Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar jag Mac OS9 i Classic?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 12:55

Hej!

Har en iBook G4 12" 1.2Ghz. Har OSX Tiger 10.4.5 installerat. Hur lägger jag in Mac OS 9 så att jag kan köra OS 9 applikationer i classic läget?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 13:44

ingen som vet??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-15 15:52

Äger du en OS9 skiva då?

Hänger inte det med på tigerskivorna då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-15 16:09

Det tvivlar jag på. Isåfall skulle du ha en skiva som det stog OS9 på.

men varför ska du installera os 9 för att kunna köra program i classicläget? det är ju just det classicläget är till för!

Vad jag kommer ihåg så installerade jag classic från en utav skivorna som följde med.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86775

Tada!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-15 16:28

jaha, provet det. Man lär så länge man lever.
Sälv har jag en fullinstallation av Classic som jag kopierar till den burk som ev behöver det.

Jag har samma iBook som du. På en av skivorna som följde med den står det något i stil med Tilläggsprogram. Jag tror även att Hardware Test finns på den. På den skivan finns i alla fall Classic. Det är en vanlig installerare som man kör.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 17:22
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag har samma iBook som du. På en av skivorna som följde med den står det något i stil med Tilläggsprogram. Jag tror även att Hardware Test finns på den. På den skivan finns i alla fall Classic. Det är en vanlig installerare som man kör.

jag har panther som orignal. Och til det finns dessa skivorna ni snackar om, tilläggsskivan. Men jag har fått en tiger skiva med. en universal eller vad man ska kalla det, den är inte maskinspecifik så att säga. Och jag installerade tiger igår och något classic läge hittar jag inte. Går det att installera dessa tillägg från panther skivorna i tiger utan att nånting fuckar sig?

Och ja, jag har en Mac OS 9 skiva.

Ursprungligen av Elajtenworld:

jag har panther som orignal. Och til det finns dessa skivorna ni snackar om, tilläggsskivan. Men jag har fått en tiger skiva med. en universal eller vad man ska kalla det, den är inte maskinspecifik så att säga. Och jag installerade tiger igår och något classic läge hittar jag inte. Går det att installera dessa tillägg från panther skivorna i tiger utan att nånting fuckar sig?

Ja. Tilläggsskivan är inte knuten till ett visst operativsystem. Den kan du använda. En vanlig installerare.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Och ja, jag har en Mac OS 9 skiva.

Den fungerar inte då du måste kunna starta i Mac OS 9 för att installera Mac OS 9. Din datorn kan inte det. Därför måste du använda skivan Tilläggsprogram.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 18:34
Ursprungligen av Björn Leander:

Ja. Tilläggsskivan är inte knuten till ett visst operativsystem. Den kan du använda. En vanlig installerare.

Den fungerar inte då du måste kunna starta i Mac OS 9 för att installera Mac OS 9. Din datorn kan inte det. Därför måste du använda skivan Tilläggsprogram.

den tilläggscdn, innehåller den macos 9 då? installeras det på egen hand på rätt ställe?

Ursprungligen av Elajtenworld:

den tilläggscdn, innehåller den macos 9 då? installeras det på egen hand på rätt ställe?

Den innehåller ingen ren Mac OS 9. Men den innehåller en installerare som installerar Mac OS 9 speciellt avsett för att köras med Classic. Systemmappen Mac OS 9 hamnar i roten på den volym där du har Mac OS X. Kör bara installeraren så är det klart. Möjligen får du söka efter systemmappen i Classic-inställningarna i Systeminställningar.

Nej, den innehåller inte OS 9, utan innehåller bara Classic-miljön som gör så att du kan köra OS 9-program.

(Lite som en emulator, fast ändå inte. WINE fungerar på samma sätt som Classic.)

Edit: Ovanstående uppgifter är inte helt korrekta, läs mer nedan.

Senast redigerat 2006-03-15 19:09
Ursprungligen av irrelogical:

Nej, den innehåller inte OS 9, utan innehåller bara Classic-miljön som gör så att du kan köra OS 9-program.

