Måste bara fråga hur man direkt kan förstå att felet ligger där?...
...För min del har inte internet fryst men ibland har det "segat".
Kan dock inte se något mönster i de gånger som överföringen/grafen "svajar" och när den håller sig jämn... Var t.ex. på universitetet igår och då var det samma sak när jag kopplade upp mig på wlan där. Självklart har de inte ett AP baserat nät men det följde samma mönster, först mycket "svaj" för att sen plana ut...
Precis som när man går till läkaren kan man ju inte vara 100%-igt säker, men det kan mycket väl vara det felet. Jag har själv råkat ut för något liknande med den modellen av Netgear-router som du har.
Men då har jag en fråga:
"Fryser" din Netgear-router ibland, utan att det finns något "mönster" i hur eller när det händer, och att den enda lösningen är att starta om routern?
Om svaret är ja, är den troligaste orsaken att det är en "Lookupdkonflikt". I det fallet, pröva med Unlookupd. Blir det ingen bättring, avinstallera Unlookupd och byt router.
Om svaret är nej, så kanske du ska börja med att ta bort batteriet på din PB, öppna luckan till Airportkortet och trycka in antennkabeln på kortet med lite mer kraft än du egentligen vågar. Den lilla skillnaden som det gör, ger faktiskt en mycket bättre mottagning. Använd gärna ett hårt föremål, för det räcker inte med ett finger.
Sedan att ett nät "svajar", kan bero på helt andra orsaker än just i den trådlösa överföringen, så hur yttrar sig "svajandet" konkret om vi bortser från grafen? Vad är det som "segar"?