Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple som monopolist (iTunes och iPod)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 18:40

MacMinute skriver att iTunes nu är den mest använda mediespelaren om man räknar i tid. Detta samtidigt som iTunes Music Store är klar marknadsledare. Bör vi nu bli nervösa för monpolmanér från Apple?

Så länge Mac OS var ett operativsystem i marginalen, och Apple var tvungna att följa standarder, var det som var bra för Apple bra för mig som användare, men när Apple blir marknadsledande inom ett segment, gäller inte detta nödvändigtvis.

Frankrike har reagerat mot Apples motvilja att licensiera ut sitt DRM, och kommer eventuellt att kräva detta lagstiftningsvägen. (Man tänker sig göra det lagligt att kringgå skyddet, för att kunna spela filerna på andra musikspelare än iPod). Jag vore nervös om jag skulle bygga upp mitt nuvarande musikbibliotek på filer jag endast kan spela på Apples hårdvara. Har strököpt litet på iTunes MS, men kommer ej att bli en stor kund.

Frankrikes reaktion påminner om Massachusetts government mandate requiring the use of ''open" data formats. Vi som bygger upp våra privata mediebibliotek kring iLife, borde kanske fundera kring detta!

Vänligen, Ylan

Men seriöst? Det finns väl inget som tvingar oss att använda Apple's grejer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 19:02
Ursprungligen av irrelogical:

Men seriöst? Det finns väl inget som tvingar oss att använda Apple's grejer?

Det finns ingen som tvingar oss att använda MS Office heller, men alternativen är inte så lockande. Poängen är att man inte är tvingad nu, men när man har investerat ett antal tusenlappar i filer som endast är uppspelbara på Applehårdvara, känner man sig ganska tvungen.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det finns ingen som tvingar oss att använda MS Office heller, men alternativen är inte så lockande. Poängen är att man inte är tvingad nu, men när man har investerat ett antal tusenlappar i filer som endast är uppspelbara på Applehårdvara, känner man sig ganska tvungen.

Vänligen, Ylan

Ouh, då hamnar saken i ett lite annat läge. Jag uppfattade "strököpt" som max några hundringar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 02:39
Ursprungligen av irrelogical:

Ouh, då hamnar saken i ett lite annat läge. Jag uppfattade "strököpt" som max några hundringar.

Det är också bara några hundringar, men jag tänker på de vinylskivor och CD jag har lagt pengar på genom åren. De som är nyvordna musikköpare, och företrädesvis köper från iTMS binder sig, inte bara vid ett format, men vid en hårdvaruleverantör. CD kommer inte att finnas för evigt, men är ej komprimerat, och kan spelas upp av ett otal maskiner, från ett otal leverantörer.

Apple var tvungna att acceptera öppna standarder, därför gjorde de det. Microsoft har inte (hittills) varit tvungna, för de har varit monopolister. Är Apple tvungna med iTunes/iPod-komplexet?

Tror också att öppet slår slutet på sikt. Titta på hur SMTP slog ut alla slutna e-postsystem! Men vad gör vi under tiden? Köper låst musik på ITMS? Köper iPod, som inte spelar andra låsta filer, eller t. ex. Ogg?

Vänligen, Ylan

Om jag har förstått strategin rätt så var ITMS inte tänkt att bli lönsam på ett tag. Apple räknade med att väga upp förlusten genom att kränga mera ipods. Då är ju försvarbart att låsa musiken till sin egna spelare i ett initialt skede. Jag vågar inte drömma om vilken enorm investering som ligger i att starta ett ITMS.

Men jag tycker att Apple inom kort bör licensiera ut sitt DRM så att andra spelare kan spela ITMS-köpt musik. Det är dags att ITMS "försörjer sig självt" nu när ipoden är så pass dominerande. Ju fler spelare som stöds desto fler ITMS-kunder.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Då är ju försvarbart att låsa musiken till sin egna spelare i ett initialt skede.

