Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Var inte svårt att spegla boot-disk (disk mirror)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Här följer en enkel steg-för-steg instruktioner hur man speglar sina diskar på Xserve
(om ni tex har två lika stora diskar och vill att båda skall vara speglade så att om en disk går sönder så är det bara att rycka ur disken så går systemet över på den andra)

1. Gör detta som första grej när ni får er xserve ..

2. Stoppa i installations disken fö OSX server .. Klicka på install osx server ... då kommer då få en dialog om att system kommer startas om. Du kanske även måste skriva in ditt admin lösenord.

3. Systemet startas om .. och osx server installationsprogram dycker upp.

4. du får välja språk (engelska förmodligen)

5. Högst upp på skärmen finns en meny list ... I den finner du Terminalen vilket du skall starta..

6. I terminalen så skriver du
diskutil list

7. Du får då upp namnen på dina diskar. är xserven spilter ny så heter diskarna disk0 och disk1
disk0 är hårdisken som sitter i det första facket på framsidan (från vänster sett)) och disk1 är hårdisken som sitter i det mittersta facket.

8. För att spegla diskarna skriver du följande
diskutil createraid mirror NyttNamnPåDisk "Journaled HFS+" disk0 disk1

där NyttNamnPåDisk är namnet på den nya hårdisken som kommer synas i ditt OSX ..
det ser ut som en disk på skrivbordet men är själva verket är det båda diskarna som är speglade.

9. Efter steg 8 så skriver du
diskutil checkraid

detta för att kolla att allt är ok ... du komemr se något i still med
0 disk0 OK
1 disk1 OK

10. stäng terminalen och forsätt med din installation av osx server ... när du kommer till steget där man väljer vart osx server skall installeras så kommer du se att det är endast en disk där som är döpt till NyttNamnPåDisk ... och den installerar du på ...

Hoppas det går lika lätt för er som det gick för mig ...

Vänliga Hälsningar
Andy

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-03-14 21:46

Om du ändå hade grafikkort i servern hade du kunnat peka-klicka i Disk Utility..

Men ditt sätt är man tvungen att ta till om man inte har grafikkort, då får man ssh'a in och göra samma sak.

Ursprungligen av johanf:

Om du ändå hade grafikkort i servern hade du kunnat peka-klicka i Disk Utility..

Men ditt sätt är man tvungen att ta till om man inte har grafikkort, då får man ssh'a in och göra samma sak.

sant. det kan man men som "nybörjare" så måste jag säga att det var betydligt mycket enklare att göra det på detta sättet . gick snabbt och enkelt .. Disk Utility har jag aldrig jobbat med och att göra det via Terminalen gick snabbt ... även fast jag knappt använt Terminalen förut heller för den delen ...

Hmm, borde det inte vara trevligt med en howto-sektion på det här forumet?

1
Bevaka tråden