Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Hur stänger man prog "som används"?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade just widgeten iStat nano och blev då medveten om att HP Scanjet upptar mellan 3-15% av CPU. Ett program som jag aldrig använder (!) men installerade i somras då en scanner fanns i närheten. Försökte då slänga detta program för att frigöra kapacitet, men eftersom det "används" går det inte. Men var hittar jag programmet? Det syns inte i dock och går inte att öppna.
Försökte hålla ner alt tangenten vid tömning men detta trick som jag tidigare tacksamt lärde mig i forumet funkar ej på detta program. Ska jag bli tvungen att installera om allt? Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 06:25

Ligger det kvar i Papperskorgen då?
Om det är så, dra ut det på skrivbordet och dra ner det till Papperskorgen igen med alt nertryckt håll kvar alt och töm Papperskorgen.
Eller om programmet är aktivt så borde det synas i Tvångsavsluta i Äppelmenyn. Oc då borde du kunna tvångsavsluta det.

  • Medlem
  • 2006-03-16 09:49

alt-papperskorg fungerar på låsta filer, ej program som är igång.

Tvångsavsluta programmet, alternativt avmarkera den från "starta automatiskt"-listan, så kan du slänga det.

Det finns ett sharewareprogram som heter AppZapper som enkelt tar bort/zappar program. De första tre zappningarna är kostnadsfria i demoversionen. Du hittar programmet här: http://www.appzapper.com/. Det är perfekt för att ta bort sådana där installationer som envisas med att gömma filer här och där.

Att sedan ta bort AppZapper, om du inte längre vill ha det, är enkelt - bara dra det till papperskorgen och töm.

Det skumma var att programmet inte syntes i tvångsavsluta. Efter en stunds letande hittade jag programmet i "Aktivitetskontroll" och kunde där "avsluta process" och därefter slänga skräpet. Tack för tipsen.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-03-19 00:01

Om det fortfarande finns, sedan i somras, så kanske det ligger på autostart. Kolla System Preferences -> Accounts -> Login Items.

1
Bevaka tråden