Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SR's poddradio låter illa! 96kbps inte tillräckligt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Poddradio är ju underbart egentligen. Aldrig mer behöva passa tider för att få lyssna på Spanarna eller Språket i P1. Eller?

Faktum är att jag hemskt gärna skulle vilja utnyttja Sveriges Radios poddradio mer, men jag får ont i öronen av den usla ljudkvaliteten. Röster låter metalliska och "digitala" och det skär i mina stackars hifi-öron. Jag påpekade detta för SR's pod-ansvarige, men han tyckte det var viktigare att hålla nere filstorleken på programmen. Den stora massan bryr sig helt enkelt inte, och vi som har hörsel och hör skillnad får lida.

Det vi har här är praktiskhet ställt mot kvalitet och upplevelse. Jag vill personligen ha det senare. Jag vill uppmana er att lyssna (med ett par BRA hörlurar) på deras poddradiosändningar. Om ni tycker ljudet är jobbigt så skicka gärna ett mail till: lyssnarservice@sr.se

Säg gärna vad ni tycker här i tråden också. Hej svejs!

Lyssnar med de vanliga ipodlurarna och har inga problem med några utav SR:s filer. Antar att jag därmed är bannlyst ur audiofilklubben...

Ursprungligen av Hagelin:

Lyssnar med de vanliga ipodlurarna och har inga problem med några utav SR:s filer. Antar att jag därmed är bannlyst ur audiofilklubben...

Nja, du har väl begåvats med ett par "förlåtande" öron, i kombination med mindre exakta lurar. Audiofili är inte en klubb, det är ett slags tvångssyndrom

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-09 22:10

Jag har också turen att ha "förlåtande" öron, vilket är bra för ekonomin. Jag pluggade ändå i ett par hörlurar och till min förvåning lät Spanarna illa! (I vanliga fall lyssnar jag på Spanarna genom iBookens högtalare)

Kan det vara så att den encoder dom använder är dålig? Enligt min erfarenhet ska prat i 96 kbit/s vara helt ok för mina Lo-Fi-öron. I ID3-taggen står det att de är kodade med D.A.V.I.D. GmbH Audio Conversion Software V7.00, men det säger mig inget. Prenumerer du på fler podcasts i 96 kbit/s? Låter alla lika illa som SR:s?

Lyssnar med originallurar (iPod mini) på SR.
Roll on är min favorit.
Upplever inga problem med ljudet - helt OK

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Lyssnar med originallurar (iPod mini) på SR.
Roll on är min favorit.
Upplever inga problem med ljudet - helt OK

Jag testade Roll-on också, och visst, det verkar som om Spanarna låter extra illa, men alla de andra låter ganska jobbigt också. Roll-on t.ex. låter liksom strävt och ur fas. Reflexmässigt sänker jag volymen så mycket det går, till slut stänger jag av för jag blir trött på ljudet.

Det kan ju vara att SR kör med nån konstig encoder eller kompressar ljudet innan eller nåt. Jag har t.ex. lyssnat på en dokumentär från nån amerikansk radio som heter Bob Dylan - No Direction Home och den är i 112kbps och den är gjord direkt i iTunes. Den låter helt bra. Jag lyssnar rakt igenom den på tal och musik utan att grimasera. Så det är ju inte så mycket mer det behövs för att alla ska bli nöjda. Hur stor skillnad i filstorlek kan det bli från 96 till 112? Inte mycket.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-12 05:51

Vettigt kodat tal i 96kbit ska inte på långa vägar låta illa. Om vi tänker oss en mp3-ström med mono skall talljudet då motsvara kvalitén av en låt i 160kbit stereo ungefär. (Att det inte blir dubbelt beror på joint-stereo)

Men rent generellt har SR, SVT och liknande alltid använt sig av dåliga format och dålig kodning vilket har lett till en urusel kvalitet i förhållande till filstorleken.

Det kanske är medvetet medioker kvalitet så att skivbolagen inte ska börja klaga på att det är för lockande att kopiera musik ur poddsändningarna och spara?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 18:55
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det kanske är medvetet medioker kvalitet så att skivbolagen inte ska börja klaga på att det är för lockande att kopiera musik ur poddsändningarna och spara?

Dessvärre är det så att STIM inte har gått med på musik i podcaster, så musiken är bortklippt från programmen.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Dessvärre är det så att STIM inte har gått med på musik i podcaster, så musiken är bortklippt från programmen.

Vänligen, Ylan

Ha! Tänkte inte ens på det. Jag lyssnar ju mest på prat på radio. Musik får bli hemma i anläggningen. Eller live på Village i Västerås - det är grejer det!
Varför sänder de då i stereo på poddradio?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 19:30

OT: för att lyssna må musikpodcast, kan man kolla in KEXP. Något av en motsvarighet till P3:s Musikjournalen Live. (F. Ö ett utmärkt program).

Lyssnar just nu på Spanarnas podcast, och det är kanske så att 96 kbps borde låta bättre, än Spanarna gör. Lyssnar dock i mina sura, trådlösa podlurar.:rolleyes:

Vänligen, Ylan

Lyssar på "Hej domstol" och är också irriterad på det metalliska ljud som finns i kodningen. Upplever inte detta problem med filer kodad i iTunes med motsvarande bitrate. Använder lurar från Koss Pro-serien.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-12 18:26

Jag märkte också att ljudkvaliteten är under all kritik.
Det är mer störande när man lyssnar i lurar.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-03-12 18:49

Sitter med ett par Shure Ec3 alt. Koss Porta Pro och tycker som många andra av er. Dåligt SR

• Medlem
  • 2006-03-12 21:43

Tycker också att SR's podradio låter trist. En gång hade de "råkat" göra en monofil av spanarna istället och då blev det ju en viss skillnad som 96kbps mp3!
De hade lätt kunnat köra i mono 80 Kbps mp3 om det var liten filstorlek och bra ljud de var intresserade av (bbc kör på mono 56 Kbps). En annan tråkig sak är att ljudfilerna inte heller är "normaliserade" - volymen är ofta onödigt låg och när min spelare kommer till annat material blir skillnaden rejäl (oftast får man skynda sig att sänka volymen). iTunes "ljudkontroll" fixar dock detta (antar att en iPod gör det också?).

1
Bevaka tråden