Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsumentmakt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-01 13:43

Tjohej,

På grund av den övertro jag har till marknadsekonomi anser jag att konsumenten har stor makt, men som alla vet så är inte macanvändaren en högprioriterad grupp bland tex elaka banker och onda statliga bolag...

Därför funderar jag på att göra en sida som listar alla bolag och andra instituationer som låg prioritera eller helt utesluter Mac användare...

Så nu önskar jag att alla som stött på sådant mailar till [email protected] så skall jag börja knacka lite kod så länge..

mvh
/P

  • Oregistrerad
  • 2003-02-01 14:20

bra intativ!

Det handlar nästan bara om slöhet och allt som oftast kunskapsbrist.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Esse:
På grund av den övertro jag har till marknadsekonomi anser jag att konsumenten har stor makt...

Det du är inne på är precis det som behövs för att konsumenten ska ha nån makt alls: att man gör påtryckningar, på något sätt organiserar konsumenterna. Frågan är om man inte måste gå längre än att göra personliga "svarta listor". Om du har en uttalad mängd konsumenter med dej så blir trycket starkare.

Min åsikt är att marknadsekonomin i sej inte ger konsumenten någon makt alls, speciellt inte i dagens internationalisering som gör den enskilde konsumenten mindre intressant än någonsin. De som "röstar med fötterna" tänker oftast med fötterna också och då blir effekten noll och sexigaste reklamen vinner.

vore kul om någon (aldrig att jag skulle orka...) drog igång ett upprop för folk som vill ha mac som personalköp, så kunde man göra en svartlistning över de arbetsgivare som vägrar detta.

power to the people!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-02 12:11

Absolut, maila in även de företag som vägrar ha mac med i personalköpen.. kul är också om ni mailar in de företag som faktiskt tagit intiativ till att ha med mac i sortimentet..

företag = företag, organisationer, myndigheter osv osv..

Hrm, löser man inte problem med att ens företag inte erbjuder Mac-personalköp med att sköta personalköpet via InWarehouse eller annat företag som erbjuder detta?

Synd att det inte finns fler Mac ÅF.

Bra grej Peter!

Håll det hela på saklig nivå så biter det bättre.

Skriv kort om standards som finns för att skapa webbsidor för alla. Ta gärna med Linux oxå så blir summan av de som ställts utanför större.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 15:53

Bra initiativ!
Håller med Anders om att det måste skötas snyggt och sakligt. Att bara säga "ni är dumma för ni stöder inte Mac" gagnar inte oss, utan späder snarare på fördomen om Mac-användare som gnälliga och motsträviga.

Sakliga argument, således, gärna med hänvisningar till gällande standarder.

När det gäller myndigheter är det ju extra anmärkningsvärt eftersom de ska vara till för alla i landet.

Vi som har varit med ett tag minns Macpower. Här är deras svartlista från 1998:
http://web.archive.org/web/19980109205237/macpower.com/krig/svartlista.html

Några exempel på webbplatser som inte följer standard:
http://www.ford.se
http://www.myresjohus.se
http://www.lumpen.nu

Kommer inte på företag och organisationer på rak arm nu, men jag måste ju ge en ryggdunk för ett förträffligt projekt...

  • Medlem
  • 2003-02-03 16:38

Skattemyndigheten tillåter endast Windows för e-deklarationer. Ska genast meddela dem att de är svartlistade och att jag av den anledningen undanber mig vidare kontakt med dem.

Peter - om du är seriös om att bygga en bra svartlista så kan jag vara intresserad av att vara inblandad. Det hade varit kul att lägga till en sådan funktion på 99mac.com.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:17

Jag föreslår att denna svartlista inte bara innehåller sajter som råkar ofunka på mac, utan alla sajter som kräver ostandard saker, som flash t.ex.

1
Bevaka tråden