Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är era Intel iMacs verkligen tysta?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-01-18 12:14

slösurfande och lite itunes

CPU A: 41 °C
GPU Diode: 46 °C

Fan 2: 874 rpm
Fan 1: 1400 rpm
Fan 0: 799 rpm

  • Medlem
  • 2007-01-20 16:28

liknande…

slösurf och knapp något mer, (återkommer när "allt" är igång)

CPU A: 49 °C
GPU Diode: 60 °C

Fan 2: 799 rpm
Fan 1: 1401 rpm
Fan 0: 800 rpm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-01 13:44

Jag har tidigare haft en iMac G4 Globe och en PowerBook G4. Båda datorernas fläktar hördes väldigt mycket och sattes igång inte lång tid efter att datorn startats. Skaffade därför nyligen nyaste iMacen 20" Core 2 Duo. Måste säga att den är oerhört tyst. T o m vid extrem ned-/ uppladdning så går fläktarna inte igång, trots att datorn stått på flera dagar. Dock går fläktarna igång om man sätter in en DVD eller CD skiva...

På min iMac 24" så är det enda som låter skärmen. Märker det när jag startar upp Windows. Under en kort stund när datorn startar upp så stängs skärmen av och datorn blir knäpptyst (såvida jag inte sätter örat till datorn och hör några fläktar långt där inne). Ljudet som skärmen avger är ett konstant brummande/hummande ljud. Även om det inte är särskilt högt så hör jag det minst sagt (dock kan det vara jag som är känslig mot just den typen av ljud då min flickvän tycker den är knäpptyst).

Nu tycker jag visserligen inte att det är något stort problem eftersom jag är van vid jävligt högljuda PC-datorer, men jag har hört att det fanns liknande "problem" med Powerbooken (tror jag det var) och att det löstes efter ett tag. Stämmer detta?

Att iMacen är helt tyst känns som en myt.

I förhållande till en kraftfull PC låter den inte mycket men jag hör ett konstant brummande från min.

Ursprungligen av mratin:

Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min /.../ Upplever ni också detta?

Min nya 20" iMac C2D 2.16 GHz är verkligen knäpptyst. Har inte hört fläkten en enda gång. Hade en iMac G5 innan som konstant lät som en blandning av moppe och hårtork. Nu känns det som om jag fått tillbaka min kära gamla Cube.

Jag har oxo en 20" iMac c2c 2.16. Men den är inte TYST. Det susar i nån decibel, det hör jag allt. Jag stör mig dock inte på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-19 19:17

Jag har också brummande på min iMac 24" men stör mig inte... För innan denna satt jag med PC med 10 Hårdiskar o 8 fläktar. Var till och med så att det kändes tomt att bara ha iMacen igång. Men har vant mig vid den sköna tystheten nu.

  • Medlem
  • 2007-02-24 11:52

Jag fick nog och *krävde* att få en ny dator (inte bara på grund av brummet), så nu kommer min TREDJE iMac om några dagar. Tänk om Porsche gjorde bilar där saker lossnade i kupén. Apple har väl tidigare stått för byggkvalitet, eller har de alltid haft strul undrar man?

/Fredrik (som bytte sin iBook 4 gånger, hade problem med sin mini och som nu är innne på sin tredje iMac) =P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-17 03:32

Har nått konstigt ljud på min iMac 24" också. Förutom det svaga brummandet som jag inte bryr mig om så verkar det vara nån större vibration som låtter rätt kraftigt faktiskt. Först trodde jag det var nån fläkt som kanske låg emot nått då det hjälpte att man vinklade skärmen lite så blev det bättre. Men har nu upptäckt att detta inte hjälper heller.

Men till min förvåning så märker jag att trycker jag "ihop" skärmen så tystnar det. Alltså sätter jag tummen på framsidan och fingrarna på baksidan o trycker ihop så slutar det. Det kvittar nästan var jag gör detta nånnstans. Så det känns som antingen e det hela bakstycket eller hela framstycket som vibrerar.

