Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac to PC

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 07:06

Hej
Snälla hjälp mig
Jag vill bränna en CD skiva med bilder filmer och visa text dokumentet, som sedan vill jag skicka till kompisar och familjen över atlanten .
Jag vet att dem använder PC inte Mac.
Jag vet ej vilket format ska jag ha på alla dessa filer (bilder filmer och text dokumentet) och vet ej i vilket format ska jag bränna CD skivan så att deras PC datorn kan läsa även om den är inte så modern ( jag gissar dem har en 3- 5 år gammal PC datorn).
I cincerly apreciate very much if some one can help me with this question.
Tack so mycket.
Med Vänliga Hälsningar.
C.

ISO9660 tror jag det heter...
Lite osäker just på siffrorna jag brukar inte läsa dem så nog när jag bränner väljer bara ISO formatet som fungerar på Win.
Det bränner Macen direkt som du använder systemets inbyggna bränningsprogram annars skulle jag använda Toast som fixar detta galant.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-16 07:59

Sparar du bilderna som ".jpg", filmerna som ".mpg" & texten som ".txt" så kan de säkert öppna dem...
Har du lite koll på director kan du göra en projektor som säkert kan öppnas i deras PC, eller varför inte göra ett fett HTML doc av alltihop? Om de inte är så haj på datorer kanske det kan vara bra att lägga in knappar & navigering? Hoppas du blir lite klokare på detta...

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 08:44

Jonaz
Tack .Nej du,inte klock nej men gärna skulle vilja om du har tid förklara mig det med Director så att flerna öppna sig själva etc,det skulle vara max 4 me att presentera ngn som en film av allt eller liknande .
Tja om du vill så bir jag Mycket glad för help me Tack tack igen .MVh
C

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-16 09:01

Kan tyvärr inte förklara director snabbt & enkelt...
Men kolla in macromedias hemsida, vem vet det kanske finns en demo eller liknande...

En snabb förklaring, director är ett program som tillåter dig att göra presentationer, CDrom produktioner, enklare spel & webplatser... Har du lite koll på Flash så kan du sätta dig in i programmet på en dag eller två...
Är du helt rookie kanske du skulle kolla på andra lösningar...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-16 12:35

Tyvärr måste jag upplysa om att det inte går att skapa projektorer från Director i en mac som funkar i en pc.

Man måste göra projektorn på den plattformen som den ska visas på. Sorry...

• Medlem
  • 2002-09-16 13:21

Flash-projektor funkar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-16 13:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Tyvärr måste jag upplysa om att det inte går att skapa projektorer från Director i en mac som funkar i en pc.

Ehhh... jag har med stor framgång gjort projektorer som funkat fint på PC... från min mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 14:08

Det enklaste måste väl vara att göra allt i HTML. Att lära sig Director bara för att kunna visa bilder och text är väl lite överdöd i alla fall. Nej, HTML-isera allt och bränn det på en CD-R.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-16 14:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det enklaste måste väl vara att göra allt i HTML. Att lära sig Director bara för att kunna visa bilder och text är väl lite överdöd i alla fall. Nej, HTML-isera allt och bränn det på en CD-R.

Japp, du har såå rätt... Jag ville bara ge lite förslag för killen om hur man skulle kunna göra...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:

Ehhh... jag har med stor framgång gjort projektorer som funkat fint på PC... från min mac

Nej, man kan inte göra PC-projektorer i macversionen av Director eller tvärt om. Shockwave däremot funkar ju på båda plattformarna, men då måste man kolla det genom en browser. Filerna man gör projektorn av är däremot identiska för mac/pc så det är lätt att flytta mellan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 15:04

Carlos, oavsett hur du nu gör så bör du så klart testa slutresultatet på en pc här hemma i Sverige innan du skickar iväg skivan till det fjärran Amerikat.

