Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på processor påverka hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-14 12:32

Jag har funderat lite här och har en fråga som resultat. Kan en dålig processor fördärva/påverka hårddisken? Jag frågar pga att min dator med jämna mellanrum hostar till och får upp den grå rutan som kräver att jag startar om datorn. Sedan drar eländet igång. Datorn brakar ihop vad än jag gör. Igår kom jag ingenvart. Idag bestämde jag mig för att ge DiscWarrior ytterligare en chans att fixa hårddisken. Den var tydligen svårt sargad så DW kunde inte göra det perfekt men det fungerar nu. Det märkliga är att jag får samma grå ruta ibland när jag kör 10.3.9 på en annan hårddisk.

Så kan processorn ställa till fanstyg med hårddisken?:confused:

En kernel panic (gråa rutan) behöver inte bero på provessorn, utan kan faktiskt bero på en trasig hårddisk.

Edit: För att svara på din fråga, nja. Rent teoretiskt så kan den väl det, men i praktiken nej.

Ett system med en defekt processor är sällan körbart till den grad att det går att få iväg några instruktioner till disken, och om det mot förmodan skulle vara så kommer operativsystemet att styra upp situationen genom att dra i nödbromsen och sätta igång en kernel panic. Just eftersom systemet är så pass självgranskande är det nästan omöjligt för defekt hårdvara att få systemet att löpa amok.

Tycker det snarare låter som ett fall av dåliga minnen, som är den överlägset vanligaste orsaken till den sortens fel. Börja med att ta ur eventuella nonameminnen, vartenda ett, och förpassa dem tillbaka till den sophög de kom från. Plocka sedan bort de bra minnena ett och ett tills problemen försvinner. På så sätt är det ganska lätt att identifiera vilket av minnena som är trasigt, och byta ut det.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-14 13:53

Tack för svaren! Minnena är av kvalitetsmärken. På lekmannaspråk skulle man kunna säga att något i min dator har "bra" resp. "dåliga" dagar. Idag lyckades DW3 fixa hårddisken medan jag fick kernel panic igår. Just nu arbetar jag med Tiger på den igår trilskande hårddisken.

• Oregistrerad
  • 2006-03-14 16:14

Gör som Samuel K säger och prova med minnena, det kan ju vara ett av dem som mår mindre bra...

1
Bevaka tråden