Nån som kan säga detsamma?

Ursprungligen av Kajan:

Har nått konstigt ljud på min iMac 24" också. Förutom det svaga brummandet som jag inte bryr mig om så verkar det vara nån större vibration som låtter rätt kraftigt faktiskt. Först trodde jag det var nån fläkt som kanske låg emot nått då det hjälpte att man vinklade skärmen lite så blev det bättre. Men har nu upptäckt att detta inte hjälper heller.

Men till min förvåning så märker jag att trycker jag "ihop" skärmen så tystnar det. Alltså sätter jag tummen på framsidan och fingrarna på baksidan o trycker ihop så slutar det. Det kvittar nästan var jag gör detta nånnstans. Så det känns som antingen e det hela bakstycket eller hela framstycket som vibrerar.

Nån som kan säga detsamma?

Yes, upptäckte precis ett vibrationsljud i min som inte funnits tidigare...min är ca 1 månad gammal....drygt! Ska kolla vidare om det går att åtgärda utan att skicka iväg burken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-19 12:08

Samma problem med resonans i chassit

Ursprungligen av beckzar:

Yes, upptäckte precis ett vibrationsljud i min som inte funnits tidigare...min är ca 1 månad gammal....drygt! Ska kolla vidare om det går att åtgärda utan att skicka iväg burken.

Jag har samma fenomen. iMacen (20", 2.66, 320Gb) låter irriterande hela tiden men ljudet försvinner om jag klämmer på datorn nere i högra hörnet. Min är en vecka gammal.
Klarade du av att fixa det?
Skickade du in datorn? Fick du en ny eller fixade de din gamla? Blev det bra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-19 14:27

Min iMac är tyst som en mus.

Alla ni som upplever irriterande surr på era iMac C2D...
Prova att ställa in: "Sätt skärmen i vila när datorn inte använts på: 1min".
Vänta sedan tills skärmen slocknad (datorn skall dock vara igång).
Min dator blir i alla fall MYCKET TYSTARE när skärmen är avstängd.
Prova även att justera ljusstyrkan för skämen, då märker man skillnaden ännu tydligare!

Som ni förstår har även jag detta problemet, och det är oerhört irriterande!
Dock menar jag att detta är relaterat till LCD'n eller någon annan komponent på något sätt, och inte till fläktarna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-14 08:27

Min 24" C2D är tyst som en mus. Har bara hört den surra 2ggr och det var verkligen inte högt.

Det enda jag hör är min hårddisk!

//Svante

knäpptyst här!

den är så tyst så jag trodde att den var död efter jag tagit en dusch medans den installerade leopard.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-09 23:38

Min iMac 24" (värstingkonfigureringen) har en fet ton (som ett litet ställverk typ) - det är 500GB-disken så klart. Burken låter som den monstermaskin den egentligen är. Den låter dock mindre än någon annan dator med dessa specs som jag har stött på - ja, jämfört med vilken Dell som helst så är den "tyst".

Två meter från iMacen hör man ingenting. Tonen har alltså låg amplitud, men visst skulle jag gilla om jag inte heller hörde den när jag sitter framför skärmen. Å andra sidan har jag andra bekymmer i livet

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-02-10 00:11

Min iMac 2.4 är mycket tystlåten, men tyst är den inte. Ett litet susande från fläkten och så kan man höra att hårddisken jobbar emellanåt.
Men minsta bakgrundsbuller och man skulle inte höra den. Har man byggt dator själv och försökt få skrotet att bli tyst måste man ändå ge Apple en eloge.

Mätte strömförbrukningen och den drog enligt min enkla mätare från Clas Ohlson cirka 110watt, och 57watt när skärmen (24") släcktes ... mycket bra värden, så det alstras inte så mycket värme som måste kylas bort. Dock är 11watt i vila en smula högt kanske.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-10 00:34
Ursprungligen av Enkie:

Dock är 11watt i vila en smula högt kanske.

Jisses! 2W i vila är vad som nämns (med nätverksuppvaknande avstängt). Är det bara bluff? 11W!!!

