Nu ska vi se om jag lyckas förklara arbetsgången och ifall någon kan ha vettig input på mitt problem...
Jag har ett enkelt PHP-script, encoding är utf-8. Jag kopplar upp mot en databas som mig veterligen inte är Unicode internt, utan snarare sqlascii eller något.
Efter detta sätter jag client encoding till UNICODE, jag har testat de flesta sätt som exvis pg_set_client_encoding samt att göra det via SQL, samt både och.
Jag kör en fråga, hämtar en rad med pg_fetch_assoc, och sparar över den i en vektor. Om jag nu, på valfritt sätt, exvis genom print_r, väljer att skriva ut innehållet i min vektor rakt upp och ner från mitt script, som är utf-8 encodeat, så kommer inte texterna i vektorn att fungera (med åäö exvis), om jag inte utf8_encode()ar varje textsträng för sig. :eek:
Detta är riktigt märkligt, eftersom ifall jag väljer att skriva ut vad som helst som hårdkodas in i scriptet med exvis echo 'åäö' så fungerar det utan problem.
Skriver jag ut pg_get_client_encoding() får jag mkt riktigt 'UNICODE' som resultat... :/
Så - vad f*n ska jag ta mig till?
Behöver jag nämna att jag slitit mitt hår med det här halva dan?