, en omstart eller dylikt. Sedan är samma problem tillbaka igen. Några gånger har jag även hittat en dublett av skrivaren i 'Skrivare och fax'-dialogen, kan problemet bero på någon konflikt?
Just nu fungerar dock inte skrivare trots att det bara är en skrivare installerad och jag installerade den så sent som igårkväll.
Hoppas någon kan hjälpa mig här, för det känns väldigt tråkigt då en fin skrivare bara står och samlar damm, speciellt när svärmor kommit hem från Hawaii med massa fina bilder i digitalkamerabagaget.