- Kalle Borch
- Avstängd ●
- Ale
http://www.applematters.com/index.php/section/comments/875
Man skulle väl lägga till en
men det blir tre
/ kalle.
Intressant artikel... trots allt. Jag tror han har mycket rätt. Apple skulle nog vinna ekonomiskt på att inte begränsa OSX till att köra på endast Apple-hårdvara. Det skulle faktiskt inte förvåna mig ifall 10.5 gick att köpa över disk och köras på en standard-pc. Däremot skulle det förvåna mig om Apple helt la av med att tillverka Mac-datorer.
1. I och med övergången till x86 så producerar Apple inga Macar längre, dom producerar PCs med snygg design.
De har faktiskt slutat producera Macar när de bytte från Motorola. Så det så. De släpte ju faktiskt nån sorts hybriddator som körde Windows och MacOS samtidigt och man kunde växla mellan dem med en knapptryckning. Kommer inte ihåg vad det var för modell, men det fanns sånna på KTH nån gång '96-'97.
Apropå snygg design. Jag har en kompis som vill köpa en Mac. Hon älskar OSX osv men tycker att Macar är så jävla fula så hon tänker inte ha nån. Hon har nu gått och gnällt över detta i över ett år och kommer förmodligen köpa en Sony Vio.... Smaken är som baken...
De har faktiskt slutat producera Macar när de bytte från Motorola. Så det så. De släpte ju faktiskt nån sorts hybriddator som körde Windows och MacOS samtidigt och man kunde växla mellan dem med en knapptryckning. Kommer inte ihåg vad det var för modell, men det fanns sånna på KTH nån gång '96-'97.
Apropå snygg design. Jag har en kompis som vill köpa en Mac. Hon älskar OSX osv men tycker att Macar är så jävla fula så hon tänker inte ha nån. Hon har nu gått och gnällt över detta i över ett år och kommer förmodligen köpa en Sony Vio.... Smaken är som baken...
Macarna som kunde köra både MacOS och Windows hade två processorer i sig. En PPC processor ifrån IBM och en PC processor. Modellen som jag vet hade denna möjlighet hette PowerMac 6100. Den fanns producerades mellan 1994-95.
Macarna som kunde köra både MacOS och Windows hade två processorer i sig. En PPC processor ifrån IBM och en PC processor. Modellen som jag vet hade denna möjlighet hette PowerMac 6100. Den fanns producerades mellan 1994-95.
Min mor kör en sån, fast PC-processorn är utbytt till ett något ovanligt bildskärmskort och mellanbiten för att hålla upp kortet till en G3-processor på 400 MHz. Var tvungen att peta in en extra fläkt för att denna "pizzakartong" inte ska bli överhettad. Det funkar!
Den 486'a som satt i var inte överdrivet snabb för den delen.
Så trevligt för henne att man numer kan installera OSX på vanliga "PC".
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
Så trevligt för henne att man numer kan installera OSX på vanliga "PC".
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
Kör det på min Dell Latitude D810 sen 2 dagar tillbaka. Man måste dock fibbla rätt mycket för att få det att funka. Jag har ännu inte lyckats få något av nätverkskorten att funka, och skärmen kör i standard 1024x768 istället för 1280x800. Men men... ganska oanvändbart just nu (utan nät) men inom några dagar tror jag att det kommer lösa sig (men ännu mer fibblande). Det har blivit en trevlig dator av den där laptopen nu
Apropå PC... min gamla Sinclair Spectrum 48k hade på undersidan texten "PC Personal Computer". PC blev väl synonymt med x86 när all konkurrens försvann. Förut sa man IBM om man menade x86, även om de flesta datorerna inte var byggda av IBM. Man kommer nog inom snar framtid säga att man kör PC, Linux, eller Mac, även om det är exakt samma hårdvara som används. Ingen normal människa kommer väl säga OSX? Eller? Eller så försvinner PC helt, och man kommer köra Vista, XP, Linux, eller OSX. Fast jag tror inte på OSX... som mainstream-namn.
På engelska är det ju ok att kalla en Mac för en PC, då initialismen fortfarande kan stå för personal computer (kan, men det kan skapa missförstånd). På svenska var väl begreppet redan från början en förkortning av det besvärligare "IBM PC/AT-kompatibel dator"?. Nu är ju inte kompabiliteten lika bra längre - det krävs lite jox för att boota Windows 1.0 från originaldiskett - så vad är den mest korrekta benämningen idag? Att kalla PC:n för dess processorarkitektur (ex. x86) blir ju fort gammalt och det är ju hela paketet man avser (inkl. ATX, BIOS, m.m.). Någonting som anger att det är arvtagaren till AT-standarden. "PC-ättling"?
