Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-audio 49e + iBook = svagt ljud

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 12:53

Införskaffade en 49e häromdagen och upplever att ljudet som produceras är riktigt lågt när jag kopplar in den till min iBook. Någon som känner igen samt löst detta problem. Jag använder inte Garageband utan SimpleSynth.

tack på förhand
/Johan

Det borde inte bero på själva klaviaturen, men det kan vara så att anslagskänsligheten är satt till att vara låg.

Har du prövat i Garageband?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 14:24

Ja jag måste slå rätt hårt på tangenterna för att höra, hur ställer man in känsligheten?

Har en iBook G3:a med inte direkt rasande mkt minne. Har aldrig provat GB på den.

Kolla i brukshandvisningen för klaviaturen, det är parametern "Velocity" du ska justera. Det kan även finnas i inställningarna för programmet du använder.

Testat att röra slidern? Den är standard programmerad på att styra volym

Usch vad man glömmer ja! :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-20 08:56

Slidern, menar du på tangentbordet - det är väl klart, står på högsta.

Pröva att ställa om slidern så att den reglerar velocity'n istället.

Jag har icke hadft detta problem med min keystation. Prata annars med din musikaffär. Vad hade du förväntat dig för 999 lök? Flygel anslagskänslighet? Knappast. (Eller så är det så at jag hamrar på tangenterna)

Sådana problem ska det inte vara för en tusenlapp!

Det är sannolikt velocity'n som är ställd lågt. Musikaffären är annars stället att gå till, som sagt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-21 09:12

Vad jag väntar mig för 999 lök är att min iBook ska hantera en USB-pryl på så sätt att ljudet ut ska gå att höra.

Om du har garageband så skulle jag pröva det. Jag tror inte att det är fel på varken iBooken eller klaviaturen.

1
Bevaka tråden