Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krånglande optisk enhet/montera skivor?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stoppat i en DVD-brännare (NEC ND-3520A) i min PowerMac G4. (Ursprungligen hade den bara combo-enhet.)

Av någon anledning så verkar det som att brännaren enbart kan läsa köpta DVD-filmer, och sådant som är bränt som DVD-film. De skivorna dyker upp i Finder, och går att använda. En skiva med data på, exempelvis en rad avi-filer, musik eller bilder, monteras aldrig på skrivbordet.

De flesta av dessa skivor kan jag ju stoppa i combo-enheten och läsa dem. Så långt är allt väl. Men det verkar som att combo-enheten är mer kräsen på skivor om de är det minsta repiga, eller dåligt brända. Då är lösningen att stoppa dem i vår PC, som har likadan brännare, alltså en NEC. Där går det utmärkt att läsa skivorna.

Men jag vill inte behöva gå den omvägen. Varför vägrar enheten i min dator att montera skivorna på skrivbordet? Stoppar jag in en sådan skiva, så dyker enhetens namn (alltså NEC ND-3520A) upp i vänstra spalten i Skivverktyg, men knappen "Lägg på skrivbordet" är nedtonad, så det går inte att montera skivan på så sätt. Vad göra??? Några tips? (Jag har testat med senaste versionen av PatchBurn, men det hjälpte inte.)

• Medlem
  • 2006-03-16 15:52

Mitt tips är att du går in på www.xlr8yourmac.com så kan du titta i deras drive compatibility database vad det står om den brännaren i kombination med just din dator. Står också en massa kommentarer (oftast) från användare som haft olika problem och frågeställningar. Många gånger rätas även dessa frågetecken ut.

Lycka till!

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 15:56

Ta hem en liten grej här:
http://www.patchburn.de
Se bara till att du tar rätt för rätt version av Mac OS X.

Som sagt har jag kört PatchBurn.

Har även en sak som heter Mount Me, som ska kunna montera volymer som trilskas, men det har inte heller hjälpt. Något som är märkligt är att NEC-brännaren har lagt skivor på skrivbordet förut. Det är nog de senaste veckorna eller månaderna som problemet har uppstått.

Jag ska kolla lite på xlr8. En rörig site, men mycket information finns det ju att hämta där.

The plot thickens…

På xlr8 hittade jag info om att brännaren fungerar utmärkt med G4 och 10.4. Jag hittade även info om verktyg för att flasha brännarens firmware, men de verktygen hittar inte min brännare överhuvud taget. Jag har testat med fler DVD-skivor, alla brända på samma sätt med Toast innehållande olika data, och vissa läggs på skrivbordet, andra inte. Det är alltså inte som jag tidigare skrev, att det bara är filmer som monteras.

När jag orkar ska jag nog plocka isär datorn och byta plats på combo-enheten och brännaren, och se om det går bättre att flasha firmware då. Kanske kan det vara något med hårvaran som bidrar till problemet????

1
Bevaka tråden