Jo, Mac OS 9 innehåller den. Det är inget annat system. Men det installeras inte som ett rent system utan bara som en miljö (Classic-miljön).

Ursprungligen av irrelogical:

(Lite som en emulator, fast ändå inte. WINE fungerar på samma sätt som Classic.)

Inte riktigt. Genom Classic-miljön startar man i motsats till Wine upp ett helt operativsystem, normalt Mac OS 9.2.

Hmm, ser inte bättre ut än att jag har missförstått läget!

(ajajaj)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 00:30

har nu installerat detta "Classic" Och nu stoppade jag i min Command & Conquer cd i datorn som den tidigare gnällde om att den inte ville installera. Nu gick det bra helt plötsligt när den fick köra i OS9 miljö. Efter installationen ville jag ju givetvis spela mitt spel och tryckte på ikonen. Då får jag upp en ruta med denna texten:

"Mac C&C kunde inte öppnas
Programmet Mac C&C kunde inte öppnas eftersom DrawsprocketLib--DSpHideScreenItems inte kunde hittas"

Vad är fel och hur åtgärdar jag detta? Måste C&C ligga i nån speciell mapp? Måste OS9 eller OSX startas om eller?

När spelet var färdiginstallerat ville den att man skulle starta om. Jag tryckte på restart och hamnade i OSX Tiger. Räcker det eller vad är fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 07:29

Titta på speltillverkarens hemsida efter dessa tillägg som uppenbarligen fattas. Installera dem i Classic-miljö, starta sedan om Classic och se om det går då.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-16 09:31

Du hade egentligen inte behövt starta om datorn, bara Classic.

"DrawsprocketLib" är ett Tillägg och ska normalt ligga i Tilläggsmappen. Vanliga OS9 har den från start. Används ofta av gamla spel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 09:35

Elajtenworld postar om samma sak på flera ställen här. Så det är ingen större idé att försöka hjälpa honom, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 13:16
Ursprungligen av Konrad:

Elajtenworld postar om samma sak på flera ställen här. Så det är ingen större idé att försöka hjälpa honom, tycker jag.

Vadå jag ska inte ha nån hjälp? Vet du ens om anledningen till att det blivit två poster med samma inlägg? Fråga gärna innan du dömer.

Hursom helst så buggade safari sig just när jag skickade den första posten och vad jag sedan kunde se hade den INTE skapat mitt inlägg så jag gjorde ett nytt försök här i denna forumsdelen då jag i det ögonblicket även tyckte att det kanske var bästt att ha den i denna tråden.... Det hela har skapats av att safari buggade sig. Inte att jag dubbelpostat med vilje.

Capish?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 13:38
Ursprungligen av Elajtenworld:

Vadå jag ska inte ha nån hjälp? Vet du ens om anledningen till att det blivit två poster med samma inlägg? Fråga gärna innan du dömer.

Hursom helst så buggade safari sig just när jag skickade den första posten och vad jag sedan kunde se hade den INTE skapat mitt inlägg så jag gjorde ett nytt försök här i denna forumsdelen då jag i det ögonblicket även tyckte att det kanske var bästt att ha den i denna tråden.... Det hela har skapats av att safari buggade sig. Inte att jag dubbelpostat med vilje.

Capish?

Du måste vara medveten om att du frågat samma sak i två olika trådar. Undrar man något och vill ha svar så kan man inte inte räkna med svar om man lägger ut frågan i flera olika trådar. Skyll inte på Safari.

Capice? (som det heter).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 14:04
Ursprungligen av Konrad:

Du måste vara medveten om att du frågat samma sak i två olika trådar. Undrar man något och vill ha svar så kan man inte inte räkna med svar om man lägger ut frågan i flera olika trådar. Skyll inte på Safari.

Capice? (som det heter).

Safari buggade sig och jag hade bara kopierat själva texten som kom upp i denna varningsrutan. Alltså klippte jag in den i den nya tråden när jag gjorde ett nytt försök. fast denna gången istället för att bråka med safari eller 99mac.coms server valde jag att lägga det i denna forumsdelen sen kan du inbilla dig vad du vill i din egna lilla värld. För jag dubbelpostar inte och jag visste inget om det förrän nu när jag läste denna tråden idag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-16 09:36

irriterande, då är denna tråd slut för mej...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-16 13:21

Som jag fattade var det att du hade skapat en ny tråd med samma fråga i en annan grupp, vi har haft några stycken som gör det. Ganska jobbigt.
Om det bara är dubbla inlägg i samma tråd är det inget problem.

