Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att installera Windows på din Intel-Mac?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-06 13:00

nej...

Kan ju säga att jag aldrig hade betalat för en sån lågkvalitativ produkt som Windows XP. OS X Tiger var däremot verkligen värt pengarna.

Jag hoppas Apple utvecklar något som gör att man kan köra igång Windows-program direkt i OS X så man slipper allt som har med Windows att göra även när man vill spela ett PC-spel.

Ursprungligen av tobiwan:

Jag hoppas Apple utvecklar något som gör att man kan köra igång Windows-program direkt i OS X så man slipper allt som har med Windows att göra även när man vill spela ett PC-spel.

http://darwine.opendarwin.org/

Edit:
Och mitt svar på trådens fråga är nog NEJ. Men skulle kunna tänka mig att köpa Windows om inte Microsoft tog så hutlöst betalt för det.

Senast redigerat 2006-04-06 13:50
  • Medlem
  • 2006-04-06 13:05

Jag kör en "Snigeln" jag mé.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 13:19

Switchade inte helt utan anledning... så mitt svar lyder: Nej.

• Oregistrerad
  • 2006-04-06 13:28

Jajamen.

Jepp men tidigast i slutet av år 2007 om inget oväntat inträffar. Inväntar att Windows Vista blir stabilt och BootCamp har fixat till all eventuell inkompabilitet (?) - Mina nuvarande macar är bara 26 ( Powerbook 12" ) samt 8 månader ( iMac 20" ) gammla och man byter inte sådant som om dom vore kalsonger. Anledningen är att tjejen och hennes son är mer vana vid Windows så det får då bli en stor stationär mac som ALLA i familjen kan glädjas åt, då behövs det inte två olika datorer. Jag ser det som en övergång där dom senare tröttnar på Windows och enbart bootar OSX. Hoppas på att Apple till dess minskat sina marginaler och sänkt priserna till en nivå som närmat sig vad en bättre PC kostar även fast det knappas är avgörande ifall jag skulle tycka att det svider lite i plånboken.

XP: Nej.
Vista: Kanske, dock troligen nej.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 17:16

Nej, aldrig.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-06 17:22

Jag köper ingenting från Microsoft. Gillar inte kvaliteten på deras produkter helt enkelt.

Ett undantag dock: Min Xbox. Men där är det ju inte Microsofts förtjänst att den är så fenomenal, utan utvecklarna som fixat mod-chips och XBMC.

köpa: kanske (man kan förövrigt köpa OEM licens nu-kostar 1000 kr)
köra: ja, som en social grej då jag har vänner som spelar.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-06 19:32

Jepp. Om inte annat "för att man kan". Måste testas.
På jobbet skall jag testa detta, bara för att reta gallfebern på IT avdelningen. Om det funkar bra kommer jag att bjuda in IT-avdelningen för en demonstration. Men det blir nog först när det kommer i Leopard innan Vista släpps. Å andra sidan är det ingen brådska, vi har just gått över till XP på klienterna.

• Medlem
  • Oslo
  • 2006-04-06 19:32

Nix Pix.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-06 19:46

Näe, såvida inte den där virtualiseringsgrejen funkar fint, då kanske jag installerar en kopia av XP som jag redan äger, och då bara för att kolla att webbprojekt jag jobbar med fungerar fint i IE6/7.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-06 21:35

Jag kommer garanterat att installera och köra Windows XP (har en inköpt skiva). Främst kommer det att användas för spel, men även för att testa kompatibilitet med webbplatser och java-applikationer.

Har precis installerat - fungerar helt klart över förväntan, så JA!
Vet flera personer som kommer att köpa Mac pga detta. Finns faktiskt folk som måste kunna köra t ex SPCS och diverse CRM-system som bara finns till PC. Detta är GREAT!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-06 21:50

Jag bytte FRÅN Windows för att slippa det, inte för att köra det på en snyggare burk.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 22:11

Att det inte är fler som fått windows från Msdnaa eller vad det heter (du får ladda hem och bränna ut + serial om du pluggar på ngn högskola) förvånar mig. Kommer nog ha kvar stationära pcn så tveksamt när det väl blir dags för en mbp.

Köpa och köpa, jag har redan xp-licens. Och jag kommer definitivt att ladda in xp så jag slipper windowsburken för de grejer som kräver det!

Testat och rensat...

Ursprungligen av akerstrom:

Köpa och köpa, jag har redan xp-licens. Och jag kommer definitivt att ladda in xp så jag slipper windowsburken för de grejer som kräver det!

Får man ta tillbaka?
Jag har just lusat ned min macbook med xp och fick ångest efter fem uppstarter för att uppdatera os och antivirus. Sen började jag tänka på antispyware och bättre brandvägg och kom på mig själv.... va fan håller jag på med? Jag har en suverän dator med ett suveränt operativ och är nöjdare än någonsin och vad gör jag, utsätter mig frivilligt för pesten, digerdöden och hiv på samma gång.

Har rensat och är åter ren, känns skönt och tryggt. Jag har andra burkar jag kan använda när jag behöver windows, min macar ska jag hålla rena!

• Oregistrerad
  • 2006-04-07 15:18

Hmmm. Jag har rotat bland gamla cd-skivor från PC-tiden och hittat följande:
Product recovery CD-ROM Windows XP Professional-SP2

Kan jag använda den när jag installerar boot camp? Eller innehåller den fel grejer?

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-04-08 21:41

Ytterst tveksamt.

Ja. vi kommer ha dual boot på våra nya intel-macar ... av den anledningen att crm systemet är windows-baserat ... vi håller dock på att byta crm system till ett som fungerar på både osx och windows ... därav kommer vi köra windows på macarna .. få snabbare datorer och när vi väll bytt bort crm systemet så kommer vi köra 100 os x ...

vår nya xserve hostar idag 4 macar och 12 pc datorer .. jag hoppas att inom 2 år så är statusen 100 % mac ...

bytte från windows i onsdags och än så länge har jag inte hittat någonting som jag saknar så det finns ingen anledning till att installera windows.

Nej nej nej.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-23 23:51

Det verkar krylla av Windowsbögar här som bara längtar efter att får köra Windows på Macen. Som jag har sagt förut så säger jag det igen; att jag har valt Mac för att slippa Windows.

Bevaka tråden