Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Sitter och skojar med Hillegass bok vilken jag finner riktigt bra. Vad jag funderar över dock är hur man distribuerar sin applikation? Om jag nu gör en fjantig liten "helloWorld" liknande app så är det ju roligt att skicka den för att irritera kollegor i mac universa.
problemet är att det inte händer ngt när de dubbelklickar på mina så filer som "Build & Run" i Xcode genererar.
Jajamen, det är den jag drar väg?
Spelar det ngn roll att jag kompilerar i xcode på panther och han kör på tigern? (Det brukar ju fungera åt det hållet...??)
Försökte exekvera i teminalen för att om möjligt fånga felmeddelanden men då är det visst en mapp .. ingen binärfil
Jajamen, det är den jag drar väg?
Spelar det ngn roll att jag kompilerar i xcode på panther och han kör på tigern? (Det brukar ju fungera åt det hållet...??)
Nej, det ska inte göra någon skillnad.
Ursprungligen av elwiz:
Försökte exekvera i teminalen för att om möjligt fånga felmeddelanden men då är det visst en mapp .. ingen binärfil
Ja. Längre in i mappstrukturen finns en binärfil. Dessutom finns de resurser som programmet använder. T ex grafik, ljud och nib-filer.
Det går att köra program byggda i Debug-läge utanför XCode om man har stängt av ZeroLink.
En annan fallgrop i XCode, fast ungefär tvärtom, är ju att om man kompilerar med build configuration 'Release' så kommer inte debug-symboler med. Det är väntat. Vad som inte är väntat är att man fortfarande kan sätta brytpunkter, dra igång debuggern och köra på; det enda som händer är att programmet inte stannar vid brytpunkterna. Tog mig lång tid att lista ut första gången det hände! :rolleyes:
Det var en massa små bra tips, jag är mest van vid vim + kompilator i terminalen. Men det här skall nog gå fint, mina kollegor fick i alla fall njuta av mina estetiska Cocoa program igår, stort tack!!
Förresten så är frågan aningen felställd. Den borde vara "distribuera Mach-O-app" (eller tillämpning). Cocoa och Carbon är API'er, CFM och Mach-O är binärformaten, och det är binärformaten som kan stöka till det. En CFM-tillämpning är bara en fil medan en Mach-O-tillämpning är en mappstruktur. Båda är sårbara men på olika sätt. Gissa vad som händer om man får lite filnamn pajade på vägen. En CFM-tillämpning tenderar att antingen vara hel eller förstörd (om resursfilen är raderad) medan en Mach-O kan ha enstaka delfiler som tappas bort.
Det är naturligtvis så att man ska distribuera icke-debug-versionen. Lämpligtvis packar man den med zip. Stuffit eller som komprimerad skivavbildning.
Ingemar, är Mach-O verkligen bara en mappstruktur? Höll för ett tag sedan lite på att disassembla lite grejer, och stötte då på t.ex. de olika segmentet (text etc) för en Mach-O-binär. Har inte det i allafall också med saken att göra?
Mach-O är en binärfil, en bundle är en mappstruktur som bland annat innehåller en Mach-O-binär. Ingemar syftar på en bundle, som är den vanligaste modellen för Cocoaapplikationer.