Min iMac 24", vit — den hör man inte. Möjligtvis om jag lägger örat mot skärmen.

Jag hade en eMac tills för ett par dagar sedan – nu MacBook 2,2.

Den är ju knäpptyst!

Har en Macbook Pro, den är riktigt tyst. Har hänt att jag tryckt på powerknappen för att upptäcka att den redan är igång.. :). Nu brukar jag röra musen innan så jag ser om det är skärmsläckaren som är igång ;).

Pulserande brum och annat brum på iMac 24"

Först: Ursäkta att jag inte såg denna tråd. Jag skapade en ny diskussion, men inser att mitt inlägg ska ligga här, så här kommer det:

Jag har återigen fått problem med BRUM på min annars fina iMac 24". Köpte en iMac oktober 2007, men den började genast brumma så kraftigt att jag fick byta ut den mot en annan iMac, som var bättre. Dessvärre kraschade hårddisken i somras, så jag fick - på garantin - lämna in datorn och fick en ny hårddisk inmonterad. Den har varit relativt tyst, tills för någon månad sedan, då det irriterande och störande, pulserande brummet dök upp även i den här iMacen. Det är inte fläktar som surrar, utan vibrationer från hårddisken som förstärks av skärmen, som ger resonans. Det hjälper inte att ställa datorn på mjuka underlag. Det konstiga är att det pulserande ljudet hörs några minuter när jag drar på datorn (från vila, oftast), när en extern hårddisk också är igång. Efter några minuter kopplar den externa ner i vila, och då upphör det PULSERANDE brummet från datorn, men det övergår i ett ganska kraftigt JÄMNT brummande.
Jag funderar på att lämna in iMacen, som är i slutet på garantitiden, till Dataservice i Norrköping, för koll och ev. reparation(?) - men jag är så trött på att behöva jamsa runt med Macen för ett eländigt brummande. Jag funderar förstås på om dessa vibrationer också SKADAR hårddisken. Nån som vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-29 15:24

Vanligt med störande brum

Innan jag beslutade mig för att byta ut datorn gick jag till de två applebutiker som finns här i Göteborg. Utav ungefär 20 iMacar som fanns uppställda och igång var det tre som lät som min. Av detta drog jag slutsatsen att ljudet från min dator inte är normalt men det är ett ganska vanligt förekommande fel att iMacarna brummar.

Apple skickar en ny dator till mig och jag skickar tillbaka den gamla. Mycket bra att jag får den nya innan jag skickar tilbaka den gamla så att jag får möjlighet att föra över allting innan jag skickar in den gamla

Har en iMac 20" C2D 2,4 och den är knäpptyst. Det enda som hörs är när den gör en backupp på den extarna disken (Då låter den externa disken).

Usch, brummande datorer är det värsta som finns juh :-S

Min iMac 2,8 har ett konstant susande ljud som jag kan höra från 2 meters håll, visserligen väldigt lågt men är ju en faktiskt en markant skillnad i ljudnivå från avstängd/vila och en påslagen dator. Visst, tusen gånger tystare än min gamla PC som jag betalade dyra pengar för att få tyst, men när folk säger att deras iMac är knäpptyst och att de inte hör den alls så undrar man om man kanske borde kontakta support. Vad tror ni?
Min fars Macbook är ju verkligen knäpptyst, där får man lägga örat emot dator för att höra den. Kan tänka mig att om man sitter i en lägenhet i en storstad så skulle jag nog säga att iMacen var knäpptyst, kan det vara något som gör att vi upplever olika ljudnivåer?

Ursprungligen av FillilutteN:

kan det vara något som gör att vi upplever olika ljudnivåer?

Självklart är det så, fenomen som ljud är alltid subjektiva. Speciellt då bakgrundsljud och placering spelar stor roll.

Fråga: Hur står sig en iMac mot en Mac Mini av senaste snitt - rent ljudmässigt? Min bror har en Intel Mini...

Bevaka tråden