Jag vill nu slå ett slag, eller egentligen vill jag namedroppa från min datorsamling precis som föregående talare... ehm... vill slå ett slag för att ta tillbaka begreppet "hemdator". Ja, associationerna går till min ZX80 (där kom det!) och sådana maskiner som behandlades i Svenska Hemdatornytt, men det är det bästa ordet för de datorer man har hemma. Begreppet persondator använder man ju istället för att sätta i kontrast mot terminaler och tunna klienter. Och så slipper man det diskriminerande (men tyvärr alltför rättvisande) begreppet Hem-PC. Ett erbjudande om hemdator från firman? Jatack, helst en Mac. Jag förutspår att skillnaden mellan hem- och jobbdatorer kommer öka igen.
Detalj: Under ZX Spectrum (jag har en sån också;) ) står "Personal Computer", men inte PC.
En Macintosh är alltså en dator som säljs under varumärket Macintosh, en mikrodator, en persondator och ibland en hemdator, men inte en PC. På svenska.
Jag har två saker att säga:
1. I och med övergången till x86 så producerar Apple inga Macar längre, dom producerar PCs med snygg design.
Om man med Mac menar pinaler i plast och metall - då har du rätt. Om man - som jag - med Mac menar OS'et - då har du fel.
Personligen så är jag nöjd så länge Apple's OS och program finns. Annat skiter jag i.
Nu tror jag ju inte att Apple kommer att sluta med Mac under Steve Jobs livstid, men det finns en intressant aspekt av Intel-övergången.
Kanske byter de nu till Intel i sina egna Macar nu, bara för att strax därefter avslöja att man slutar med Mac och släpper OS X fritt. Då, när alla program är Intel-kompatibla, kommer det gå väldigt lätt att göra övergången till PC.
Ett hemskt och till synes osannolikt scenario, men hur många var vi inte som såg en övergång till Intel som extremt osannolik och hemsk? Och sen visade det sig vara fullt möjligt och faktiskt väldigt bra - det var ju naturligtvis inte de "hemska" Pentium 4 som de stoppade in, utan något nytt som var mycket bättre än både G5 och P4.
det var ju naturligtvis inte de "hemska" Pentium 4 som de stoppade in, utan något nytt som var mycket bättre än både G5 och P4.
Inte den hemska Pentium 4 utan snarare Pentium III uphottad med SSE3. Är det så mycket bättre? Knappast..
Nästa dator jag köper blir en Sun.
Inte den hemska Pentium 4 utan snarare Pentium III uphottad med SSE3. Är det så mycket bättre? Knappast..
För närvarande har jag en iMac G5 och en iMac Core Duo på mitt skrivbord. Jag tror inte jag skulle klara av ett blindtest utan att kika på 'Om den här datorn...' (ok, nu är ju den ena 17" och den andra 20", men bortsett från det). Processorarkitekturen har ju väldigt lite inverkan på användarupplevelsen. Och det är väl den sistnämnda man vill åt?
/Erik
Påståendet att Apple inte skulle tillverka Macintosh längre bara för att de har bytt arkitektur är lite märkligt. PC har de ju alltid tillverkat, dvs. persondatorer. De säljer dem under namnet Macintosh, och sist jag kollade så hade de inte slutat använda det namnet. Visserligen skriver de för det mesta bara Mac numera.
Men den som vill kan ju knalla in hos närmsta Apple-handlare, och be att få köpa en PC:
Påståendet att Apple inte skulle tillverka Macintosh längre bara för att de har bytt arkitektur är lite märkligt. PC har de ju alltid tillverkat, dvs. persondatorer. De säljer dem under namnet Macintosh, och sist jag kollade så hade de inte slutat använda det namnet. Visserligen skriver de för det mesta bara Mac numera.
Men den som vill kan ju knalla in hos närmsta Apple-handlare, och be att få köpa en PC:
Termen PC härstammar väl ändå från IBM PC.
Enligt min erfarenhet används termen i dag för att beskriva ett system baserat på x86 hårdvara och Windows som operativsystem. En sökning här på forumet tycker jag bekräftar detta.
Alltså:
* Windows går numer att installera på en Apple-dator (som ju använder vanlig x86 hårdvara). Köp en Intel-iMac och installera Windows (vista) och du har en PC.
* OSX kan vem som helst ladda ner och installera på sin hyfsat moderna "PC"-dator.
Macen är död! Apple har blivit en PC-tillverkare.
Tycker hela resonemanget om att Macen inte skulle vara Mac för att det står ett annat namn på processorn är ganska bisarrt. Visst, Macen kommer att kunna köra Vista för den som vill det, men redan min gamla 6100 med DOS-kort från 1994 kunde köra windows. Den var precis lika mycket Mac för det, och jag tycker att detsamma gäller intel-Macarna.
