Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Information om bilder - var skriver jag?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-12 12:21

Jag brukar namnge bilderna med några ord för att lätt hitta dem. Men det finns ju också Spotlight-kommentarer och IPTC-kommentarer. Vilka brukar ni använda?

Spotlightkommentarer kan ju försvinna om man t ex flyttar filerna med Terminalen. Inte bra!

IPTC - är det säkrare?

Och för IPTC finns det en himla massa fält med olika namn. I Graphic Converter räknar jag in 18 fält. Kanske bra, men jobbigt att fylla i. Lättare då att kopiera och klistra in i ett fält.

Vilket skall jag då välja - själv tycker jag att "Nyckelord" verkar utmärkt.

Hur brukar ni andra göra?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-04-08 18:45

jag använder photostation, då räcker du att du skriver in vad du vill i infon. När du sen söker på ett ord så kommer alla bilder upp som har det ordet i sin info.
d finns grymmt mycket funktioner i d programmet d ä bara att börja pilla. jag använder det både på tidningen där jag jobbar och privat.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag brukar namnge bilderna med några ord för att lätt hitta dem. Men det finns ju också Spotlight-kommentarer och IPTC-kommentarer. Vilka brukar ni använda?

Spotlightkommentarer kan ju försvinna om man t ex flyttar filerna med Terminalen. Inte bra!

IPTC - är det säkrare?

Och för IPTC finns det en himla massa fält med olika namn. I Graphic Converter räknar jag in 18 fält. Kanske bra, men jobbigt att fylla i. Lättare då att kopiera och klistra in i ett fält.

Vilket skall jag då välja - själv tycker jag att "Nyckelord" verkar utmärkt.

Hur brukar ni andra göra?

IPTC e bra. De e standard. Du måste ju inte fylla i alla fält.

Kolla in något program typ iView, Fotostation, Portfolio eller något liknande. Alla de klarar ju av att batch märka filer med förskapade mallar av IPTC-kommentarer. Även Adobe Bridge klarar detta har jag för mig.

1
Bevaka tråden