Jo, mitt inlägg ovan är nog lite hårddraget när jag föreställer mig att deras nuvarande strategi skulle gälla i fortsättningen. Förhoppningsvis så inser de själva när det är dags att öppna upp formatet. Som du säger så räknade de enbart med att tjäna pengar på hårdvaran från början.

Men jag är lite orolig över hur Jobs tänker när det gäller detta. Han är nog också en Bill Gates, som vill skapa världsherravälde. Han har bara lite bättre smak.

Jag hoppas verkligen att Apple kommer att öppna upp sitt system med DRM. Borde de inte ha lärt sig av sina misstag när de målat in sig i ett hörn med sitt gamla OS och med PPC? Idag behåller Macintosh sin själ, men de ligger mer i linje med standarder vad gäller hårdvara och kompatibilitet. Som jag uppfattar det så höll det på att gå riktigt illa ett tag, därför att allt var för slutet inom sitt egna lilla kretslopp. Idag gör de hård- och mjukvara som fungerar med "resten av världen", men innan så tappade de massor av marknadsandelar, och det var nog för att de som satsade på ett mer öppet "kretslopp" mellan hårdvara och mjukvara så småningom skapade en sundare ekonomi genom att öppna konkurrensen för alla som ville delta i den.

Missuppfatta mig inte nu. Jag anser att Microsoft och Windows har en mycket osmakligare monopolställning än vad Apple någonsin har haft inom något område. Så öppenheten på andra sidan är relativ. Men kanske även Microsofts dagar som totalt dominerande på sin marknad är räknade? Både Windows och office-formaten börjar få en konkurrens som på sikt borde skaka om Gates & co ordentligt.

Saken är nog den, att flera har försökt skaffa monopol på olika håll inom den digitala världen. Jag är övertygad om att monopolen går under. Om det inte sker genom att marknaden i sig kan konkurrera ut protektionistiska monopolister, så sker det genom att stater kommer att sätta punkt genom konkurrenslagstiftningar.

Att Apple inte kommer att kunna hålla kvar en dominerande ställning genom sitt "slutna" format är rätt klart. Man behöver bara föreställa sig hur en rimlig framtid kommer att se ut för att förstå det. Tänk att det bara skulle finnas en enda lirare på marknaden för musik, som står för hårdvara, mjukvara och musikförsäljning i ett enda totalt system. Det går inte. Men ungefär så ser Apples strategi ut idag. Någonstans måste de öppna upp för konkurrens.

(Och om någon nu tycker att jag låter som en liberal med allt snack om marknad, öppenhet och konkurrens, så kan jag säga att det är rätt fel. Det är nästan så att det bär mig emot att använda orden så mycket som jag gör i det här inlägget. )

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-17 20:51

På tal om Appel och iTMS, bryter inte Apple (som i Mac) dagligen mot överenskommelsen med Apple (skivbolaget som Beatles startade) om att inte ha något att göra med musik?

Själv tänker jag aldrig handla på iTMS så länge filerna bara går att spela i iPod. Egentligen är jag nog mycket tveksam till att köpa annat än lossless också men det är mer en principsak.

På tal om Frankrike förresten, jag hörde tidigare om att ett lagförlag om hårdare "piratregler" baktänt och parlamentet istället hotade med att driva igenom ett förslag om att göra det lagligt. Fransmännen är allt lite roliga, på både gott och ont.

Ursprungligen av JockeBo:

På tal om Appel och iTMS, bryter inte Apple (som i Mac) dagligen mot överenskommelsen med Apple (skivbolaget som Beatles startade) om att inte ha något att göra med musik?

Ska upp i rätten så småningom...

edit: 27:e mars för att vara mer specifik

Ursprungligen av JockeBo:

Apple Computer har redan betalat Apple records 2 gånger (totalt runt 200 miljoner kronor) så Apple lär inte behöva betala något mer, speciellt inte när överenskommelsen löd att Apple inte fick sälja CD eller andra fysiska musikmaterial men digital distribuerad musik gick tydligen bra....

"In 1991, Apple Corps sued Apple Computer again, alleging that by adding sound to computers, the computer company was in violation of the 1981 agreement. This time Apple Computer paid $26.5 million. The computer giant agreed that although it may be involved in digital music, it would not package, sell or distribute any physical music materials, such as CDs."