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 21:25

Hej till alla
Och en sincerly Muchas Gracias 4 help ....till alla.
Nu vill jag göra en liten resume av min inläggs komentarer bara för att få det bekräfta eller vi få se...
Det gick inte med Director etc ect
Enligt mondo65

(Det enklaste måste väl vara att göra allt i HTML. Att lära sig Director bara för att kunna visa bilder och text är väl lite överdöd i alla fall. Nej, HTML-isera allt och bränn det på en CD-R. )

ok mondo 65 Dimi come devo fare??tell me how to do please ? vilken software behöver osv om du har den tid vore jag enorm tacksam.

Måste det automat-köras?

Så här skulle jag göra:´

1. Skapa en mapp på skrivbordet. Döp den till "CD"
2. Skapa mappar i mappen "CD", som heter:
"Images"
"Documents"
"Movies"
3. I "Images" skulle jag lägga varje bildfil, och se till att varje fil har rätt ändelse och ett lättförståerligt namn. Om det är en bild på sonen Jeff, så skulle jag döpa filen till "jeff.jpg" och lägga den i "Images"-mappen.

I "Documents" skulle jag på samma sätt lägga textdokument. T.ex. "history.txt"
Kom ihåg att lägga till ".txt" i slutet av filnamnet. Eller ".doc" om det är en Word-fil.

I "Movies" skulle jag lägga filmer med rätt filändelse. Är det en mpeg-fil så skulle jag döpa filändelsen till ".mpg", om det är en Quicktime native-film, så skulle den döpas till ".mov". Och så vidare.

Om du har Toast:
Om du har Toast så kan du göra Automat-start för Windows och Mac. Så den absolut simplaste formen av detta projekt ska ju vara att du skapar en Text-fil som förklarar vad som ligger var. Och vilka program dom ska använda, och hur som ska använda det. Och så sätter du den text-filen som automatstart. Men det kan du bara göra i Toast.

Du bränner antingen skivan som Hybrid, eller som ISO9660. Men bränner du den som 9660 så får inte filnamnet vara länge än 8+3, vilket kan vara lite svårt om man vill ha förklarande fil-namn.

Hoppas något av detta hjälpte dig Carlos.

Det näst enklaste är att göra en hemsida som du bränner ned. Det räcker att göra en index.html och en sida för varje kategori (Images, Documents och Movies).

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-17 14:32

Några synpunkter:

Det går inte att skapa en projektor från Director i mac som kan köras på PC. Eller vise versa. Däremot som påpekas ovan kan man göra shockwave.

Ska man göra autostart på en pc krävs en liten fil som heter "autorun.inf" som egentligen är en textfil och innehåller:

[autorun]
open=programnamn.exe

Den filen ska ligga i första nivån på CDn.

Ska man däremot ha autostart på mac måste man göra det i Toast.

Vill man ha stöd för Joilet så kan man få det i Toast (stöd för långa filnamn i Windows) genom att ställa in det i inställningarna för ISO9660.

Annars tycker jag att Daniel Erikssons (tja Atrus) synpunkter är de bästa. Varför krångla till det när man inte behöver?!?

[ 17 September 2002, 14:34: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 14:51
Citat:

quote: ok mondo 65 Dimi come devo fare??tell me how to do please ? vilken software behöver osv om du har den tid vore jag enorm tacksam.

Du gör ju precis som du vill förstås, men jag skulle inte krångla med en massa .inf-filer och Windows-krafs. Så här skulle jag göra:

1) Göra en ny mapp och kalla den för exempelvis homepage.

2) Lägga bilder, texter och filmer i separata mappar i mappen homepage och kalla dem för något i stil med pics, texts och movies.

3) Hämta ner testversionen av Dreamweaver, skapa en index.html och börja bygga från den. Länka in filerna i HTML-dokument alltså.

4) Bränna allt på CD med Disc Burner. Funkar bra.

Hämta testversionen av Dreamweaver här!

