Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återvändare till Mac vill börja skapa musik, tips välkommet!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 07:59

Hej! Ska äntligen efter många år återvända till Mac! Men det har hänt en del sen OS 8...
Skall satsa på en MacBook Pro så fort den kommer i 17".

Har spelat musik länge, i band och vill nu börja sitta hemma och skissa ihop låtar.
Kriterierna är att det ska vara så enkelt som möjligt. I princip plugga in gitarr och keyboard i t ex USB, ratta till ett bra ljud i nåt mjukvaruprogram och sen börja lägga spår.

Räcker Garageband för detta? Är det kompatibelt med nåt bra software program (eg. där man kan välja förstärkare, uppmickning, effekter osv...) för Mac? Klarar man sig utan förförstärkning, om inte, förslag på enklaste lösningen? Känns för meckigt att skaffa mixer och koppla en massa sladdar hit och ditt. Tilltalas av idén att bara koppla in sig direkt.

Är garageband kompatibelt med andra program, kan man tex ta in trumloopar man programerat i nåt annat trumprogram?

Eller bör jag köra Logic? Har suttit och kollat lite på Logic i en del studios men tycker det är lite för komplicerat, för stort för min smak, iof kankse det lossnar ju mer man lär sig.

Vore hemskt tacksam för alla tips jag kan få!

MVh /J

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-21 08:30

Garageband funkar alldeles utmärkt, det drar en hel del kraft men är å andra sidan enkelt att komma igång med. Märker du efter ett tag att du börjar växa ur programmet är Logic (Pro eller Express) en väldigt enkel fortsättning då Logic inte har några problem att öppna GB-filer. Värt att notera är att inga macar har mikrofoningång utan du behöver någon sorts förstärkning för att koppla in en mikrofon i det interna ljudkortet, ännu bättre är dock ett externt FireWirekort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 09:16

OK, tack för svar. Då verkar det som man kan börja med GB tills man känner att det är dags att gå upp en nivå.
Om man kör ett externt firewire ljudkort, behöver man fortfarande förförstärkning för gitarr - el, akustisk och sång? Vad funkar där? Går det bra med t ex en dist pedal med all dist nerdragen(så man inte förvanskar signalen) eller vad är simplaste lösningen?

Simplaste lösningen är att köpa ett ljudkort med inbyggd förförstärkare.

Jag köpte en sån här:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6354041/wo/Si1G3W2cDBOa2xzaxVi1DayW617/5.SLID?mco=16A6CA7D&nplm=TB084

För att få förstärkning till sångmic och elgura. Funkar bra med Garageband.
Programmet är sjukt enkelt, men täcker ändå det mesta för att man ska få ihop helt ok hemmaproduktioner. Skitbra om man vill sätta ihop snabba utkast av sina låtar och skicka till sina bandmedlemmar så dem kan lyssna innan man drar och repar.
Sen är ju Garageband svinbilligt och man får verkligen valuta för pengarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 10:40
Ursprungligen av tobiwan:

Jag köpte en sån här:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6354041/wo/Si1G3W2cDBOa2xzaxVi1DayW617/5.SLID?mco=16A6CA7D&nplm=TB084

För att få förstärkning till sångmic och elgura. Funkar bra med Garageband.
Programmet är sjukt enkelt, men täcker ändå det mesta för att man ska få ihop helt ok hemmaproduktioner. Skitbra om man vill sätta ihop snabba utkast av sina låtar och skicka till sina bandmedlemmar så dem kan lyssna innan man drar och repar.
Sen är ju Garageband svinbilligt och man får verkligen valuta för pengarna.

Åhå, det såg ju ut som en alldeles ypperlig lösning, är nog exakt vad jag letar efter faktiskt
Tack för hjälpen. Får lägga en beställning på en sån också. Men rekomendation på keyboard då? MIDI är väl typ ute? Är det nån slags USB keyboard som gäller eller?

Även om de är USB-anslutna så är själva överföringen fortfarande MIDI.

• Medlem
  • 2006-03-21 14:32

Jag använder Garageband som ett slags "anteckningsblock", för att så snabbt som möjligt få ner själva låtstrukturen och idén. Sen importerar jag allt in i Logic Express för att finlira. Det tycker jag fungerar riktigt bra. Halva grejen med Garageband tycker jag är de jam packs man kan köpa till. Fantastiskt mycket ljud för pengarna, som följer med in i Logic. Perfekt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 14:58

OK, cool. Jam Packs- är det typ ljud kits och trumloopar och sånt?

Ursprungligen av Jeppo:

OK, cool. Jam Packs- är det typ ljud kits och trumloopar och sånt?

Det stämmer.

1
Bevaka tråden