Förövrigt så är det lustigt att Apple Records inte har velat sälja Beatles på iTMS och säkerligen förlorat några miljoner dollar på det.

Ursprungligen av Simon Templar:

Apple Computer har redan betalat Apple records 2 gånger (totalt runt 200 miljoner kronor) så Apple lär inte behöva betala något mer, speciellt inte när överenskommelsen löd att Apple inte fick sälja CD eller andra fysiska musikmaterial men digital distribuerad musik gick tydligen bra....

"In 1991, Apple Corps sued Apple Computer again, alleging that by adding sound to computers, the computer company was in violation of the 1981 agreement. This time Apple Computer paid $26.5 million. The computer giant agreed that although it may be involved in digital music, it would not package, sell or distribute any physical music materials, such as CDs."

Förövrigt så är det lustigt att Apple Records inte har velat sälja Beatles på iTMS och säkerligen förlorat några miljoner dollar på det.

Det faktum att Apple Computer fått betala två gånger tidigare förhindrar nog inte att det sker en tredje gång, och tolkningen av avtalet är nog inte så enkelt som du får det att låta som. Syftet med avtalet var väl troligtvis att Apple Computer inte fick ge sig in i musikbranschen som distributör, vilket de nu gjort. Det ska bli intressant att följa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 14:13

Frankrike bråkar vidare. Poängen är att man skall kunna spela musik från iTMS på andra spelare än iPod, och musik från andra musiksajter på iPod. Lysande för oss konsumenter!:D

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Frankrike bråkar vidare. Poängen är att man skall kunna spela musik från iTMS på andra spelare än iPod...

Heja Frankrike!

Ursprungligen av Ylan:

...och musik från andra musiksajter på iPod. Lysande för oss konsumenter!:D

Med det kan väl knappast vara Apples problem att de andra väljer att använda WMA.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 14:58
Ursprungligen av Björn Leander:

Med det kan väl knappast vara Apples problem att de andra väljer att använda WMA.

Lagstiftningen riktar sig säkert inte endast mot Apple, men Apple vägrar licensiera ut sitt DRM!

Vänligen, Ylan

Det som jag är mest intresserad av är om jag med enkelhet kommer att kunna spela upp den musik jag köper idag via iTunes Music Store om femtio år.

Det som jag är mest intresserad av är om jag med enkelhet kommer att kunna spela upp den musik jag köper idag via iTunes Music Store om femtio år.

Fast den frågan har man ju alltid ställt sig förr eller senare oavsett format. Från stenkaka, vinyl, kasett, CD.....
Fördelen nuförtiden är väl att det är lättare att hantera bakåtkompabilitet eftersom det är digitalt.

Fast den frågan har man ju alltid ställt sig förr eller senare oavsett format. Från stenkaka, vinyl, kasett, CD.....
Fördelen nuförtiden är väl att det är lättare att hantera bakåtkompabilitet eftersom det är digitalt.

Poängen var att det inte ligger någon DRM på vinylskivorna. Med dagens DRM-musik finns inte fördelen av att det är digitalt.

Kommer iTunes finnas om femtio år? Kommer iPod att finnas om femtio år? Kommer QuickTime att finnas om femtio år?

Lästips.

Poängen var att det inte ligger någon DRM på vinylskivorna. Med dagens DRM-musik finns inte fördelen av att det är digitalt.

Kommer iTunes finnas om femtio år? Kommer iPod att finnas om femtio år? Kommer QuickTime att finnas om femtio år?

Lästips.

Egentligen upprepar jag väl bara Martin Petterssons inlägg, men att köpa musik för evigheten är nog inget att tänka på. Jag har idag några skivor på vinyl som tillhör det mest älskade av det jag någonsin köpt. Min skivspelare har lagt av. Jag kan köpa en ny skivspelare till rimligt pris, och formatet jag sparar det på kommer naturligtvis inte att vara evigt. Om jag vore mindre kunnig vad gäller datorer och teknik, så skulle jag nog inte ens tänka på att digitalisera skivorna.