Ett annat användbart program är PageThing2.

[ 17 September 2002, 14:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 00:01

Vilket jobb för att skicka lite filer över på andra sidan jorden.....

PC och Mac kan JU dela på filerna mellan varandra.. det enda man måste se till att göra i Mac:en är ju att spara filerna med en filendelse typ *.jpg ( fil001.jpg )eller vilket format man nu väljer... de flesta bildvisnings program klarar av diverse filer typ som ACDSee

http://www.acdsystems.com/English/index.htm

o lika så med filmer som man skapar i en Mac funkar ju med på PC... eftersom QuickTime funkar bra på båda så varför inte köra det... men glömm inte att döpa filerna rätt.. typ *.mov ( fil002.mov ) glöm inte att instalera Quicktime på PC:en om det inte redan finns dvs

Quicktime finner man på www.apple.se bara ladda hem o instalera... ( för den som inte vet!! )

PC o Mac funkar ju med varandra

Lite förvånad över att ingen har föreslagit att man gör ett par Worddokument i vilket man monterar bilderna och sedan kan man skriva lite text under dem. Som ett sorts fotoalbum helt enkelt.

Sedan kan man om man vill spara ner det som en PDF och spara alltihop på CD-skivan. Man kan också, hör och häpna, skriva ut ett Word-dokument, då kan man ta del av bilderna helt utan elektricitet eller datorer! Wow!

Vill man vara ambitiös och sedan få förklara hur man installerar en programvara på telefon över atlanten så kan man ju bränna en ISO 9660 skiva och på den kan man ha lagt dit installerararna för Adobe Acrobat för Mac och PC.

Lätt med HTML? HTML är inte lätt och jag är ytterst förvånad över att en fråga formulerad på det viset får de svar den har fått ovan.

Skall man skicka saker till PC-användare så måste man tänka på filtyper, vilket har påpekats ovan.

(För övrigt är Authorware lättare att göra detta i än Director, men AW finns inte på Mac, sådetså...)

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 01:59

Problemet är bara att Carlos vill visa bilder, filmer och textdokument. Jag tror nog det blir lite jobbigt med filmsekvenser i ett Word-dokument...

Carlos, gör allt i HTML så slipper du problem. Du kan använda Dreamweaver (testversion finns, se ovan), Netscape Composer (gratis) eller AppleWorks till exempel.

Testa allt på en pc innan du bränner den slutgiltiga skivan, eller varför inte lägga allt på en server, till exempel en iDisk? Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 12:31

hehe...

Det gäller ju bara att spara filerna rätt så är det inga problem för någon att se Texter, Bilder, Filmer, mm

// Zyxx

Konstigt att du är övertygad över att Authorware inte finns till Mac. Mycket konstigt med tanke på att jag kört Authorware på min mac hemma.

PS: Tjena Kalle

[ 19 September 2002, 13:43: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Authorware fanns på mac, men har inte funnits de senaste åren.

Synd att det var så rackarns dyrt och därför inte sålde så mycket. Macromedia la krutet på Director istället, vilket gjorde att utvecklingen av Authorware stannade av. Man kunde göra rätt eleganta utvecklingar, men det var en rätt hög tröskel för att lära sig det.

Programmeringen skedde i ett hierarkiskt träd ist för "film"-analogin som Director/Flash och flera andra kör med.

Det finns fortfarande för PC.

Eller då mTroplis som var ett riktigt grymt program för multimedia produktion. Tyvärr så köpte Quark upp dom och lade ner dom.

Jag var nog lite otydlig. Authorware version 4 finns för Mac. Authorware 5 finns endast för PC. Det går dock utmärkt att köra AW 5 i Virtual PC om man vill köra den senaste versionen.

Authorware-kurs

Sedan mondo så går det ju att ha en QT-film i Word (även om det kanske inte är praktiskt). Fortsättningsförslaget var ju faktiskt PDF och där går det däremot hur bra som helst som andra skrivit. Jag tänkte att man kanske eventuellt skulle kunna tänka sig att titta på bilder och text för sig och filmer och ljud för sig.

