Hej! Ska äntligen efter många år återvända till Mac! Men det har hänt en del sen OS 8...
Skall satsa på en MacBook Pro så fort den kommer i 17".
Har spelat musik länge, i band och vill nu börja sitta hemma och skissa ihop låtar.
Kriterierna är att det ska vara så enkelt som möjligt. I princip plugga in gitarr och keyboard i t ex USB, ratta till ett bra ljud i nåt mjukvaruprogram och sen börja lägga spår.
Räcker Garageband för detta? Är det kompatibelt med nåt bra software program (eg. där man kan välja förstärkare, uppmickning, effekter osv...) för Mac? Klarar man sig utan förförstärkning, om inte, förslag på enklaste lösningen? Känns för meckigt att skaffa mixer och koppla en massa sladdar hit och ditt. Tilltalas av idén att bara koppla in sig direkt.
Är garageband kompatibelt med andra program, kan man tex ta in trumloopar man programerat i nåt annat trumprogram?
Eller bör jag köra Logic? Har suttit och kollat lite på Logic i en del studios men tycker det är lite för komplicerat, för stort för min smak, iof kankse det lossnar ju mer man lär sig.
Vore hemskt tacksam för alla tips jag kan få!
MVh /J