Sedan tycker jag att folk lägger alldeles för mycket vikt vid att det nu är möjligt att hacka OS X så att det rullar på vilken ryss-PC som helst. Den som gör det måste vara beredd att först hoppa över till en laglig gråzon eftersom man både bryter mot slutanvändaravtalet och eventuellt även mot lagar kring kopieringsskydd. Sedan ska man köra en katt-och-råtta-lek där man kontinuerligt får parera varje uppdatering med nya hack för att få systemet att rulla.
Visst, det förstnämnda problemet finns inte överallt, men eftersom lagarna ser ut som de gör i det land där Apple säljer överlägset flest datorer kan man inte påstå annat än att det är ett hinder. Det finns naturligtvis folk som skiter fullständigt i sådant och som dessutom inte har något emot ett evigt hackande för att få sin dator att rulla, men det är inte, och kommer aldrig att vara, någon stor grupp. Intel-switchen kommer dessutom garanterat att höja Apples marknadsandel ytterligare, så även om de förlorar en minimal mängd kunder som köper en dell i stället och kör fulhackat OS X kommer det fortfarande att bära sig för Apple att tillverka datorer även i fortsättningen.
Tycker hela resonemanget om att Macen inte skulle vara Mac för att det står ett annat namn på processorn är ganska bisarrt. Visst, Macen kommer att kunna köra Vista för den som vill det, men redan min gamla 6100 med DOS-kort från 1994 kunde köra windows. Den var precis lika mycket Mac för det, och jag tycker att detsamma gäller intel-Macarna.
För det första är ju "DOS-kortet" ingenting annat än en PC på ett instickskort. I princip hade du två datorer, en mac och en PC i samma chassi.
Men poängen är att gränserna mellan vad som är en Mac och en PC suddas ut.
Sedan tycker jag att folk lägger alldeles för mycket vikt vid att det nu är möjligt att hacka OS X så att det rullar på vilken ryss-PC som helst. Den som gör det måste vara beredd att först hoppa över till en laglig gråzon eftersom man både bryter mot slutanvändaravtalet och eventuellt även mot lagar kring kopieringsskydd. Sedan ska man köra en katt-och-råtta-lek där man kontinuerligt får parera varje uppdatering med nya hack för att få systemet att rulla.
Visst, det förstnämnda problemet finns inte överallt, men eftersom lagarna ser ut som de gör i det land där Apple säljer överlägset flest datorer kan man inte påstå annat än att det är ett hinder. Det finns naturligtvis folk som skiter fullständigt i sådant och som dessutom inte har något emot ett evigt hackande för att få sin dator att rulla, men det är inte, och kommer aldrig att vara, någon stor grupp. Intel-switchen kommer dessutom garanterat att höja Apples marknadsandel ytterligare, så även om de förlorar en minimal mängd kunder som köper en dell i stället och kör fulhackat OS X kommer det fortfarande att bära sig för Apple att tillverka datorer även i fortsättningen.
Det kommer bli svårt för apple att gå från en monopolmarknad till PC-marknaden där det råder enorm konurrens. Förr kunde man alltid skylla på att det är svårt att jämföra prestanda för PPC och x86-plattformen. Men det blir svårare att förklara varför en Dell-dator är 5000kr billigare än motsvarande Apple-dator .
Angående att pilla med hackat OSX så har du nog rätt, de flesta kommer nog inte tycka att det är värt mödan. Men då bör man tänka på att det är en del trassell att få ett piratkopierat XP att fungera med Windows Update och det står de flesta ut med.
Personligen bygger jag hellre en dator sjäv utifrån komponenter av hög kvalité och på ett sätt så den blir tyst. När det blir nåt fel byter man själv ut komponenten på 2 min istället för att släpa iväg med hela datorn till nåt service center där den ligger i 1 vecka och väntar på att bli besudlad av nån svettig servicetekniker med skitiga fingrar.
Personligen bygger jag hellre en dator sjäv utifrån komponenter av hög kvalité och på ett sätt så den blir tyst. När det blir nåt fel byter man själv ut komponenten på 2 min istället för att släpa iväg med hela datorn till nåt service center där den ligger i 1 vecka och väntar på att bli besudlad av nån svettig servicetekniker med skitiga fingrar.
Amen!
Detta är ju väldigt skoj läsning! För det fösta så är PC en personal computer. Och Apple kallar sina datorer som ALLTID varit pc för macar. Och de kan stoppa in vad de vill under skalet och det är fortfarande en Mac. Så länge Apple säger att det är en Mac så är det en Mac. För vad jag vet är det de som bestämmer! Kan bara rekommendera ALLA att om de ska köpa en dator så köp en Mac. är man beredd på alla virus och trojaner och strul kan man ju välja att köra PC med windows och hoppas att man känner någon som är bra på datorer. Men för alla trångsynta jobbiga människor, håll era åsikter för en själv!