Att lära någon HTML för det här lilla verkar definitivt vara overkill. Inte för att jag vill vara oartig mot Carlos, men det sättet han ställer frågorna på gör att jag gissar att HTML är för mycket jobb i relation till målsättningen.

Det är alldeles för lätt att tro att alla är lika duktiga som en själv, men en god pedagog försöker se var gränserna för en persons "kunskapsö" går. Sedan är uppgiften att utöka den ön med ny kunskap. Inte bygga en ny ö längre bort som inte sitter ihop med det man redan kan. Carlos har inte någonstans sagt att han vill göra en presentation och verkligen blanda medierna tillsammans. Jag tolkar frågan så att det är lite bilder och lite filmer som kan betraktas var för sig.

Så återigen:

För ord och bild: Word, eventuellt konverterat till PDF med installerare av Acrobat på CD´n.

För video: Separata filer, kanske med installerare för Quicktime på CD´n.

För ord och bild och video i skön harmoni: Word med ord och bild, konverterat till PDF och filmerna infogade i PDF-filen efteråt. Eller HTML, vilket borde vara avsevärt svårare att lära sig.

Men Carlos får väl fundera över vilka program han har tillgång till och hur mycket tid han vill lägga ner på att lära sig att göra något av detta, inklusive HTML och teknikaliteterna omkring detta.

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 22:55
Citat:

quote: För ord och bild: Word, eventuellt konverterat till PDF med installerare av Acrobat på CD´n.

För video: Separata filer, kanske med installerare för Quicktime på CD´n.

För ord och bild och video i skön harmoni: Word med ord och bild, konverterat till PDF och filmerna infogade i PDF-filen efteråt. Eller HTML, vilket borde vara avsevärt svårare att lära sig.

Lysande. Då behöver han bara köpa MS Office och Adobe Acrobat och lära sig hur man använder dem. Billigt, enkelt och bra. Men du har säkert rätt...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-19 23:08

Jag tycker nog att många har ändå (på sätt och vis) samlats runt Word som leveransformat för text och bild. Det kan jag hålla med om, men som Mondo påpekar så kostar det pengar.

Ett bra alternativ som faktiskt också fungerar på samma sätt är RTF-formatet. Fritt, kan skapas i Textredigeraren eller Appleworks och klarar både text och bild på samma sätt som Word-formatet.

Kan läsas av de flesta ordbehandlare, inklusive Word och det är versionsoberoende. (Har varit med om mycket märkliga saker med Word-dokument, olika plattformar och versionsnummer på programmet.)

Sen måste man väl säga att QuickTime är bra för video. Oavsett. Ska man krångla med MPEG blir det bara bökigt och stökigt om man inte kan digitalvideo och har en massa olika verktyg och program.

Btw, var har Carlos tagit vägen?

Visst kan man skapa Director Projectors i Mac som funkar i PC! Men en och samma Projector funkar inte i både Mac och PC - man får kompilera en för varje plattform. Om inte det är crossplatform nog så finns det möjligheter att göra Java-projectors,

Har inte kört Director sen jag slutade plugget, men de har väl inte ändrat på detta sen dess?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 00:12

Visst, men Carlos har nog inte Director på sin burk och har kanske inte tid att lära sig det.

Citat:

quote:Lysande. Då behöver han bara köpa MS Office och Adobe Acrobat och lära sig hur man använder dem. Billigt, enkelt och bra. Men du har säkert rätt...

Istället för Dreamweaver, FireWorks, Final Cut Pro som han redan har och kan då eller?

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 22:35

Dreamweaver och Fireworks finns och har alltid funnits i kompletta versioner som man kan använda gratis i 30 dagar. iMovie ingår ju i Macen.

Bevaka tråden