Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Svart-vitt fotofilter" till Photoshop

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2002-09-12 09:35

Finns det något "svart-vitt fotofilter" till Photoshop? Det jag är ute efter är att göra om digitala bilder i färg till svart-vitt. Att bara konvertera till gråskala är inte svaret. Vid fotografering med svart-vit film använder man diverse färgade filter för att upnå önskad effekt, till exempel ett gult filter för att framhäva himlen och molnen. Jag är ute efter filter som gör det möjligt för en att göra samma sak med en digital färgbild.

Finns något sådant?

Jag hittade en sida med en massa filter och dylikt men tyvärr bara till PC verkar det som.

Men om du använder PC så kolla in här.

Hoppas det kan vara till nån hjälp.

• Avstängd
  • 2002-09-12 11:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:
Jag hittade en sida med en massa filter och dylikt men tyvärr bara till PC verkar det som.

Men om du använder PC så kolla in här.

Hoppas det kan vara till nån hjälp.

Jag följde en del av dina länkar och hittade precis det jag letade efter. Finns för både Mac och PC.

• Avstängd
  • 2002-09-12 11:51

Jag provade en tidsbegränsad demoversion av SilverOxides Tri-X-filter:

Den första bilden är en förminskad version av originalet:

Bild nummer två är originalet i gråskala (desaturate):

Nummer tre är originalet med BW-filter inställt för gulfilter:

Och den sista bilden är originalet med BW-filter inställt för rödfilter:

Jag använde 16-bitarsversionen av filtret (dvs 16 bitar per kanal). Det finns stora möjligheter att manipulera bilderna, inte bara genom att applicera färgade filter (röd 25A, gulfilter och grönfilter) utan också genom gamma och ljusintensitet (brightness).

Klart roligt. Men inget helt billigt nöje om man nu skall köpa det. $75 per filter, dvs per filmtyp man vill emulera (femton olika fabrikat/filmtyper, t ex Kodaks Tri-X, Pan-X och Verichrome Pan och diverse filmer från Agfa och Ilford).

1
Bevaka tråden