Jag har stoppat i en DVD-brännare (NEC ND-3520A) i min PowerMac G4. (Ursprungligen hade den bara combo-enhet.)
Av någon anledning så verkar det som att brännaren enbart kan läsa köpta DVD-filmer, och sådant som är bränt som DVD-film. De skivorna dyker upp i Finder, och går att använda. En skiva med data på, exempelvis en rad avi-filer, musik eller bilder, monteras aldrig på skrivbordet.
De flesta av dessa skivor kan jag ju stoppa i combo-enheten och läsa dem. Så långt är allt väl. Men det verkar som att combo-enheten är mer kräsen på skivor om de är det minsta repiga, eller dåligt brända. Då är lösningen att stoppa dem i vår PC, som har likadan brännare, alltså en NEC. Där går det utmärkt att läsa skivorna.
Men jag vill inte behöva gå den omvägen. Varför vägrar enheten i min dator att montera skivorna på skrivbordet? Stoppar jag in en sådan skiva, så dyker enhetens namn (alltså NEC ND-3520A) upp i vänstra spalten i Skivverktyg, men knappen "Lägg på skrivbordet" är nedtonad, så det går inte att montera skivan på så sätt. Vad göra??? Några tips? (Jag har testat med senaste versionen av PatchBurn, men det hjälpte inte.)