Men då bör man tänka på att det är en del trassell att få ett piratkopierat XP att fungera med Windows Update och det står de flesta ut med.
Fast nu är det ju så att större delen användare använder det Windows som är på datorn när man köper den. Dom som kör tankad version kör nog endå inte Windows update utan nöjer sig med Service Pack 2 eller helt enkelt ingenting utan kör nått slimmat kraffs med brandvägg. Iaf är det så bland dom jag känner och var så för mig själv också.
Fast då får du köpa ny komponent, vilket kan kosta endel. Dessutom, vill du ha tyst dator får du öppna plånboken rätt ordäntligt, alternativt skära ner på prestandan. Är en prioriterings fråga.
Men det blir svårare att förklara varför en Dell-dator är 5000kr billigare än motsvarande Apple-dator .
*håller med* Förr i tiden gick det alltid att säga att prestandan var mkt bättre, även ifall antalet mhz på papperet var sämre.
Fast då får du köpa ny komponent, vilket kan kosta endel. Dessutom, vill du ha tyst dator får du öppna plånboken rätt ordäntligt, alternativt skära ner på prestandan. Är en prioriterings fråga.
Nej, det är ju minst lika lång garanti på komponenter som på en komplett dator.
Det behöver inte vara så dyrt att fixa en tyst dator. Max 1000kr skulle jag gissa att ljuddämpningsmaterialet till min dator har kostat. Och att försämra prestandan har aldrig varit ett alternativ. Jag kör till och med 10000rpm hårddisk (raptor). Den låter ungefär lika mycket som ibooken låter när inte fläkten är igång.
Visst, jag håller med om att PC brukar beteckna x86 och Windows, och man frågar "PC eller Mac" och syftar på olika plattformar. Men jag är rätt säker på att folk även i fortsättningen kommer att tala om Mac och PC, oavsett hur mycket det går att installera Windows på Mac. Och om man vill kan man kalla en Mac för en PC, men ingen kommer nog att kalla en PC för Mac.
Men köra Win på Mac? Vad jag vet så har försöken att installera Windows på iMac Core Duo skickat en och annan dator till reparation. Bilder med titeln "Vista on iMac: photos of trying to boot Vista on an Intel iMac" övertygar mig inte. Please wait…
För mig är en PC följande:
En dator som använder sig av standardkomponenter och portar, dvs vanliga minnen, ide/sata hårddisk, isa/pci/agp/pci-e instickskort, Ethernet/usb/firewire/COM/LPT/PS2-kontakter för extern kommunikation.
En Mac är alltså en PC (visserligen en speciell sort), liksom en Sun-dator. Processorerna är inte mycket mer inkompatibla (hårdvarumässigt) än AMD's och Intels socklar och chipsets, och skillnaderna i arkitektur kan liknas vid ATI's och nVidias olika GPU:er.
Detta är så jag ser på begrepet PC och det finns väl inget helt sant eller falskt nu när nästan alla datorer delar komponenter.
Det där var en väldigt töntig artikel som knappt bygger på riktig fakta enligt min mening.
Absolut! Det är trist när folk sätter titlar på trådar bara för att skapa uppmärksamhet. Sakligt ska det vara.
Sedan ska jag nog säga att jag inte vill göra mig dummare än jag är. När jag ovan skrev att man kan kalla en Mac PC, så menar jag att man kan det, i begränsade sammanhang och meningar. Det vanliga sättet att använda ordet innebär ju att man syftar på olika plattformar. Och som sagts ovan, så är ju Macintosh den benämning Apple har på sina datorer. Det spelar ingen roll om hårdvaran blir identisk med den som sitter i andra datorer. En Macintosh kommer alltid att skilja sig från andra datorer, därför att den är tillverkad av Apple och har tillverkats och testas med deras operativsystem. En Macintosh kommer alltid att kunna skiljas från en PC, och den skiljs ut på ett tydligare sätt en en Dell skiljs ut från övriga PC.
Äsch, en Mac är helt enkelt så mycket coolare än en PC. Varför ha en dator a lá hopplockade delar-bil när man kan ha en dator som är en genomtänkt helhet a lá lyxbil. En Mac som iMac eller Mini får folk att höja på ögonbrynen och börja dregla av habegär. En kille som var hem till mig för några veckor sen fick syn på min iMac och tände direkt, frågade vad jag ville ha för den så jag spånade väl fram en rimlig summa. Dagen efter hade han skakat fram pengar... Så han fick köpa den och jag anskaffade en iMac Core Duo istället. (Ett klart fall framåt, med universal-apps är den helt enkelt blixtsnabb. Den där lilla segheten som en del PC-Nissar brukar klaga på är som bortblåst). Tror tvärtom att Mac kommer att slå på allvar nu.