Och om det blir dubbelt och bara fel. Radera dubbelposten bara, eller skicka ett mess till grabbbarna på 99mac så fixar dom det. Har själv gjort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 14:08

Stäm om näbben lite nu va.
Jag kommer inte att svara på dina frågor även om jag vet svaret i fortsättningen.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Safari buggade sig och jag ...... För jag dubbelpostar inte och jag visste inget om det förrän nu när jag läste denna tråden idag.

Vad menar du med "Safari buggade sig"? Du måste ju ha tryckt på "Skapa inlägg" innan det hände, för annars hade ju aldrig det första inlägget kommit in. Så någon liten misstanke om att det blev dubbelpostning måste du ha haft.

OBS! Detta är inget ställningstagande i er debatt, utan mer en ren nyfikenhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 14:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "Safari buggade sig"? Du måste ju ha tryckt på "Skapa inlägg" innan det hände, för annars hade ju aldrig det första inlägget kommit in. Så någon liten misstanke om att det blev dubbelpostning måste du ha haft.

OBS! Detta är inget ställningstagande i er debatt, utan mer en ren nyfikenhet.

Jag skrev ett inlägg i speldelen för att ha reda på hur jag skulle få igång mitt jävla spel. Sen när jag hade skrivit all text och tryckt på skicka inlägg eller vad den jävla knappen heter så hände det något och jag tryckte uppdatera i safari för att se om mitt inlägg kom in. Enligt safari hade det inte det för jag kunde inte se någon skillnad mot hur det såg före jag skrev inlägget. Då valde jag att istället för att prova en gång till och bli arg så testade jag denna gång i DENNA forumsdelen. Och tydligen fungerade det nu. Och nu blir man falskt anklagad av en massa idioter.

Detta är bara en av sakerna safari har hållt på med på min dator. programmet hänger sig ofta och undrar om jag vill skicka felrapport hela tiden trots nyinstallerad dator med INGA hårdvarufel enligt hardwaretest skivan. Programmet gör även som så att när jag har ett par fönster minimerade och trycker i rullningslisten i nuvarande fönster för att rulla uppåt i fönstret så försvinner mitt nuvarande fönster och ett av de minimerade fönstrena uppenbaras därför istället, vilket jag verkligen INTE begärt.

Plus att den SATANS badbollen syns oftare nu än innan. Allt detta verkar ha hänt efter uppdateringen till 10.4.5.

och JAA, jag har reparerat skivbehörigheter och det är inget fel på dom.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag skrev ett inlägg i speldelen för att ha reda på hur jag skulle få igång mitt jävla spel. Sen när jag hade skrivit all text och tryckt på skicka inlägg eller vad den jävla knappen heter så hände det något ....

Den "förklaringen" gjorde inte mig mycket klokare.
Tidigare skrev du "Safari buggade sig", och nu utvecklar du det genom att skriva "så hände det något".
VAD var det som hände? Fick du något felmeddelande, eller en "hängning", eller vad...?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 15:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den "förklaringen" gjorde inte mig mycket klokare.
Tidigare skrev du "Safari buggade sig", och nu utvecklar du det genom att skriva "så hände det något".
VAD var det som hände? Fick du något felmeddelande, eller en "hängning", eller vad...?

jag vet ju inte vad som hände, fick inget felmeddelande, det var en blandning av att den "skickade inlägget" och att den INTE gjorde det..jag kan inte förklara..jag vet inte vad som hände. Den sket helt enkelt i att skicka mitt inlägg som jag skrev....eller nåt..det verkade så iallafall eftersom det inte syntes något efteråt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 15:32
Ursprungligen av Elajtenworld:

Och nu blir man falskt anklagad av en massa idioter.

Tala om vilka som är idioter, tack!:mad:

Bevaka tråden