Med rätt kunskap kan du tvätta bort DRM. Du kan aldrig tvätta bort förlusten av kvalitet om du för över filerna till en ny komprimering.

Vår situation är inte unik. Den musik man köper idag bärs upp av ett mediaformat, och det kommer att gå ur tiden. Så har det alltid varit, och så kommer det kanske alltid att vara. Som privatperson har vi våra små bekymmer. Jag är mer oroad över biblioteken, som har till uppgift att spara saker för eftervärlden. Vi kan tolka egyptiska dokument. All digital smörja som kommer att finnas om 3000 år ska också kunna tolkas.

• Oregistrerad
  • 2006-03-17 22:45

Vad är det för någon överenskommelse? Har aldrig hört talas om den.

Jag tycker fortfarande att det här är lite tokigt. Även om jag själv vill kunna spela min musik i vilken spelare som helst så tvingar det väl inte Apple att göra så att det går?

Det känns ungefär som om de hade åtalat Volvo för att deras motorer inte passar i en SAAB.

Hur kommer det sig att det alltid dyker upp bil-metaforer på datorforum?

Du kan inte jämföra musik med en bil. Det är ingen vettig liknelse. Tänk såhär istället, att CD-skivorna du köper på Åhléns kan du bara spela på en SONY-stereo. Det tror jag inte att du skulle tycka vara vettigt.

Du kan inte jämföra musik med en bil. Det är ingen vettig liknelse. Tänk såhär istället, att CD-skivorna du köper på Åhléns kan du bara spela på en SONY-stereo. Det tror jag inte att du skulle tycka vara vettigt.

Snarare att all musik utgiven av Sony BMG bara går att spela på Sony-maskiner.

Tja, jag tror att det kan ha att göra med den snea könsfördelningen. Men vi får ju tillökning då och då i högermarginalen. :rolleyes:

Ärligt talat så hade jag inte köpt musik på Åhléns om det hade varit så. Jag köper inte musik på ITMS heller för den delen.

Men musiken man köper på ITMS finns att köpa på andra ställen. Då kostar den mer, men man kan spela den vart man vill (oftast).

• Oregistrerad
  • 2006-03-20 07:37

Själv tänker jag aldrig handla på iTMS så länge filerna bara går att spela i iPod.

Men så är det ju inte, min dator är ingen iPod.

Vad är det för trams att Apple inte skulle få låsa "sina" låtar till iPod? Det har väl ingen annan med att göra, gillar man det inte får man väl handla någon annanstans. Är inte historien full av likande exempel? Då kan man väl lika bra kräva att alla programutvecklare släpper versioner för alla tillgängliga plattformar också, jag ser där ingen skillnad alls i resonemang. Jag tycker likande resonemang är helt vansinniga, och är inte alls förvånad att det tycks mkt i landet F.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 07:50
Ursprungligen av Jörgen U:

Själv tänker jag aldrig handla på iTMS så länge filerna bara går att spela i iPod.

Men så är det ju inte, min dator är ingen iPod.

Vad är det för trams att Apple inte skulle få låsa "sina" låtar till iPod? Det har väl ingen annan med att göra, gillar man det inte får man väl handla någon annanstans. Är inte historien full av likande exempel? Då kan man väl lika bra kräva att alla programutvecklare släpper versioner för alla tillgängliga plattformar också, jag ser där ingen skillnad alls i resonemang. Jag tycker likande resonemang är helt vansinniga, och är inte alls förvånad att det tycks mkt i landet F.

Det är samma trams som tvingade Microsoft att separera IE från Windows. Den stora fördelen med en marknadsekonomi är just marknaden. Vid monopol existerar ingen marknad, och därför har de flesta länder något slags lagstiftning syftande till att motverka monopol. Läs länkarna i mitt första inlägg i denna tråd.

Vänligen, Ylan

Monopol i sig är varken fel eller olagligt. Det är missbruk av monopol som är fel och olagligt.

1
Bevaka tråden